۱۳۸۹ مرداد ۲, شنبه

قراردادهاي سابق غير معتبر مي‌شود- تغيير مبايعه‌نامه در بازار مسكن

جازه تنظيم قرارداد از «بنگاه‌هاي فاقد پروانه كسب» سلب شد
معاملات مسكن با مبايعه‌نامه‌هاي جديد
 تنظيم قرارداد در مبايعه‌نامه‌هاي قديمي اعتبار حقوقي ندارد
 مبايعه‌نامه‌ جديد از طريق سامانه رهگيري قابل دسترس است
گروه مسكن- ليلا درخشان: از امروز كليه قراردادهاي مربوط به خريد و اجاره مسكن بايد در برگه‌هايي كه از طريق سامانه رهگيري معاملات، به‌صورت پرينتي در دسترس مشاوران املاك قرار مي‌گيرد، تنظيم شود؛ در غير اين صورت دفاتر ثبت اسناد براي معاملاتي كه كماكان در مبايعه‌نامه‌هاي قديمي ثبت مي‌شود، سند صادر نخواهند كرد. مبايعه‌نامه‌هاي جديد داراي هولوگرام با مضمون «طرح ساماندهي معاملات املاك و مستغلات» است كه امكان جعل آن به‌خاطر حك‌شدن شماره 13 رقمي كدرهگيري روي برگه، وجود ندارد. لغو اعتبار مبايعه‌نامه‌هاي قديمي با دو هدف انجام شده؛ اول اينكه بنگاه‌هاي املاك فاقد پروانه كسب كه با چاپ دستي مبايعه‌نامه‌ها به‌صورت غيرقانوني فعاليت مي‌كنند و تاكنون هيچ امكاني براي رديابي آنها وجود نداشت، از صحنه معاملات مسكن خارج شوند و دوم اينكه اعتبار حقوقي قراردادهايي كه در بنگاه‌هاي مسكن تنظيم مي‌شود به واسطه كنترل لحظه‌اي جزئيات آن توسط وزارت بازرگاني، افزايش پيدا كند. مشاوران املاك غيرمجاز قرار بود يكسال پيش با راه‌اندازي سامانه رهگيري معاملات تعطيل شوند، اما به دليل عدم ضمانت اجرايي، اين اتفاق نيفتاد.
حالا در شرايطي كه مبايعه‌نامه به عنوان مهم‌ترين ابزار عقد معامله فقط از طريق عضويت بنگاه‌ها در سامانه رهگيري، در اختيار مشاوران املاك قرار خواهد گرفت، اين سوال مطرح است كه آيا احتمال دارد بازار سياه فروش مبايعه‌نامه جديد راه بيفتد و مشاوران املاك داراي پروانه با پرينت گرفتن اين مبايعه‌نامه‌ها از سامانه، آن را به مشاوران املاك زيرزميني بفروشند؟
مصطفي قلي خسروي، رييس اتحاديه مشاوران املاك در اين باره به دنياي‌اقتصاد گفت: بنگاه‌هاي املاكي كه به مبايعه‌نامه‌هاي جديد دسترسي دارند و داراي پروانه كسب هستند اگر مرتكب چنين تخلفي شوند طبق قانون دلالي با آنها برخورد خواهد شد.
وي در عين حال افزود: طرفين معامله دقت كنند كه چنانچه مشخصات بنگاه مربوطه در مبايعه‌نامه جديد نوشته نشده بود، از انجام معامله انصراف دهند. به گزارش دنياي‌اقتصاد، طرح تغيير شكل مبايعه‌نامه كه به صورت مشترك توسط وزارتخانه‌هاي بازرگاني و دادگستري از امروز در تهران به اجرا درآمده، شامل قراردادهاي اجاره نيز مي‌شود. به‌طوري‌كه اجاره‌نامه‌ها نيز بايد حتما در برگه‌هايي كه در سامانه رهگيري موجود است تنظيم شود. محمود اعلایی، مدیرعامل شرکت راهبر (وابسته به وزارت بازرگانی) در حاشيه مراسم افتتاح طرح صدور مبايعه‌‌نامه‌هاي جديد درباره جزئیات پرینتی شدن معاملات املاک به دنیای‌اقتصاد گفت: پرینتی شدن قرار دادهای معاملات املاک مشمول تمامی ارکان معامله شامل پیش فروش، اجاره به شرط تملیک، هبه، وقف، رهن و اجاره و خرید و فروش خواهد بود.
وی افزود: همزمان با راه‌اندازی سامانه رهگیری معاملات املاک ثبت قراردادهای خرید و فروش معاملات به دلیل اینکه برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی ارائه کد رهگيری لازم بود مشاوران املاک ناگزیر از ثبت معاملات در سامانه معاملات املاک مي‌شدند، اما با توجه به اینکه در مورد معاملات ثبت اجاره این ضرورت وجود نداشت ثبت معاملات رهن و اجاره در سامانه محقق نمي‌شد.
اعلایی پرینتی کردن تمامی ارکان قراردادهای خرید و فروش و همچنين اجاره مسکن را به تکمیل فاز یک ساماندهي بازار مسكن تعبیر و عنوان کرد: صدور کد رهگیری و امضای دیجیتالی برای مشاوران املاک ،اتصال سامانه رهگیری معاملات املاک به سازمان‌های ذی‌ربط به منظور صدور کد رهگیری و در نهایت پرینتی شدن معاملات مسکن به عنوان حلقه‌های تکمیلی فاز یک سامانه معاملات املاک به‌صورت كامل اجرايي شده است.
روش سنتی مشکل‌ساز بود
مدیرعامل شرکت راهبر پرینتی شدن معاملات املاک را به عنوان عاملی بازدارنده در جلوگیری از هر نوع سوءاستفاده در ثبت قراردادها برشمرد و اذعان داشت: در شرایط عادی و سنتی ثبت معاملات، اصولا امکان جعل و سوءاستفاده‌هاي فراوان در سطح وسیع وجود داشت؛ این در حالی است که با پرینتی شدن معاملات، امنیت معاملات به نحو فزاینده‌ای افزایش پیدا خواهد کرد.
به گفته وی، رویه ثبت پرینتی معاملات به این صورت است که بعد از اینکه مشخصات متعاملان در برگه‌هاي پرینتی ثبت و به تایید نهایی رسید به هیچ‌وجه امکان تغییر مشخصات وجود ندارد و این مساله در واقع حاکی از تدابیر امنیتی فراگیر برای ثبت معاملات است.
تغییر ذهنیت مردم نسبت به دلالان مسکن
در همین حال در این زمینه نیز مصطفی قلی خسروی، ريیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران به دنیای‌اقتصاد گفت: پیشتر در فرآیند ثبت سنتی معاملات املاک شرایطی بود که برخی از مشاوران املاک غیرمجاز اقدام به جعل مشخصات طرفین قرارداد ‌مي‌کردند که همین امر باعث مي‌شد از این رهگذر بر حجم پرونده‌هاي دادگستری افزوده شود و در نتیجه جو روانی ناامن بر فرآیند ثبت معاملات حاکم شود، این در شرایطی است که با پرينتي شدن معاملات املاک تمامی راه‌های سوءاستفاده نظیر اعمال خط خوردگی و هر نوع جعل مسدود خواهد شد. به گزارش دنیای‌اقتصاد، خسروی که در مراسم افتتاح سامانه پرینتی معاملات املاک که با حضور وزیر دادگستری، نمایندگان وزارت بازرگانی و مسکن و همچنین عضو کارگروه مسکن برگزار شد؛ اعلام کرد: مکانیزه کردن معاملات املاک برای ريیس پیشین قوه قضائیه یک آرزو بوده است که امروز شاهد برآورده شدن آرزوی وی هستیم.
همه چيز ديجيتالي فقط امضا سنتي
خسروی خاطرنشان ساخت: در مسیر پرینتی شدن معاملات املاک تمامی فرآیند ثبت به صورت مکانیزه اعمال مي‌شود و فقط امضای طرفین به صورت دستی انجام مي‌شود که در مرحله بعدی قطعا شرایطی فراهم خواهد شد که امضای مشاوران املاک نیز كامپيوتري شود. وی با اشاره به اینکه تا دو ماه آینده تمامی 70 هزار بنگاه‌های فعال در سراسر کشور به این سیستم متصل خواهند شد، همچنین از فراهم شدن بسترهایی برای اتصال سامانه کد رهگيری به قوه قضائیه خبر داد و گفت: همچنان که پیش‌بینی کردیم سازمان ثبت اسناد برای لینک شدن به سامانه معاملات املاک نسبت به گذشته انعطاف بیشتری از خود نشان داده است.(دنیای اقتصاد )
تصوير مبايعه‌نامه جديد (پرينت كامپيوتري)


هیچ نظری موجود نیست: