۱۳۸۹ مهر ۱۷, شنبه

در شش ماه ابتدایی سال جاری در مجموع یک میلیون و 794 هزار و 714 دستگاه خودرو به روش‌های مختلف در کشور شماره‌گذاری شده

محمدرضا غلامی، رییس شماره‌گذاری راهور ناجا در حالی سهم خودروهای وارداتی از تعداد خودروهای شماره‌گذاری شده در شش ماه ابتدایی کشور را تنها هشت درصد اعلام کرد که در سال جاری مسوولان به منظور حمایت از خودروسازان داخلی و در راستای اجرای قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان ،ثبت سفارش واردات خودرو به کشور را به طور کامل متوقف کردند. این در حالی است که طی چند سال گذشته رشد کمی برخی از خودروهای داخلی، برخلاف رشد کیفی، موجب شد تا مصوبات مختلفی به منظور ارتقای کیفی خودروهای داخلی تدوین شود، مصوباتی که بحث نظارت راهور ناجا را به شرکت‌های خودروساز يادآوري می‌کرد. هرچند خودروسازان با اظهارنظر و در برخی از موارد از عملکرد راهور ناجا ابراز نارضایتی و عنوان می کردند که ورود پلیس در اجرای مصوبات تنها افزایش ناظران اجرایی را به همراه دارد، اما مسوولان راهور، حضور پلیس در مصوباتی که توجه چندانی برای اجرایی شدن آنها صورت نمی گیرد را اجباری خوانده و معتقدند که عدم حضور پلیس تاخیر در ارتقای رشد کیفی برخی از خودروهای داخلی را به همراه دارد. در مصاحبه پیش رو که با محمدرضا غلامی رییس شماره‌گذاری راهور ناجا صورت گرفته، علاوه بر بررسی آمارهای شماره‌گذاری خودرو، موارد دیگری چون اجرای برخی از مصوبات هیات دولت در راستای ارتقای سطح کیفی خودروها توسط پلیس راهور و همچنین جلوگیری از شماره‌گذاری برخی از خودروهاي ناايمن، مورد گفت‌وگو قرار گرفته که در ذیل می‌آید.

در شش ماه ابتدایی سال جاری در مجموع چه تعداد خودرو در کشور شماره‌گذاری شدند؟
در شش ماه ابتدایی سال جاری در مجموع یک میلیون و 794 هزار و 714 دستگاه خودرو به روش‌های مختلف در کشور شماره‌گذاری شده که از این تعداد 743 هزار و 166 دستگاه خودرو به صورت نو شماری، یک میلیون و 13 هزار و 494 دستگاه در شرایط نقل و انتقال و 38 هزار و 59 دستگاه نیز به صورت تعویض پلاک شماره‌گذاری شده‌اند. که با توجه به آمار مذکور می‌توان گفت شماره‌گذاری در سال‌جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل در بخش نوشماری 3/18 درصد و در قسمت نقل‌وانتقال نیز 6/14 درصد رشد داشته است. اما در بخش تعویض پلاک و به دلیل اتمام نسبی طرح تعویض پلاک‌های قدیمی این بخش با کاهش 3/9 درصدی مواجه بوده است.
باتوجه به آمار مذکور به صورت روزانه چه تعداد خودرو در کشور شماره‌گذاری می‌شود؟
روزانه در مجموع 12 هزار و 240 دستگاه خودرو به صورت نوشمار، نقل و انتقال و تعویض پلاک در کشور شماره‌گذاری می‌شوند که در سال جاری و به صورت روزانه پنج هزار دستگاه در نوشماری، هفت هزار دستگاه در نقل و انتقال و 240 دستگاه نیز به صورت تعویض پلاک شماره‌گذاری شده‌اند.همچنین با توجه به آمار مذکور می‌توان گفت خودروهای سواری در صدر جدول شماره‌گذاری قرار گرفته‌اند و پس از سواری‌ها، وانت، کامیون و در نهایت خودروهای سنگین و نیمه سنگین قرار دارند.
سهم خودروهای وارداتی در آمار شماره‌گذاری خودرو در شش ماه ابتدایی سال جاری چند درصد بوده است؟
92 درصد از مجموع خودروهای نو شماره‌‌گذاری شده (794 هزار و 714 دستگاه خودرو) در سال‌جاری به خودروهای سواری داخلی اختصاص داشته و هشت درصد نیز در اختیار خودروهای وارداتی بوده است.

هیچ نظری موجود نیست: