۱۳۸۹ تیر ۲۸, دوشنبه

تسهيلات جديد براي موديان مالياتي

سازمان امور مالياتي امتيازات و تسهيلات جديدي را براي آن دسته از اصناف كه تا پايان تيرماه اظهارنامه مالياتي ارائه مي‌كنند، در نظر گرفته است. دريافت 20 درصد ماليات و قسطي شدن مابقي ماليات و برخي بخشودگي‌هاي مالياتي از جمله اين امتيازات است. اخيرا بين دولت و اصناف بر سر چگونگي محاسبه ماليات سال 88 اختلافاتي روي داد كه منجر به اعتراضات چند روزه در بازار شد.

رويداد
سازمان امور مالیاتی اعلام کرد
امتیازات جدید مالیاتی برای اصناف
سازمان امور مالياتي کشور، تسهيلات جديدي را در ارتباط با بهره‌مندي هرچه بيشتر موديان مالياتي از مزاياي قانوني خوداظهاري مالياتي بابت عملکرد سال 1388 در نظر گرفت.
به گزارش ايسنا، اين سازمان به منظور تشويق تکميل اظهارنامه‌هاي جديد کاغذي يا الکترونيکي براي صاحبان مشاغل در روزهاي باقيمانده تا 31 تيرماه، آخرين موعد ارائه اظهارنامه‌هاي مالياتي صاحبان مشاغل، تسهيلات ويژه‌اي را در قالب يک دستورالعمل جديد اعلام کرد.
در اين دستورالعمل که به امضاي دکتر علي عسکري ـ رييس کل سازمان امور مالياتي ـ رسيده، ارائه اظهارنامه مالياتي عملکرد سال 1388 به صورت الکترونيکي يا فرم کاغذي طرح جديد به عنوان شرط برخورداري صاحبان مشاغل موضوع ماده 95 قانون ماليات‌هاي مستقيم از تسهيلات تقسيط و بخشودگي جرائم بيان شده است.
براساس اين دستورالعمل، چنانچه هر يک از صاحبان مشاغل موضوع ماده 95 قانون ماليات‌هاي مستقيم، نسبت به ارائه اظهارنامه مالياتي عملکرد مذکور به صورت الکترونيکي يا فرم کاغذي طرح جديد در موعد مقرر اقدام و حداقل، اطلاعات هويتي مندرج در صفحات اول و دوم اظهارنامه را به صورت کامل تکميل كرده باشد، مي‌تواند از اين تسهيلات ويژه برخوردار شود.
بر اين اساس ماليات تعيين شده در اجراي مقررات تبصره پنج ماده 100 و ماده 158 قانون ماليات‌هاي مستقيم يا ماليات ابرازي ساير موديان صاحبان مشاغل به صورت 20 درصد نقد و الباقي در شش قسط مساوي تقسيط مي‌شود.
جريمه دوران تقسيط ماليات اظهارنامه در صورت پرداخت به موقع اقساط و بنا به درخواست مودي با رعايت مقررات ماده 191 قانون ماليات‌هاي مستقيم مورد بخشودگي قرار خواهد گرفت.
بر اساس اعلام روابط عمومي سازمان مالياتي اين دستورالعمل روز دوشنبه 28 تيرماه و پيرو دستورالعمل‌هاي قبلي اين سازمان در ارتباط با موضوع نحوه اخذ و تکميل اظهارنامه مالياتي به صورت الکترونيکي يا در قالب فرم‌هاي کاغذي طرح جديد و همچنين دستورالعمل موضوع توافق و تفاهم خوداظهاري در اجراي مقررات تبصره پنج ماده 100 و ماده 158 قانون ماليات‌هاي مستقيم براي عملکرد سال 1388 صادر شده است.
بررسی مشکلات بازار در کمیسیون اقتصادی
همزمان عضو هيات‌رييسه‌ كميسيون اقتصادي مجلس، از حضور رييس سازمان مالياتي و معاونانش و رييس شوراي اصناف در جلسه‌ روز یکشنبه كميسيون اقتصادی خبر داد و گفت: علل و عوامل به‌وجود آمدن چالش‌هاي اخير بازار مورد بررسي قرار گرفت.
سيدناصر موسوي در گفت‌وگو با «ايسنا»، افزود: تعطيلي تقريبا 10 روزه بازار تهران و چند روزه بازار تبريز، طبق بيان آقايان به علت افزايش 70 درصدي ماليات كل اصناف بود. وي توضيح داد: اين در حالي است كه ماليات كسبه و تجار طي سال‌هاي گذشته براساس توزيعي، خدماتي و توليدي بودن متفاوت بود و با اين تصميم سازمان امور مالياتي، ماليات برخي از زيرشاخه‌هاي اصناف بيش از 100 درصد افزايش مي‌يافت. نماينده مردم فلاورجان در خانه ملت، با اشاره به اظهارات مصباحي‌مقدم گفت: دكتر مصباحي‌مقدم و برخي از اعضاي كميسيون، حادثه بازار را تلخ توصيف كردند و عنوان كردند كه « اگر قرار بر اتخاذ تصميمي از سوي مسوولان ماليات كشور باشد و با فشار و چانه‌زني بازاريان عقب‌نشيني شود، مشكلات زيادي در كشور به وجود خواهد آمد.

هیچ نظری موجود نیست: