۱۳۸۹ آبان ۸, شنبه

در صورت تعدد زوجات سهم الارث تفاوتي نمي كند

ك وكيل دادگستري گفت: مطابق ماده 942 قانون مدني در صورت تعدد زوجات ربع (يك چهارم) يا ثمن (يك هشتم) تركه كه تعلق به زوجه دارد بين همه آنها بالسويه تقسيم مي‌شود و سهم همه زنان يك هشتم يا يك چهارم است نه اينكه هركدام اين مقدار سهم داشته باشند.
بهزاد اكبرآبادي در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: اگرچه ارث پديده‌اي الهام گرفته از فطرت است اما نزد اقوام مختلف و تحت تاثير شرايط زندگي و آداب و رسوم و اعتقادات متفاوت قومي قرار گرفته و متناسب با اين عوامل گسترش يافته است.
وي افزود: در صورتي كه متوفي زوج و داراي اولاد باشد، زوجه يك هشتم از تركه را طبق ماده 913 و به شرح ماده 946 قانون مدني به ارث مي‌برد و اگر فرزندي وجود نداشته باشد زوجه يك چهارم از اموال را به ارث مي‌برد.
اكبرآبادي تصريح كرد: به موجب ماده 893 قانون مدني وراث بعضي به فرض، بعضي به قرابت و بعضي گاه به فرض و گاه به قرابت ارث مي‌برند.
وي يادآور شد: صاحبان فرض كساني هستند كه طبق ماده 894 قانون مدني سهم آنان از تركه معين است و صاحبان قرابت كساني هستند كه سهم آنها معين نيست.
اين عضو پيوسته انجمن جرم شناسي ايران خاطرنشان كرد: لذا زوج و زوجه فرض برند و فرض خود را مي برند اما فرزندان ارث برند و به قرابت ارث مي برند و در صورت فقدان فرزند براي متوفي زوجه يك چهارم اموال را به ارث مي‌برد و مابقي تركه يا اموال شوهر در حكم مال اشخاص بلا وارث و تابع ماده 866 قانون مدني است البته اين در صورتي است كه از طبقه ديگر وارثي وجود نداشته باشد.
اكبرآبادي اظهار كرد: اموال به دو قسمت منقول و غير منقول تقسيم مي‌شود و يك هشتم اموال منقول را زن به ارث مي‌برد اما اگر مال غير منقول باشد حسب ماده 946 قانون مدني زوجه فقط از ابنيه و اشجار ارث مي برد.
وي گفت: اخيرا زن از زمين نيز ارث مي برد (البته از قيمت آن) و مطابق ماده 948 قانون مدني اگر ساير ورثه از پرداخت بهاي آن امتناع ورزند از خود زمين يعني عين آن ارث مي‌برد.
وي تاكيد كرد: حسب ماده 837 قانون مدني اگر كسي به موجب وصيت، يك يا چند نفر از ورثه خود را از ارث محروم كند وصيت مزبور نافذ نيست و كسي نمي‌تواند يك يا چند نفر از وارثان را از ارث محروم كند.
اكبرآبادي در پايان يادآور شد: وصيت زايد بر ثلث اموال هم نافذ نيست و منوط به قبول بقيه ورثه است پس اگر كسي بيش از ثلث تركه وصيت كند آن وصيت باطل است.

هیچ نظری موجود نیست: