۱۳۸۹ مرداد ۲۳, شنبه

جزئیات طرح خروج وانت و مینی‌بوس‌های فرسوده اعلام شد : آغاز جایگزینی بیش از۲۲ هزار وانت و مینی‌بوس

۲۰ هزار دستگاه وانت فرسوده با همکاری گروه بهمن، شرکت زامیاد و بانک ملت از رده خارج می‌شوند.
معاون نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت گفت: دو هزار و ۵۰۰ دستگاه مینی‌بوس فرسوده برون‌شهری و ۲۰ هزار دستگاه وانت فرسوده در طرح جدید جایگزینی خودروهای فرسوده با تامین مالی بانک‌های صادرات و ملت و گروه بهمن با خودروهای جدید تعویض می‌شوند.
امیر رجبی در یک نشست خبری از آغاز ثبت‌نام جایگزینی دو هزار و ۵۰۰ دستگاه مینی‌بوس فرسوده برون‌شهری از شنبه آینده خبر داد و گفت: مینی‌بوس‌های با عمر بیشتر از ۳۰ سال (مدل ۵۹ و پایین‌تر) در صورتی که دارای سند قطعی به نام مالک و یا دارای وکالت بلاعزل باشند با مینی‌بوس‌های جدید جایگزین خواهند شد.
وی اظهار کرد: شرایط پذیرش خودرو در مراکز اسقاط و استفاده از تسهیلات جایگزین، همان است که در مورد خودروهای سواری صادق است یعنی اینکه خودرو با موتور روشن به مرکز اسقاط منتقل شود.
مینی‌بوس‌داران می‌توانند با ارائه معرفی‌نامه از شرکت‌های تعاونی حمل‌ونقل به اداره کل حمل‌ونقل پایانه‌های محل سکومت خود مراجعه و در این طرح ثبت‌نام کنند.
وی افزود: پس از ثبت‌نام مقدماتی به نمایندگی‌های خودروسازان مراجعه می‌کنند تا پس از پرداخت مبلغ اندکی پیش‌فاکتور را دریافت کنند سپس به بانک برای بررسی شرایط ضامن‌ها مراجعه می‌کنند. پس از طی این مراحل، مالک می‌تواند نسبت به دریافت وام اقدام کند.
وی خاطرنشان کرد: این طرح با مشارکت بانک صادرات صورت گرفته به این ترتیب که به هر متقاضی از جانب بانک ۲۰ میلیون تومان وام با بازپرداخت ۵ساله و نرخ سود ۱۴ درصد پرداخت می‌شود.
وی گفت: سازمان راهداری نیز به ازای هر دستگاه مینی‌بوس فرسوده هشت میلیون تومان وام بلاعوض براساس ضوابط موجود پرداخت خواهد کرد. این در حالی است که به گفته معاون نوسازی ناوگان، ارزش گواهی اسقاط هر دستگاه مینی‌بوس نیز حدود 3میلیون تومان در نظر گرفته شده است. رجبی افزود: برندهای هفت خودروساز از جمله هیوندای، فولکس واگن، ایران‌خودرو دیزل، سایپا دیزل، سینا، پیشرو یدک و هوران دیزل و... حضور دارند.
بنابراین با تسهیلاتی که سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای این هدف در نظر گرفته و همکاری بانک صادرات، برای هر مینی‌بوس فرسوده، 31 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.
این در حالی است که به گفته رجبی در صورتی که دو نفر بخواهند دو دستگاه مینی‌بوس فرسوده را با یک دستگاه خودرو جدید جایگزین کنند می‌توانند از تسهیلاتی حدود 42 میلیون تومان بهره‌مند شوند. وی درباره استقبال مردم از این طرح گفت: پیش‌بینی می‌شود ظرفیت تعیین شده برای ۱۵ روز طرح، تکمیل شود.
زامیاد ۱۰ هزار وانت جایگزین می‌کند
همچنین در طرح دیگری شرکت زامیاد با همکاری معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور ۱۰ هزار دستگاه وانت فرسوده را جایگزین می‌کند.
وانت‌های فرسوده باید مدل‌های بین سال‌های ۵۴ تا ۶۲ یا معادل میلادی آن باشند. این طرح نیز به مدت ۱۵ روز از شنبه هفته آینده آغاز خواهد شد. در مرحله ثبت‌نام، متقاضی باید به نمایندگی‌های زامیاد در سراسر کشور مراجعه کرده تا نسبت به تعیین خودرو مورد نظر خود در همان محل اقدام کند.
وام‌های ۷ و ۹ میلیون تومانی با بازپرداخت ۵ساله و با نرخ سود ۱۴ درصد توسط بانک ملت به متقاضی جایگزین پرداخت می‌شود.
انتخاب مرکز اسقاط در تمامی طرح‌های فرسوده به صورت سیستمی توسط ستاد تبصره ۱۳ انجام می‌پذیرد و متقاضی پس از ثبت‌نام و دریافت پیش‌فاکتور به بانک ملت مراجعه می‌کند.
پس از تکمیل پرونده اعتباری در بانک، وام به متقاضی پرداخت می‌شود.
۱۰ هزار وانت فرسوده را بهمن جایگزین می‌کند
معاون نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور از طرح دیگری که توسط گروه بهمن در حال اجراست خبر داد.
رجبی افزود: این طرح شامل جایگزینی ۱۰ هزار وانت فرسوده تولید شده بین سال‌های ۵۴ تا ۶۲ است براساس این طرح خودروهای جایگزین همگی از سبد محصولات گروه بهمن انتخاب می‌شوند. در طرح شرکت زامیاد بانک ملت اعتبار لازم برای اعطای تسهیلات به متقاضیان را عهده‌دار شده بود. اما برای اولین‌بار در کشور، گروه بهمن خود منابع تسهیلاتی جایگزین ۱۰ هزار وانت فرسوده را تامین خواهد کرد.  اگرچه شرایط ثبت‌نام در بیشتر موارد در این طرح همانند دیگر طرح‌های ذکر شده است اما متقاضی به جای مراجعه به بانک در گروه بهمن و توسط شرکتی که خودرو را تحویل می‌دهد، تسهیلات نیز به متقاضی پرداخت می‌شود.
تسهیلات گروه بهمن شامل وام ۷ میلیونی با بازپرداخت ۴ساله و نرخ سود ۱۴ درصد است. براین اساس، به جای بانک در این طرح، بخش مالی گروه بهمن (مستقر در نمایندگی‌ها) عهده‌دار تکمیل پرونده‌ اعتباری متقاضی خواهد بود.
براساس اعلام ستاد مدیریت سوخت، تحویل وانت‌ها در دو طرح زامیاد و گروه بهمن حداکثر ۱۰ روز کاری زمان می‌برد اما ثبت‌نام در هر دو طرح به صورت رایگان صورت خواهد گرفت.
رشد ۵۵ درصدی اسقاط خودرو
معاون نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور همچنین از رشد ۵۵ درصدی اسقاط خودرو از ابتدای سال تا نیمه ماه مرداد امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد و گفت: در این مدت ۸۳ هزار دستگاه خودرو فرسوده اسقاط شده است اما در همین مدت پارسال تنها ۵۴ هزار دستگاه خودرو فرسوده اسقاط شده بود.
رجبی همچنین درباره خروج کامیون‌های فرسوده گفت: در روزهای آینده خبرهای خوبی در این بخش اعلام خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست: