۱۳۸۹ شهریور ۷, یکشنبه

دستگاه قضايي از کمبود منابع و اعتبارات رنج مي‌برد

معاون قوه قضاييه گفت: متاسفانه دستگاه قضايي با مسووليت‌ها و وظايف بسيار مهمي که بر عهده دارد، ابزار و امکانات متناسب با ماموريت ها و وظايف خود را در اختيار ندارد و از کمبود منابع و اعتبارات رنج مي برد.
به گزارش ايسنا منطقه کوير، احمد تويسرکاني در شوراي قضايي استان کرمان تعامل، همکاري و همدلي را راه اصلي خدمت رساني هر چه بهتر به مردم دانست و گفت: فلسفه وضع قانون نظم اجتماع است و دستگاه قضايي در اين رابطه به عنوان متولي است.
وي نيروي انساني را مهمترين سرمايه هر اجتماع و دستگاه اجرايي دانست و تصريح کرد: با توجه به اين شاخصه، زمينه استفاده از امکانات به منظور خدمات رساني هر چه بهتر به مردم فراهم مي‌شود.
معاون قوه قضاييه آسيب شناسي به منظور رفع مشکلات را از اولويت هاي دستگاه قضايي برشمرد و اظهار كرد: در هفته قوه قضاييه کمسيون‌هايي به منظور بررسي جامع مسايل و مشکلات و نيز ارايه پيشنهادات در بخش هاي مختلف قوه قضاييه تشکيل شده است.
وي بهداشت قضايي را از ديگر اولويت هاي دستگاه قضايي عنوان و تصريح کرد: تامين نيروي انساني براي دستگاه قضايي از ديگر اولويت‌هاي جدي اين دستگاه است.
رييس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بيان کرد: در کشور گرچه بحث تفکيک قوا مطرح است اما به هر حال تاثيرات متقابل اقدامات دستگاه هاي مختلف بر يکديگر بر کسي پوشيده نيست و دستگاه قضايي موج آخر بسياري از اقداماتي است که منشا آنها ساير دستگاه ها هستند.
وي گفت: برخورد و رسيدگي به جرايم، تخلفات و دعاوي مطرح شده در دستگاه قضايي بدون تعامل و همدلي بخش‌هاي مختلف امکان پذير نيست.
وي به ظرفيت‌ها و استعدادهاي ناشناخته استان کرمان اشاره و خاطرنشان کرد: بالفعل رساني اين ظرفيت‌ها زمينه ساز رفع بسياري از مشکلات مي‌تواند باشد.
معاون قوه قضاييه يادآور شد: در استان کرمان حدود 20 هزار پرونده از مطالبات معوق بانک‌ها در ادارات ثبت اسناد و املاک وجود دارد.
وي انعکاس مشکلات و معضلات را بسيار مهم دانست و ادامه داد: انعکاس مطالب و دادن هشدارهاي لازم درباره برخي موضوعات زمينه رفع هر چه سريعتر آنها را فراهم مي‌کند.
رييس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه ميزان مراجعات به اين سازمان در طول سال را 200 ميليون مراجعه دانست و گفت: اين سازمان سالانه 30 ميليون خدمت ارايه مي‌دهد.
رييس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همچنين در ديدار با نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه کرمان با ارايه گزارشي از عملکرد اين سازمان صدور اسناد مالکيت، ثبت مالکيت معنوي، ثبت اختراعات و ثبت شرکت ها و موسسات غيرتجاري را از جمله وظايف اين سازمان دانست و گفت: در حال حاضر 13هزار دفترخانه اعم از دفاتر اسناد رسمي ازدواج و طلاق و 410 اداره ثبت اسناد و املاک در سطح کشور فعال هستند.
وي افزود: در سطح استان کرمان 16 اداره ثبت اسناد و املاک در حال فعاليت هستند.
تويسرکاني سازمان ثبت اسناد و املاک را داراي سابقه حدود 100 سال دانست و خاطر نشان کرد: اين سازمان سعي دارد خود را با شرايط روز منطبق نمايد.
وي به صدور اسناد مالکيت تک برگي اشاره کرد و گفت: با اين اقدام تمامي اطلاعات مالکيتي در بانک هاي اطلاعاتي سازمان ثبت اسناد نگهداري مي شود و امکان جعل اسناد از بين مي رود.
رييس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به وجود حدود 14 هزار نقطه خدمت رساني اين سازمان در سطح کشور اشاره کرد و با اشاره به عدم تبيين کامل نقش اين سازمان در تحقق نظم اجتماعي،گفت: تثبيت مالکيت، زمينه انتظام بيشتر بخش‌هاي اقتصادي و اجتماعي است.
به گزارش ايسنا، تويسرکاني در جمع سران دفاتر اسناد رسمي و ازدواج و طلاق شهر کرمان با اشاره به نقش سازمان ثبت اسناد در تحقق نظم اجتماعي گفت: بلحاظ مشکلات وکمبودهاي مختلف و نگاه سنتي به امور ثبتي، نقش وجايگاه اين سازمان در تحقق نظم اجتماعي وسلامت امور ناشناخته مانده است.
وي افزود: فلسفه حکومت وضع قوانين و ايجاد نظم در اجتماع است و بخش عمده‌اي از نظم اجتماعي در امور اقتصادي ، بانکي و معاملات افراد، با ثبت مالکيت و شفاف سازي محقق مي‌شود.
تويسرکاني تصريح کرد: درآمدزايي سازمان ثبت اسناد واملاک در کنار محروميت‌هاي زيربنايي وشيوه‌هاي قديمي و سنتي خدمات رساني، قابل تامل است و با توجه به سابقه يکصد ساله، اين سازمان نياز به بازنگري و سياست گذاري دارد.
معاون قوه قضائيه بيان کرد: امروزه دنيا به سرعت درحال استفاده بهينه از منابع و حرکت سريع و هدفمند به افقهاي ترسيم شده است و قرار گرفتن در اين مسير ضمن کاهش هزينه ها و شفاف سازي امور، خدمات رساني مناسب به شهروندان را محقق ساخته وبه طبع رضايتمندي عمومي را به همراه داشته است.
تويسرکاني يادآور شد: رسيدن به نقطه مطلوب درهر حوزه اي نيازمند داشتن آمار صحيح و استفاده و تحليل کارشناسي از آمار است و برنامه ريزي انتزاعي هرگز سيستم را به نقطه مطلوب نمي‌رساند.
وي تاکيد کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک براي خدمات رساني سريع وشفاف به 200 ميليون مراجعه در سال چاره اي جز قرار گرفتن در مسير استفاده از فن آوريهاي نو و استقرار شيوه هاي خدمات رساني الکترونيکي ندارد.
رئيس سازمان ثبت اسناد واملاک کشور ارائه سي ميليون خدمت به اشخاص حقيقي و حقوقي در جامعه در طول سال دراين سازمان را گواه روشني بر اهميت و جايگاه موثر اين سازمان دانست و افزود: اين حجم مراجعه، ضمن به همراه داشتن هزينه گزاف به مردم و جامعه، زمينه نارضايتي و فساد اداري را به همراه مي‌آورد و فرايندها به سرعت بايد اصلاح شود.
تويسرکاني ارتقاء سلامت اداري را با شيوه‌هاي برخوردي امري مردود دانست و تاکيد کرد: با يد با اصلاح شيوه ها و فرايندها و شفاف سازي الکترونيکي و راه اندازي مراکز داده‌هاي آماري متمرکز به همراه آموزش‌هاي لازم و اعمال نظارت‌هاي ماشيني زمينه ارتکاب تخلف را در سيستم به حداقل رسانده و با اين شيوه رضايتمندي وکارآمدي را افزايش مي‌دهد.
وي با اشاره به تلاش مديران و کارکنان بخش‌هاي مختلف سازمان ثبت،گفت: خدمات مهم و شاخصي که در اين سازمان گسترده در حال ارائه است، حاصل تلاش و همت کارکنان و مديران در سايه امکانات و بضاعت موجود است و رضايتمندي مردم سرلوحه کار پرسنل ثبت قرار دارد.
وي يادآور شد: اگرچه تا نقطه مطلوب فاصله داريم اما نسبت به گذشته هم از پيشرفت و حرکت رو به جلوي مناسبي برخورداريم.
تويسرکاني نقش دفاتر اسناد رسمي و ازدواج و طلاق را بي بد يل و موثر عنوان کرد و گفت: عمده پرونده‌هاي دادگستري ناشي از انجام معاملات عادي است و بايد اقبال مردم به سمت انجام معاملات رسمي سوق داده شود و براي نهادينه شدن اين امر به صورت يک فرهنگ تلاش شود.
وي شيوه کار دفاتر اسناد رسمي را آسيب زا و قابل خدشه توصيف کرد که حامل نارضايتي است و بايد براي جايگزيني آن به سرعت از فن آوريها و پيشرفتهاي علمي استفاده شود.
وي مردم را بهترين و صادق ترين قضات ارزيابي مديران دانست و يادآور شد: ارائه آمارهاي متناقص، بي اعتمادي مردم و عدم رضايتمندي آنها را به همراه خواهد داشت و بايد هرگونه کمبود،کاستي و پيشرفت را صادقانه با مردم درميان گذاشت.
رئيس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تعامل، همکاري و شناخت را بستر پيشرفت در تمامي ابعاد اجتماعي و فردي دانست و تاکيد کرد: براي رفع کمبودها و منابع بايد با جديت و سماجت تلاش و ازهر گونه بي تفاوتي پرهيز كرد.
در ابتداي اين ديدار حسين صعيد، مدير کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان طي گزازشي به تشريح فعاليت‌هاي اين اداره کل پرداخت و يادآور شد: با پيگيري‌هاي انجام شده اعتبارات استان در سال جاري 241 درصد رشد داشته است.
وي اجراي طرح کاداستر در دو سال اخير در 35% از شهرهاي استان کرمان را يکي از فعاليت‌هاي عمده ثبت استان اعلام کرد و گفت: اجراي اين طرح در ده درصد اين شهرستان‌ها طي 6 ماه ابتداي سال جاري انجام شده است.

هیچ نظری موجود نیست: