۱۳۸۹ مهر ۱۷, شنبه

ماجراي «قيمت بالا» در بازار مسكن

پارتمان‌هايي كه نبايد آنها را خريد
گروه مسكن- مهديس فرقاني: اخيرا سطح قيمت‌هاي پيشنهادي در بازار مسكن كه از طرف فروشنده‌هاي ملك يا بنگاه‌هاي مسكن اعلام مي‌شود نسبت به ماه‌هاي اخير قدري افزايش يافته است. مالكان يا بنگاه‌هاي املاك با اين تصور كه نوسان بهاري قيمت مسكن، بازار را براي افزايش قيمت‌ها آماده كرده است، قصد دارند نبض بازار مسكن را در اختيار بگيرند و ضربه اقتصادي كه ركود دو ساله مسكن به آنها وارد كرده را از اين طريق جبران كنند.
تحقيقات خبرنگار دنياي‌اقتصاد از فايل‌هاي فروش آپارتمان در تعدادي بنگاه مسكن حاكي است: برخي فروشنده‌ها نسبت به قيمتي كه تعيين مي‌كنند يا توسط مشاور املاكي براي آنها تعيين مي‌شود، كوتاه نمي‌آيند.در فضاي كنوني بازار مسكن، تشخيص «قيمت منطقي» از «نرخ كاذب» مشكل است و عموم خريداران توان تشخيص ندارند. هر چند رويه جديدي كه فروشنده‌هاي واحد مسكوني شروع كرده‌اند به دليل نبود شرايط لازم، دوام نخواهد آورد، اما در حال حاضر يك روش ساده وجود دارد كه خريداران مسكن مي‌توانند در مقابل قيمت‌هاي كاذب ايستادگي كنند.
در اين روش، متقاضيان مسكن مي‌توانند بدون مراجعه فيزيكي به بنگاه‌هاي مسكن از طريق ورود اينترنتي به فضاي معاملات ملكي، خط قرمز قيمت مسكن در هر محله‌اي از شهر تهران را شناسايي كنند.
به گزارش دنياي‌اقتصاد، موتور جست‌وجوگر مسكن به نشاني ايران‌فايل (www.iranfile.ir) قيمت‌هايي كه فروشنده‌ها در اين سامانه آگهي مي‌كنند را قبل از اعلام عمومي، تحليل آماري مي‌كند و آن را با دامنه واقعي قيمت مسكن در همان محله مقايسه مي‌كند.اين قيمت چنانچه بالاتر از دامنه باشد، به رنگ قرمز مشخص مي‌شود.اما ويژگي ديگر اين سامانه براي مشخص كردن قيمت‌هاي كاذب در بازار مسكن، اين است كه زماني‌كه كاربر سامانه -متقاضي مسكن- بر روي آپارتماني كه قيمت پيشنهادي آن به رنگ قرمز مشخص شده، كليك مي‌كند، پنجره جديدي باز مي‌شود كه ريز مشخصات آپارتمان در آن آمده است و همچنين نتايج تحليلي كه سامانه بر روي قيمت آن آپارتمان انجام داده نيز براي كاربر به نمايش درمي‌آيد.خبرنگار دنياي‌اقتصاد روز گذشته در سامانه ايران‌فايل تحت عنوان متقاضي خريد مسكن جست‌وجوي اينترنتي انجام داد كه به يك ‌آپارتمان 100 متري 5 سال ساخت در سعادت‌آباد برخورد كرد كه مالك آن قيمت پيشنهادي براي فروش را متر مربعي 4 ميليون تومان اعلام كرده بود. اين آپارتمان در حوالي ميدان سرو واقع شده است و ساختمان آن داراي 11 طبقه و در هر طبقه 4 واحد است.سامانه ايران‌فايل قيمت اين ملك را با علامت قرمز مشخص كرده است كه با كليك كردن بر روي قيمت، سامانه اعلام مي‌كند: «قیمت پیشنهادی فروش این ملک بالا است. میانگین قیمت واحد فروش آپارتمان در سعادت آباد 2,854,000 تومان است و بازه قابل قبول بر اساس آمار موجود بین 2,680,000 و 3,098,000 تومان است.»
به اين ترتيب متقاضيان خريد مسكن مي‌توانند به‌صورت رايگان وارد اين سامانه شوند و حدود قيمت‌هاي واقعي و قابل قبول در محله‌اي را كه در آنجا به دنبال ‌آپارتمان هستند، شناسايي كنند.چنانچه اين رويه توسط افراد انجام شود، مالكان و حتي بنگاه‌هاي مسكن عملا از اعلام قيمت‌هاي غيرواقعي و بالا منع خواهند شد؛ چون در غير اين‌صورت ملك آنها فروش نخواهد رفت.به گزارش دنياي‌اقتصاد، در حال حاضر بازار مسكن با حضور موتورهاي جست‌وجوگر مسكن تا حدودي شفاف شده است به شرط آنكه فعالان اين بازار بلد باشند و بتوانند از ابزارهاي شفاف‌كننده استفاده كنند.
سامانه ‌ايران‌فايل قادر است با روشي كه در اين گزارش تشريح شد، به كاربران خود «آپارتمان‌هايي كه نبايد آنها را تا زمان اصلاح قيمت خريد» معرفي كند.

هیچ نظری موجود نیست: