۱۳۸۹ مرداد ۳۱, یکشنبه

یکروز با مردم در مراکز شماره گذاری خودرو

مالکیت خودرو و استفاده آسان از این دستاورد بشری در زندگی شهری امروز، از بدیهیترین خدماتی است که دولت ها می توانند به شهروندان خود ارایه کنند.
 به گزارش روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران، به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تثبیت مالکیت خودرو فارغ از مناسبات ثبت به عنوان کالای سرمایه ای در فرآیندی قابل تعریف، در کشور ما با ثبت پلاک و به تعبیری شماره گذاری، صورت می گیرد.
شماره گذاری یا همان اختصاص پلاک که شناسنامه دارنده خودرو نیز تلقی می شود، امروز به عنوان یک دغدغه برای شهرنشینان بخصوص اهالی پایتخت تبدیل شده است چرا که خریدار و فروشنده خوردو برای انجام این مهم ، یک یا چند روز خود را از دست رفته می دانند و تمامی فعالیت های خود را در این زمینه به حالت تعلیق یا حتی تعطیل در می آورند.
بدیهی است که ارایه خدمات یاد شده در صورتی که تامین کننده وقت و نظر مردم نباشد و آنها را در فرآیندی فرساینده قرار دهد، موجبات نارضایتی ازسویی و اتلاف وقت، انرژی و سرمایه فردی و عمومی را از سوی دیگر در پی خواهد داشت.

راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از سال 1383 و با ایجاد پنج مرکز شماره گذاری که شعار سرعت، دقت و سهولت در امور شماره‌ گذاری را سرلوحه خود قرار داده در پایتخت به دنبال حل مشکلات مردم در این رابطه بوده است.

راهنمایی و رانندگی، فرد محوری را از اهداف اصلی طرح ملی تعویض پلاک اعلام کرده و تاکید می کند که تحویل پلاک متناسب با محل سکونت افراد انجام شده و تمامی سوابق عملکرد و رفتار رانندگان وسایط نقلیه در حافظه سیستم مربوطه ثبت می‌شود و با فروش خودرو به دیگران این اطلاعات به مالک جدید منتقل نخواهد شد.
راهنمایی و رانندگی رابطه با ارایه خدمات تعویض پلاک اعلام کرده است که با تمرکز زدایی و توزیع خدمات در سراسر کشور، تمامی امور مربوط به خدمات پس از شماره‌گذاری خودرو در کوتاهترین زمان ممکن و با دقت، صحت و کیفیت مطلوب، تنها در یک مرحله مراجعه مراکز خدماتی شماره‌گذاری خودرو انجام خواهد شد.
رییس مرکز شماره گذاری نیروی انتظامی در ارتباط با مدت زمان دریافت پلاک برای مراجعین به مراکز تعویض پلاک به خبرنگار ایرنا می گوید: از زمان ورود به مرکز تا زمان دریافت پلاک، پروسه ای 30 تا45 دقیقه ای طول می کشد تا فرد خدمات مورد نظر خود را دریافت کند.
سرهنگ 'محمدرضا غلامی ' البته بر این نکته نیز تاکید دارد که ممکن است در روزهای پایانی سال و به دلیل انبوه مراجعین، این پروسه به زمان طولانی تری تبدیل شود.
این در حالی است که بعضا و در روزهای عادی سال نیز شاهد گرفتار شدن دارندگان خودرو در پروسه طولانی تعویض پلاک هستیم.
با مراجعه به مراکز تعویض پلاک و جویا شدن احوال مراجعین، اظهار نظرهای متفاوت را از سوی این افراد که گاه سه روز از زندگی خود را صرف دریافت خدمات از این مراکز کرده اند، شاهد بودیم .
'ابوالفضل شاکری' شهروندی که برای تعویض پلاک به مرکز تعویض پلاک جاده مخصوص کرج مراجعه کرده است، نحوه ارایه خدمات را نامناسب می داند و می گوید: برای تعویض پلاک خودروی خود از ساعت پنج بامداد به این مرکز مراجعه کردم و پس از انتظار در صفی طولانی، زمانی که به در ورودی مرکز رسیدم، اعلام شد که به دلیل پر شدن ظرفیت پذیرش، از ارایه خدمات معذورند و به ناچار باید یا به مرکز دیگر یا روز بعد مراجعه کرد.
وی می افزاید: ظاهرا وقت مردم، بی ارزش ترین مساله برای راهنمایی و رانندگی است.
این شهروند تهرانی می گوید: آیا درست است در دنیای فناوری های نوین، سه روز از عمر خود را برای موردی که می توان به راحتی و از طریق دولت الکترونیک حل کرد، صرف کنیم؟
'حسن بابایی' یکی دیگر از مراجعانی که از شهرستانهای غرب کشور برای تعویض پلاک به این مرکز مراجعه کرده بود، نیز می گوید: ‌از تهران خودرویی خریداری کرده و برای تعویض پلاک به اتفاق مالک خودرو به این مرکز مراجعه کردم اما با پاسخ هایی مواجه شدم که به نظر کارشکنی می آید.
وی می افزاید: ‌به دلیل اینکه ساکن کرمانشاه هستم اما شناسنامه ام صادره از یکی از شهرستان های این استان است، چون مدارکی برای اثبات سکونت خود در این شهر نداشتم موفق به دریافت پلاک نشدم.
بابایی افزود: راهنمایی و رانندگی می توانست این پاسخ را در همان زمان ورود و مراجعه من ارایه کند، نه پس از چهار ساعت انتظار در صف.
'مجید حسینی' شهروند دیگری عدم اطلاع رسانی از سوی مراکز تعویض پلاک را از مشکلات عمده این مراکز اعلام کرد و گفت: پس از سپری شدن زمان زیاد در صف، به واسطه نداشتن قبض به نام خود از دریافت پلاک محروم شدم .
به گفته وی، این درحالی است که بیشتر ساکنین شهر تهران مستاجر بوده و قبوض آب و برق به نام خود ندارند.
وی تاکید می کند: اینکه برای تعویض پلاک خودرویی که همزمان با فک روی خودروی جدید خریداری شده، باید نصب شود نیز باید همان هزینه 300 هزار ریالی را پرداخت کرد، از دیگر مواردی است که موجب نارضایتی مردم می شود.
حسینی می گوید: پرداخت این هزینه به همراه هزینه پست، گرفتن برگ خلافی و فتوکپی مدارک مورد نیاز مرکز، هر چند رقم زیادی نیست ولی گرفتن آن در مقابل ارایه نامناسب خدمات جای تامل دارد.
در عین حال،‌یک شهروند تهرانی دیگر نیز که در چند روز گذشته اقدام به تعویض پلاک کرده است ،با مطلوب ارزیابی کردن خدمات ارایه شده، گفت :‌تاکنون برای دریافت پلاک با مشکلی مواجه نشده ام .
'فرشید اسحاقی' می افزاید: البته در زمان تعویض پلاک به همراه فرد دیگری به این مراکز مراجعه کردمتا به واسطه صف های متفاوت (پرداخت خلافی ،آگاهی و بانک ) معطل نشوم.
به نظر می رسد، در شرایطی که دولت به سمت الکترونیکی شدن خدمات مختلف به مردم گام برمی دارد، باید بستری از سوی مسوولان راهور ناجا فراهم شود تا شهروندان در زمان کمتری پلاک خودروی خود را تعویض کنند.
چنانچه شرایطی فراهم شود تا بخشی از کارهایی را که در این مراکز انجام می شود، بتوان از طریق شبکه و سامانه اینترنتی تعویض پلاک انجام داد، آن هنگام هم در وقت مردم و هم در انرژی، می توان صرفه جویی بیشتری کرد.

هیچ نظری موجود نیست: