۱۳۸۹ تیر ۱۵, سه‌شنبه

بنزين نيمه يارانه‌اي براي نيمه دوم سال


رويانيان جزئيات بيشتري را از حذف سهميه‌بندي سوخت اعلام كرد
بنزين نيمه يارانه‌اي از نيمه دوم سال
قيمت بنزين و گازوئيل در نيمه دوم امسال افزايش يافته، اما به صورت نيمه‌ يارانه‌اي گران خواهد شد و سهميه‌بندي بنزين حذف مي‌شود
قيمت بنزين زير 800 تومان خواهد بود
يارانه نقدي سوخت به تاكسي‌ها و وانت‌بارها پرداخت مي‌شود
دنیای اقتصاد - عرضه بنزین تک‌نرخی، اما نیمه یارانه‌ای جدیدترین خبری است که از سوی رویانیان رييس ستاد حمل‌ونقل و مديريت مصرف سوخت كشور در خصوص بنزین سهمیه‌ای اعلام شده است. رویانیان دیروز در یک نشست مطبوعاتی از افزايش قيمت بنزين و گازوئيل سهميه‌اي در نيمه دوم امسال با اجراي طرح هدفمند کردن يارانه‌ها خبر داد و گفت: بر اساس آخرين تصميمات اتخاذ شده قيمت سوخت (بنزين و گازوئيل سهميه‌اي) در نيمه دوم امسال افزايش يافته، اما به صورت نيمه‌ يارانه‌اي گران خواهد شد و به اين ترتيب سهميه‌بندي بنزين حذف مي‌شود. وی البته در این نشست تاکید کرد که تک‌نرخي شدن قيمت بنزين، رسيدن به قيمت واقعي و آزاد اين سوخت نيست، بلکه اين نرخ حتما نيمه يارانه‌اي خواهد بود؛ چراکه براساس قانون هدفمند کردن يارانه‌ها، الزامي به حذف کامل يارانه سوخت در مرحله اول اجراي اين قانون وجود ندارد. به گفته وی، براين اساس سهميه‌بندي بنزين حذف مي‌شود؛ ولي دولت براي بخش حمل‌ونقل عمومي، تاکسي و وانت بار يارانه سوخت به صورت نقدي اختصاص خواهد داد.
قیمت بنزین زیر 900-800 تومان
رييس ستاد مديريت حمل‌ونقل و سوخت کشور ادامه داد: سرنوشت قيمت بنزين پس از اجراي قانون هدفمند کردن يارانه‌ها در دولت مشخص شده، ولي با نرخي که کارشناسان و برخي صاحبنظران اعلام مي‌کنند، يکسان نيست و تفاوت دارد. رويانيان اظهار كرد: برخي‌ها قيمت بنزين را فوب خليج فارس به علاوه ماليات و عوارض بين 800 تا 900 تومان براي هر ليتر اعلام کردند، ولي قطعا قيمت بنزين در نيمه دوم سال‌جاري از اين ميزان پايين‌تر خواهد بود.
وي تاکيد کرد: دولت تصميم گرفته با اجراي قانون هدفمند کردن يارانه‌ها سهميه‌بندي بنزين را حذف کند، ولي نحوه عرضه سوخت و چگونگي حمايت از بخش حمل‌ونقل عمومي را در صورت تک‌نرخي شدن قيمت بنزين مشخص کرده است. به این ترتیب، تک‌نرخي شدن قيمت انرژي و حامل‌هاي آن با اجراي قانون هدفمند کردن يارانه‌ها انجام خواهد شد؛ ولي در صورت نياز از مجلس شوراي اسلامي اجازه مي‌گيريم براي خودروهاي عمومي نرخ سوخت متفاوت با ديگر وسايل نقليه در نظر بگيريم تا از بروز تورم در بخش حمل‌ونقل عمومي و کرايه جلوگيري کنيم.
پرداخت يارانه به مترو و اتوبوسراني
وي از ارائه يارانه به مترو و اتوبوسراني خبر داد و گفت: در بخش برق مترو و در بخش گازوئيل اتوبوس دولت قطعا سياست اختصاص يارانه را در پيش خواهد گرفت. رييس ستاد حمل‌ونقل و مديريت مصرف سوخت كشور در خصوص تاكسي‌ها و وانت بارها گفت: تاكسي‌ها و وانت بارهايي كه در اختيار مردم باشند از يارانه دولت در نيمه دوم سال بهره‌مند خواهند شد. وي ادامه داد: بر اساس مطالعات صورت گرفته هر دستگاه تاكسي بايد روزانه بين 80 تا 120 نفر را جابه‌جا كند، از سوي ديگر وزارت كشور نيز بر اساس ابلاغيه 18 اسفند ماه سال گذشته موظف شده نسبت به نصب تاكسي‌مترهاي هوشمند روي تاكسي‌ها تا پيش از هدفمندي يارانه‌ها اقدام كند كه اين وزارتخانه تا مردادماه قول مساعد را براي اجرايي كردن كامل اين طرح داده است. رویانیان با اشاره به اينكه متاسفانه وانت بارها در تهران هيچ صاحبي ندارند، گفت: در صورت ساماندهي وانت‌بارها 15 درصد از ترافيك پايتخت كاسته مي‌شود.
بنزين دو نرخي برای تاكسي‌ها و وانت بارها
وي از پيشنهاد ستاد حمل‌ونقل و مديريت مصرف سوخت كشور به كميسيون تحول اقتصادي دولت خبر داد و گفت: بر اين اساس پيشنهاد كرده‌ايم گزينه‌اي اضافه شود تا تاكسي‌ها و وانت بارها بتوانند از بنزين يارانه‌اي استفاده كنند كه بدين ترتيب براي اين دو بخش بنزين دو نرخي عرضه مي‌شود. رييس ستاد حمل‌ونقل و مديريت مصرف سوخت كشور سياست دولت در بخش گازوئيل را «حمايت قيمتي» عنوان و تصريح كرد:‌ گازوئيل هم در نيمه دوم سال به صورت نيمه يارانه‌اي عرضه مي‌شود، در عين حال به ميزان پيمايش، كمك نقدي به خودروهاي گازوئيلي ساماندهي شده ارائه خواهد شد.
وي به موضوع آژانس‌ها اشاره كرد و گفت: اختلافي بين وزارت كشور و وزارت بازرگاني در اين خصوص وجود دارد كه وزارت بازرگاني مي‌گويد آژانس‌ها صنف هستند، ولي بر اساس آيين‌نامه جديد دولت، مديريت حمل‌ونقل آنها بايد به شهرداري‌ها واگذار شود، لذا اگر آژانس‌ها مديريت‌شان تغيير كرده و نحوه نظارت و كنترل آنها اصلاح شود و در سيستم تعريف شوند، در نيمه دوم سال بنزين يارانه‌اي دريافت خواهند كرد و در غير اين صورت مشمول بنزين يارانه‌اي نخواهند شد. وی با بیان اینکه هم اکنون حدود یک میلیون و 700 دستگاه وانت بار در سطح ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور وجود دارد، تاکید کرد: از این تعداد تنها 200 هزار دستگاه در اختیار ناوگان حمل‌ونقل عمومی بوده و مابقی آنها تنها از یارانه سوخت استفاده می‌کنند. این مقام مسوول در پایان خاطرنشان کرد: این در حالی است که با کنترل وانت بارها حداقل 15 درصد حجم ترافیک کشور کاهش می‌یابد.

متوسط مصرف روزانه 2/64 ميليون ليتر
مصرف کل بنزين در هفته‌ گذشته (5 تا 11 تيرماه) 8/449 ميليون ليتر بود كه از متوسط مصرف روزانه 2/64 ميليون ليتر حكايت مي‌كند. به گزارش ايسنا، در اين زمينه مقايسه مصرف بنزين در هفته گذشته با هفت روز پيش از آن با مصرف 469 ميليون ليتر از كاهش 2/19 ميليون ليتري معادل 4 درصدي آن حكايت مي‌كند. بيشترين مصرف بنزين در اين هفت روز به روز پنج‌شنبه (10 تيرماه) با مصرف 6/71 ميليون ليتر مربوط بود و كمترين آن نيز به روز جمعه (11 تيرماه) با مصرف 8/58 ميليون ليتر مربوط بوده است. براساس آمار شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي، در اين مدت 3/90 ميليون ليتر بنزين نيز در تهران مصرف شد كه بيانگر ميانگين مصرف روزانه 9/12 ميليون ليتر است. طبق اين گزارش، كل مصرف گازوئيل در هفته گذشته 7/651 ميليون ليتر بود و ميانگين مصرف روزانه گازوئيل در اين هفته 1/93 ميليون ليتر محاسبه شده است. مقايسه مصرف اين حامل انرژي با هفته پيش از آن با مصرف 5/636 ميليون ليتر بيانگر افزايش 2/15 ميليون ليتري معادل 4/2 درصدي است. بيشترين مصرف گازوئيل در اين هفته به روز ‌چهارشنبه (9 تيرماه) با رقم 4/113 ميليون ليتر و كمترين مصرف نيز به روز جمعه (11 تيرماه) با مصرف 5/69 ميليون ليتر مربوط بوده است. در اين ميان كل مصرف گازوئيل در تهران در هفته گذشته، 4/37 ميليون ليتر بود كه بيانگر ميانگين مصرف روزانه 3/5 ميليون ليتر است.