۱۳۸۹ مهر ۲۶, دوشنبه

احراز هويت از كاربردهاي كارت ملي هوشمند است

عاون حقوقي و سجلي سازمان ثبت احوال كشور اعلام كرد: طرح الكترونيك كردن اسناد سجلي به منظور كاهش استفاد از اسناد كاغذي، عدم امكان سوءاستفاده اسناد در دستگاه قضايي و سرعت در خدمات رساني اجرا خواهد شد.
به گزارش خبرنگار حقوقي ايسنا، دكتر كرمي در مراسم امضاي تفاهم‌نامه تبادل اطلاعات هويتي ميان سازمان‌هاي پزشكي قانوني و ثبت احوال در مورد وضعيت ثبت احوال كشور گفت: در تمام دنيا نهادي با وظيفه حاكميتي از قرن 19 توسعه يافته كه در ايران هم با تصويب هيات وزيران با صدور اولين شناسنامه براي خانم فاطمه ايراني رسميت يافت و كار خود را آغاز كرد.
وي افزود: قوانين بالا دستي حاكم بر ثبت احوال قانون اساسي، سند چشم‌انداز ، قانون مدني، قانون مديريت خدمات كشوري و ساير قوانين است اما قوانين خاصي نيز وجود دارد مانند قانون ثبت احوال و اصلاحيه‌هاي بعد از آن كه در سازمان ثبت احوال از آن استفاده مي‌شود.
كرمي ادامه داد: بر اساس قانون، ثبت ولايت، صدور شناسنامه، ثبت واقعه فوت، صدور گواهي فوت، تعويض شناسنامه، ثبت ازدواج و طلاق، ثبت ولادت و وفات اتباع خارجي در ايران، جمع‌آوري آمار انساني سراسر كشور و انتشار آن از وظايف قانوني سازمان ثبت احوال است.
وي با بيان اين‌كه شوراي عالي ثبت احوال به عنوان عالي‌ترين مرجع براي تغيير فرم‌ها و روش‌هاي موجود در سازمان ثبت احوال در نظر گرفته شده است، عنوان كرد: شوراي عالي در سال‌هاي اخير 50 جلسه و حدود 40 مصوبه داشته است.
كرمي با بيان اينكه سازمان ثبت احوال از نظر حقوقي استقلال كامل دارد و از نظر اداري تابع وزارت كشور است، افزود: 598 اداره در سطح كشور داريم كه به صورت فعال در ارتباط با يكديگر هستند و به مردم خدمات ارائه مي‌دهند.
معاون حقوقي و سجلي سازمان ثبت احوال كشور با ارائه توضيحاتي درباره ساختار سازمان ثبت احوال عنوان كرد: 77 درصد تشكيلات سازمان مرد و 23 درصد بانوان هستند و سه ماموريت مهم سازمان ثبت احوال ثبت وقايع حياتي، صدور اتقان اسناد هويت و توليد و انتشار آمار انساني است.
كرمي با اشاره به اينكه 9 هدف كلان براي سازمان ثبت احوال ترسيم شده است موارد آن را چنين برشمرد: استقرار نظام جامع شناسايي ايرانيان، سازماندهي ثبت وقايع حياتي و مهاجرت در كشور، صدور و اتقان اسناد سجلي و مدارك هويتي، توليد و انتشار آمار و اطلاعات جمعيتي ايرانيان و استقرار سازمان الكترونيك و غيره از جمله اين اهداف كلان است.
كرمي با بيان اينكه ماده 40 قانون خدمات مديريت كشوري، ايجاد پايگاه اطلاعات ايرانيان را از وظايف سازمان مقرر كرده است، افزود: براساس اين ماده اهدافي براي اين سازمان ترسيم شده است. برخي از ويژگي‌هاي نظام جامع شناسايي ايرانيان شامل ثبت و ذخيره سازي بيش از 100 ميليون ركورد هويت ايرانيان، ايجاد بانك اطلاعات، آدرس و كد پستي دارندگان كارت است.
معاون حقوقي و سجلي سازمان ثبت احوال كشور با بيان اينكه شماره ملي براي همه ايرانيان به عنوان تنها مرجعي است كه مي‌توان هر ايراني را رصد كرد، افزود: دستگاه‌هاي بسياري در ارتباط با شماره ملي از ما خدمات مي‌گيرند. ما حدود يك ميليارد و 300 ميليون اطلاعات احراز هويت ايرانيان را با استفاده از شماره ملي در اختيار دستگاه هاي مورد تقاضا قرار داديم.
كرمي افزود:پايگاه اطلاعات جمعيت كشور به سازمان‌هاي دولتي و قضايي نيز اتصال دارد تا با آنها تعامل خدمات اطلاعاتي داشته باشد. سازمان ثبت اصولا در زمينه‌هاي مختلفي مي‌ تواند كمك كار دستگاه‌ها باشد از جمله اين موارد فعاليت‌هاي سازمان ثبت در موضوع انتخابات و بحث سهام عدالت و طرح تحول اقتصادي است.
وي از جمله فعاليت‌هاي سازمان را در بحث سهام عدالت و طرح تحول اقتصادي، جلوگيري از تكرار اسامي،وضعيت حيات يا مرگ افراد و احراز هويت ايرانيان دانست.
وي در ادامه گفت: ما براي افراد زير 15 سال و بالاي 15 سال شناسنامه‌هايي با ضريب امنيتي بالا تهيه كرده‌ايم كه در حال توضيح است و در آينده كارت ملي هوشمند را ارائه خواهيم كرد.
وي از جمله اهداف و برنامه‌هاي آينده سازمان ثبت احوال را صدور كارت شناسايي هوشمند، آرشيو الكترونيكي اسناد سجلي، ارائه خدمات مكانيزه سجلي و ثبت اطلاعات تغيير نشاني دانست.
وي با تاكيد بر اينكه كارت شناسايي هوشمند ملي مي‌تواند خدمات زيادي را به آحاد ملت ارائه كند، افزود: بسياري از خدماتي كه دستگاه‌هاي مختلف ارائه مي‌دهند از جمله كارت اعتباري ، كارت سلامت و غيره مي‌تواند در قالب كارت شناسايي هوشمند قرار بگيرد. از جمله كاربردهاي كارت ملي هوشمند احراز هويت، احراز هويت در عرصه انتخابات، بهداشت وسلامت، رفاه وامنيت و عرصه بانكي ، مالي و اداري است.

هیچ نظری موجود نیست: