۱۳۸۹ تیر ۲۳, چهارشنبه

توضیح خبرگزاری مهر در رابطه با گزارش "چالش میان مشاوران املاک و دفترخانه ها

کانون سردفتران در پی انتشار گزارشی با عنوان "چالش میان مشاوران املاک و دفترخانه ها" توضیحی به خبرگزاری مهر ارسال کرد كه این توضیحات امروز سه شنبه 22 تیرماه در صفحه اجتماعی این خبرگزاری منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی كانون سردفتران و دفتریاران، متن این جوابیه ای به شرح ذیل است:
1- از سوی این کانون قبلا توجه داده شده است که هیچگونه چالشی بین دفاتر اسناد رسمی و مشاوران املاک وجود ندارد. تکالیف آنها در قوانین مربوطه از جمله قانون دلالی مصوب 1317 و قانون تجارت مصوب 1311 و قانون تنظیم بخشی از درآمدهای دولت مشخص و معین است و تکالیف، وظایف و اختیارات دفاتر اسناد رسمی هم برابر قانون ثبت مصوب 1310 و قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب 1354 تعیین شده است واصولا این تکالیف تداخلی با یکدیگر ندارند که در نتیجه موجب چالش گردد.
2- طرح وجود چالش بین دفاتر اسناد رسمی و مشاوران املاک یک نمایش تبلیغاتی است که دفاتر اسناد رسمی در ایجاد این نمایش نقشی ندارند و علاقمند به وجود چنین فضای ملتهبی هم نیستند. کانون سردفتران معتقد است که اشخاص (حقیقی و حقوقی) باید در راستای منافع مردم در نظام جمهوری اسلامی حرکت کنند و هر کس با توجه به مسئولیتی که می پذیرد باید بهترین و شایسته ترین خدمت را ارائه دهد و در راستای ارائه خدمت رضایت مردم و حکومت و در نهایت خداوند را در نظر بگیرد. حدود و صلاحیت خویش را بداند و بشناسد و در حدود صلاحیت دیگران مداخله ننماید هر چند با نیت خیر باشد. قطعا در مواجهه با یک بیمار همه دلسوزی می کنند و همه نیت خیر دارند ولی معالجه یک بیمار وظیفه طبیب است نه وکیل یا قاضی یا عطار یا دیگران.
3- کانون سردفتران و دفتریاران ضمن ابراز نهایت گلایه مندی از رئیس محترم مشاوران املاک به دلیل مطالب غیرمسئولانه مطروحه توسط ایشان و بکارگیری ادبیات غیر متعارف اداری مجددا تاکید می نماید دفتر اسناد رسمی واحد وابسته به قوه قضائیه و ماذون از قبل حاکمیت برای وظایف تعریف شده در قانون می باشد که در سال 1310 به خدمتگزاری به مردم مشغولندد و تکالیف دفاتر اسناد رسمی تعارضی با وظایف و تکالیف دلالان و واسطه های معاملات ندارد اظهارنظر در خصوص تخلفات دفاتر اسناد رسمی که توسط سه دستگاه نظارتی (سازمان بازرسی کل کشور- سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و کانون سردفتران) نظارت و کنترل می شوند نیز در صلاحیت رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیست.
4- لازم به توضیح است که اسامی اشخاص ممنوع المعامله و املاک بازداشتی توسط رئیس فعلی کانون سردفتران و دیگر همکاران سردفتر سالها قبل (کامپیوترایز) شده است و کد رهگیری هم که امروز چماق دست رئیس محترم اتحادیه مذکور است ابداع بی بدیلی نیست. این طرح به طریقی دیگر قبلا در طرح میثم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور پیش بینی شده است. در عین حال وزارت محترم بازرگانی در خصوص اجرای ماده 6 تصویب نامه هیئت وزیران در خصوص امکان تخصیص کد رهگیری به دفاتر اسناد رسمی تاکنون اقدامی نکرده است که امروز کسی بتواند از این بابت از دفاتر اسناد رسمی مطالبه ای داشته باشد. ضمن اینکه این طرح مطلقا نمی تواند منجر به ایجاد یک بانک اطلاعات جامع املاک بشود چون درج اطلاعات در این سامانه نسبت به معاملاتی است که در آینده صورت می گیرد و از اطلاعات گذشته اشخاص و املاک کاملا بی اطلاع است.
5- تلاش وزیر محترم دادگستری در خصوص توجه اشخاص به محدوده صلاحیت آنان نیز مورد تقدیر کانون سردفتران است و کانون در خصوص به سامان رسیدن این تلاش از هیچ مساعدتی دریغ نمی شود.
توضیحات مهر
- کانون سردفتران در حالی در توضیح خود در مورد گزارش مهر "چالش میان مشاوران املاک و دفترخانه ها" منکر چالش شده که اظهارات و گفته های رئیس بنگاههای معاملات املاک و نایب رئیس کانون سردفتران خلاف آن را نشان می دهد.
- هدف خبرگزاری مهر از طرح و انتشار این گزارش رفع چالشهای موجود میان این دو نهاد تاثیرگذار در معاملات املاک و جلوگیری از سوء استفاده سودجویان بازار مسکن، جاعلان اسناد و زمین خواران بوده است به نحوی که با طرح این موضوع از وزیر دادگستری خواسته شده تا جلسه ای مشترک میان این دو نهاد برگزار کند.


هیچ نظری موجود نیست: