۱۳۸۹ مهر ۲۴, شنبه

چرا بايد اينترنت را به بنگاه‌هاي املاك ترجيح داد؟

امتياز ويژه موتورهاي جست‌وجو براي خريداران مسكن
ماجراي قيمت «قابل تخفيف» در بازار مسكن
گروه مسكن- مريم عليزاده: خريد مسكن از طريق موتورهاي جست‌وجوي اينترنتي مسكن، علاوه بر ده‌ها ويژگي مثبت، يك امتياز ويژه نيز براي خريداران به همراه دارد كه در مقابل اين امتياز، يك مانع بزرگ نيز بر سر راه فروشنده‌هايي كه قصد دارند گران‌فروشي كنند ايجاد مي‌كند.

موتورهاي جست‌وجوي اينترنتي مسكن، همان سامانه‌هاي بازاريابي خريد و فروش ملك هستند كه در فضاي مجازي و بدون پرداخت پول، مي‌توان با يك خط اينترنتي وارد آنها شد و در آن واحد، از همه املاكي كه در نوبت فروش قرار دارند بازديد كرد. اين بازديد نه به‌صورت فيزيكي بلكه به‌صورت مجازي خواهد بود و متقاضيان خريد مسكن مي‌توانند از همه مشخصات ملك شامل آدرس دقيق، تعداد طبقات و واحد ساختمان، متراژ، جهتي كه ملك قرار دارد –شمالي يا جنوبي- و همچنين قيمت پيشنهادي فروش مطلع شوند.
در بين موتورهاي جست‌وجوگر مسكن سامانه ايران‌فايل كه مجوز رسمي از اتحاديه مشاوران املاك دارد مشخصات دقيق‌تري از آپارتمان‌هاي فروشي در مناطق مختلف تهران را ارائه مي‌دهد. اين مشخصات عبارتند از سيستم تهويه، قابليت‌هاي ويژه ملك شامل استخر، سونا و جكوزي، حياط خلوت، آسانسور، تراكم، مساحت زمين، طول بر، نوع نما، وضعيت سند و توضيحاتي كه مالك واحد فروشي تمايل دارد براي مشتري اعلام كند. اما در سامانه‌هاي اينترنتي خريد و فروش مسكن، امتياز مثبت و ويژه‌اي كه براي خريداران وجود دارد به قيمت‌هاي پيشنهادي اعلام شده از طرف فروشنده‌ها مربوط مي‌شود. در بنگاه‌هاي مسكن همواره كفه ترازوي قيمت به طرف فروشنده سنگيني مي‌كند به اين معني كه هميشه خريدار در ابتداي كار از فروشنده عقب‌تر و كم‌امتيازتر است.
فروشنده هر قيمتي كه بدهد شانس انجام معامله با آن قيمت، بيشتر است. خريدار در بنگاه‌هاي املاك كمتر مي‌تواند براي پايين‌آوردن قيمتي كه فروشنده تعيين كرده، چاني‌زني كند.
اما در بازارهاي اينترنتي مسكن چنين نيست. در اين بازارها، فروشنده قبل از آنكه خريداري براي ملكش پيدا شود، در زماني‌كه مي‌خواهد در اين بازار آگهي كند، براي اعلام قيمت دقت زيادي به خرج مي‌دهد. حتي اگر اين كار را نكند، قيمت‌هاي كاذب و حاشيه‌دار –قيمت‌هاي گران- خيلي راحت در بين ساير قيمت‌ها مشخص مي‌شود و ناخودآگاه به متقاضي خريد، پيغام گراني را اظهار مي‌كند. در سامانه ايران‌فايل اين موضوع به خوبي مشخص است.
در اين سامانه فردي كه تصميم به خريد آپارتمان در نقطه‌اي از تهران را دارد زماني‌كه جست‌وجو را آغاز مي‌كند با انبوهي از پيشنهادها روبه‌رو مي‌شود كه قيمت فروش همه آنها مشخص است. اين فرد مي‌تواند با يك مقايسه بين همه اين پيشنهادها، قيمت‌هايي را كه از بقيه بالاتر است شناسايي كرده و آن آپارتمان‌ها را از ليست پيگيري‌ خود خارج كند.
امكان ارزان‌خريدن مسكن
در سامانه ايران‌فايل به نشاني www.iranfile.ir اما يك امكان ديگر نيز براي كمك به ارزان‌خريدن مسكن وجود دارد. در اين سامانه، فروشنده ملك مي‌تواند قيمت پيشنهادي را اعلام كند و در جدول مشخصات ملك، در قسمت توضيح، عبارت «قابل تخفيف» يا «قيمت قابل مذاكره است» را قيد كند.
در اين حالت مشتري با ورود به جدول مشخصات ملك ابتدا قيمت هر متر مربع را ملاحظه مي‌كند و سپس از آمادگي فروشنده براي تخفيف نيز مطلع مي‌شود. در سامانه ايران‌فايل نمونه‌اي از اين نوع بازاريابي ملكي در آگهي‌هاي روز گذشته وجود داشت كه در آن فروشنده يك آپارتمان مسكوني در خيابان وليعصر محدوده پارك ساعي يك واحد 200 متري سه خوابه 30 سال ساخت را براي فروش به قيمت هر متر مربع 2 ميليون و 500 هزار تومان پيشنهاد كرده بود. در اين آگهي، فروشنده حاضر است در قيمت خود تخفيف بدهد و در بخش توضيحات عبارت «قابل تخفيف» را نوشته است.

هیچ نظری موجود نیست: