۱۳۸۹ تیر ۱۶, چهارشنبه

متن سخنرانی های مراسم افتتاح رسمی پروژه پرداخت الکترونیکی وجوه دفاتر اسناد رسمی


متن سخنرانی های مراسم افتتاح رسمی پروژه پرداخت الکترونیکی وجوه دفاتر اسناد رسمی كه صبح امروز در ساختمان سردار اسعد بانک ملی ایران برگزار شد، به اين شرح است:

به گزارش روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران، معاون نوسازی و تحول اداری معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور با بیان اینکه یکی از معضلات موجود بر سر راه ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اداری این بود که این دستگاه‌ها همه کارها را برای الکترونیکی شدن فعالیت‌ها انجام می‌دادند اما در آخرین مرحله‌ با ایرادات دیوان محاسبات و سازمان بازرسی و خزانه داری کل کشور موضوع الکترونیکی شدن فعالیت‌ها ناتمام می‌ماند گفت: با پیگیری‌های متعدد از طریق دولت و مجلس این اشکالات در حال برطرف شدن است و کمیسیون اصل 90 نیز تاکید دارد که کارها تا حد امکان به صورت الکترونیکی انجام شود.

احمد بزرگیان در مراسم افتتاح پروژه‌ سوئیچ خزانه برای پرداخت الکترونیکی وجوه الکترونیکی و گزارش انجام پرداخت الکترونیکی وجوه دفاتر اسناد رسمی کشور با تاکید بر اینکه براساس آنچه در لایحه برنامه پنجم آمده باید تا پایان برنامه 70 درصد خدمات قابل ارائه به مردم به صورت الکترونیکی باشد گفت: همچنین صددرصد معاملات و ثبت اسناد باید تا پایان برنامه پنجم به صورت الکترونیکی انجام شود.

وی با بیان اینکه براساس این لایحه باید 20 درصد معاملات داخلی و 30 درصد معاملات خارجی تا پایان برنامه به صورت تجارت الکترونیک باشد گفت: اگر نگاه ما به قانون موسع باشد و همه به دنبال اجرایی شدن امور باشیم موضوع دولت الکترونیک به خوبی قابل پیاده‌ سازی است.

او ادامه داد: ما آنقدر مجلس را نسبت به الکترونیکی شدن کارها حساس کرده‌ایم که امروز یکی از مباحث اصلی مطرح در مجلس موضوع دولت الکترونیک است چرا که برای ارتقای سلامت اداری تنها راه گسترش دولت الکترونیک است.

در ادامه این مراسم خزانه دار کل کشور با تاکید بر اینکه از مقررات کنونی می‌توان برای توسعه الکترونیکی شدن امور به خوبی استفاده کرد گفت: در عین حال نباید از قوانین تابو درست کنیم وهرجا که نیاز بود می‌توان مقررات را به نفع بهتر امور اصلاح کرد.

اکرمی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی استفاده از IT در فعالیت‌های جاری کشور نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است گفت: نگاه خزانه‌داری به الکترونیکی شدن امور ثبتی است و ماچاره‌ای جز اجاره‌ی این روش نداریم.

وی با اشاره به اینکه باید ضمن رعایت مقررات جاری از IT در فعالیت‌ها استفاده شود گفت: هرگز نباید گفت که برای رعایت مقررات جاری باید به روش‌های سنتی اکتفا کرد چرا که ظرفیت‌های قانونی برای الکترونیکی شدن امور به اندازه‌ی کافی وجود دارد.

همچنین محمودرضا خاوری ـ مدیرعامل بانک ملی ایران ـ در این نشست با بیان اینکه در حال حاضر یک سوم بازار پولی و مالی کشور در اختیار این بانک است گفت: در نظام تحول بانک ملی فصل مجزایی برای توسعه عملیات الکترونیکی وجود دارد که باید با اجرای آن ضمن صرفه‌ جویی در وقت بهترین خدمات را به ارباب رجوع ارائه کرد.

وی افزود: با توسعه‌ این سیستم‌های الکترونیکی علاوه بر ارتقای سلامت اداری از اشتباهات نیز کاسته شده و در عملیات‌های بانکی شفاف‌ سازی رخ می‌دهد.

او ادامه داد: بانک ملی ایران برای الکترونیکی کردن فعالیت همه دستگاه‌های اجرایی آمادگی دارد.

در پایان این نشست محمد رویانیان ـ رییس ستاد مدیریت و حمل و نقل و سوخت ـ با تاکید بر اینکه توسعه خدمات الکترونیکی از بسترهای تحقق عدالت فراگیر در جامعه است گفت: با الکترونیکی شدن فرآیند واریز پول برای دفاتر اسناد رسمی می‌توان ادعا کرد که با کاهش 100 میلیون سفر مواجه خواهیم بود.
وی با تاکید بر لزوم افزایش دفاتر پیشخوان خدمات دولت الکترونیکی به اینکه در 4 تا 5 سال گذشته 18 هزار دفتر پیش خوان خدمات دولتی در روستاها و شهرها راه‌اندازی شده و به سرعت در حال توسعه است گفت: براساس مصوبه‌ کارگروه تحول اقتصادی حداقل باید 10 درصد خدمات دولتی در دفاتر پیش خوان صورت گیرد.

هیچ نظری موجود نیست: