۱۳۸۹ مهر ۲۶, دوشنبه

خلاصه معاملات


روش ثبت خلاصه معاملات و فسخنامه های املاک ثبت شده در دفتر املاک 
املاک ثبت شده ای که در دفاتر اسناد رسمی مورد معامله قرار می گيرند يا اسنادی که مربوط به املاک مذکور بوده مورد رهن يا وثيقه قرار داشته با انقضاء مهلت و پرداخت بدهی فسخ می شوند خلاصه معامله آنها و يا فسخ نامه های تنظيمی مربوط به آنها بايستی وفق مقررات در دفاتر املاک ثبت شوند.
بدين ترتيب که دفترخانه خلاصه معامله و فسخ نامه را به ضميمه لاشه سند به شعبه دفتر املاک ثبت محل وقوع ملک تسليم و رسيد دريافت می دارد.
خلاصه معامله و فسخ نامه های واصله وسيله متصدی مربوطه بترتيب تاريخ در دفتر ثبت خلاصه معاملات ثبت آنگاه در قبال اخذ رسيد بين متصديان دفتر املاک توزيع و متصديان مذکور آنها را پس از بررسی در صفحات مربوطه در دفتر املاک ثبت می نمايند.
سپس ذيل ثبت ها وسيله مسئول مربوطه امضاء و خلاصه معاملات ثبت شده جهت ضبط در پرونده های مربوطه در قبال اخذ رسيد به بايگانی تحويل می شود

روش وصول و ضبط خلاصه معاملات و فسخ نامه های املاک جاری 
 
خلاصه معامله املاک جاری که در دفاتر اسناد رسمی مورد معامله قرار می گيرند و نيز فسخ نامه های مربوط به اسناد رهنی و وثيقه املاک مذکور بايستی به اداره ثبت محل وقوع ملک ارسال گردد.
بدين ترتيب که دفترخانه تنظيم کننده سند خلاصه معامله و يا فسخ نامه را با لاشه سند به دفتر اداره ثبت محل وقوع ملک تسليم و رسيد اخذ می دارد.
سپس مسئول اداره دستور ثبت آنها را در دفتر انديکاتور صادر و جهت پيوست شدن به پرونده های مربوطه به بايگانی ارجاع می نمايد.
خلاصه معاملات و فسخ نامه ها پس از ثبت در دفتر انديکاتور به بايگانی ارسال می گردند.
متصدی بايگانی فسخ نامه ها را همراه با لاشه سند در پرونده های مربوطه ضبط ولی خلاصه معاملات را همراه با پرونده ثبتی آن جهت بررسی به حسابداری می فرستد.
متصدی حسابداری با توجه به پاسخ استعلام مربوطه موجود در پرونده خلاصه معامله را از نظر وصول و ارسال بقايای ثبتی متعلقه کنترل و درصورتيکه اشکالی ملاحظه ننمايد مراتب را تاييد و پرونده را به بايگانی اعاده می دهد.
ثبت تهران


هیچ نظری موجود نیست: