۱۳۸۹ آبان ۱, شنبه

ولايت قهري منحصر به پدر و جد پدري است

يک وکيل دادگستري گفت: قانونگذار در ماده 1181 قانون مدني قيد كرده که هر يک از پدر و جد پدري نسبت به اولاد خود ولايت دارند و قانونگذار به تبعيت از فقه و فقهاي اماميه، ولايت قهري را منحصر به پدر و جد پدري دانسته و مادر را از آن محروم كرده است.
بهزاد اکبرآبادي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در خصوص باب سوم از کتاب هشتم قانون مدني (ولايت قهري پدر و جد پدري)، اظهار كرد: لفظ ولايت داراي مفاهيم وسيع و گسترده‌يي است که در مفهوم عام يعني کسي که سلطه‌اي بر مال و جان ديگري پيدا مي‌کند و در مفهوم حقوقي يعني سلطه‌اي که قانون به طريقي به شخصي داده كه امور مربوط به ديگري را انجام دهد و کسي که اين اقتدار را دارد ولي ناميده مي‌شود که به دو قسم ولي عام و ولي خاص تقسيم مي‌شود.
وي افزود: ولي عام کسي است که امور مربوط به اشخاص را در حدود قانون بر عهده دارد و اين شخص از سوي مرجع صلاحيت دار اين صلاحيت و شايستگي را دارد لذا حاکم ولي عام است و اکنون سمت حاکم را دادستان برعهده دارد و قانون وظايفي را برعهده وي نهاده است.
اکبرآبادي ادامه داد: ولي خاص عبارت است از وليت پدر و جد صغير و وصي منصوب از طرف آنان که ماده 1194 قانون مدني نيز به آن اشاره و عنوان کرده که پدر و جد پدري و وصي از طرف يکي از آنان ولي خاص طفل ناميده مي‌شود.
وي تصريح کرد: در اصطلاح و عرف حقوقي و قضايي وصايت و ولايت دو مقوله جدا از هم هستند و اختيار ولي را قانون مشخص مي‌کند و اين سمت خارج از اراده اشخاص است و به صورت قهري به وجود مي‌آيد اما عنوان وصايت و وصي به اراده شخص است و حدود اختيارات وي را اشخاص معين مي‌كنند.
اکبرآبادي خاطرنشان کرد: لذا همين که طفل به دنيا آمد، خود به خود تحت ولايت پدر قرار مي‌گيرد و هيچ مقامي حق تغيير يا تنفيذ اين وضع را ندارد و ولي خاص، خود دو قسمت است يکي ولي قهري و ديگري وصي.
اين عضو پيوسته انجمن جرم شناسي ايران اذعان داشت: ولايت پدر و جد پدري در يک رديف دانسته شده يعني واحد يک مستقلا حق ولايت دارند اما آنچه که در عرف مقدم است، اين است که پدر مقدم بر جد پدري است اما بعضي فقها معتقدند جد پدري مقدم بر پدر است زيرا جد زماني ولايت بر پدر را نيز داشته است لذا ولايت برطفل برعهده پدر و جد پدري است (بصورت مشترک) و مادر حق هيچگونه دخالتي در اين خصوص نداشته و نسبت به اداره اموال فرزند خويش سمتي ندارد.
وي عنوان کرد: حتي اگر پدر يا جد پدري حضور نداشته يا فوت شده باشند و وصي نيز وجود نداشته باشد، ولايت با حکم يعني دادستان است.
اکبرآبادي در پايان عنوان كرد: ولايت جد پدري با وجود پدر فاقد کارآيي بوده و نيز ولايت جد پدري زماني کاربرد لازم و وقيع خود را پيدا مي‌کند که ولايت پدر به نحوي زائل شده باشد و بايد شخصي جاي او را در حمايت از کودکان بگيرد.

هیچ نظری موجود نیست: