۱۳۸۹ مرداد ۶, چهارشنبه

ابهام در تعيين تكليف «انجام معاملات مسكن از طريق مبايعه‌نامه»


ابهام در تعيين تكليف «انجام معاملات مسكن از طريق مبايعه‌نامه»
گروه مسكن- ليلا درخشان: در حالي‌كه طراحان مبايعه‌نامه‌هاي جديد با تغيير شكل ظاهري قراردادهاي معاملات ملكي به دنبال كوتاه كردن دست مشاوران املاك فاقد پروانه كسب از بازار مسكن هستند، اما عدم به رسميت شناخته شدن اين مبايعه‌نامه توسط نهاد صدور سند قطعي –سردفتران- باعث شده عملا مبايعه‌نامه‌هاي جديد كاربري آن‌چنان موثري نداشته باشد.


با اين اختلاف نظر، از امروز دو نوع مبايعه‌نامه در بنگاه‌هاي املاك استفاده خواهد شد كه اولي همان كاغذ بزرگ چاپي است و دومي كه احتمالا به‌صورت محدود استفاده خواهد شد كاغذ هولوگرام‌دار پرينت شده از طريق كامپيوتر است. به نظر مي‌رسد مسوولان اگر چه تلاش مي‌كنند بازار معاملات مسكن را از طريق طرح‌هاي جديد ساماندهي كنند، اما به دليل فراهم نبودن بسترهاي لازم، اين طرح‌ها فقط روند معاملات را پيچيده و مبهم مي‌كند.
مسوولان كنترل بازار مسكن در وزارت بازرگاني و اتحاديه مشاوران املاك هفته گذشته امكان دسترسي بنگاه‌هاي مسكن به مبايعه‌نامه را فقط از طريق پرينت اين قراردادها از سامانه رهگيري محدود كردند تا مبايعه‌نامه‌هاي قديمي كه پيش از اين از طريق چاپ در اختيار همه بود فاقد اعتبار شود، اما در پي اين تغيير، كانون سردفتران با صدور يك اطلاعيه اعلام كرد تغيير شكل مبايعه‌نامه‌ با هماهنگي نبوده و طبق قانون، بنگاه‌هاي مشاور املاك اختيار و اجازه تنظيم مبايعه‌نامه را ندارند. روز گذشته رييس اتحاديه كشوري مشاوران املاك كه باني اصلي تغيير شكل مبايعه‌نامه است در دفاع از اين تغيير به «دنياي‌اقتصاد» گفت: محتواي مبايعه‌نامه‌هاي جديد تغيير نكرده، فقط دسترسي به آن متفاوت از قبل شده؛ به‌طوري‌كه از اين به بعد فقط بنگاه‌هايي اجازه تنظيم مبايعه‌نامه را دارند كه به سامانه رهگيري متصل باشند. مصطفي‌قلي‌خسروي تاكيد كرد: اينكه گفته مي‌شود هولوگرام مربوط به سازمان ثبت بدون هماهنگي در مبايعه‌نامه‌ جديد آمده قابل تامل است به‌خاطر اينكه مبايعه‌نامه جديد همان مبايعه‌نامه قبلي است كه روي آن هم نام سازمان ثبت اسناد و قوه قضائيه قيد شده بود.
مصطفی قلی خسروی افزود: وزیر دادگستری با فراهم کردن سلسله نشست‌هایی بین کانون سردفتران و مشاوران املاک به صورت مشترک و جداگانه به دنبال حل معضلات پیش آمده در این راستا است. وی تصریح کرد: با وجود اینکه حرکت در مسیر مکانیزه کردن معاملات املاک امری ضروری است و با توجه به اینکه کشور ما کشور توسعه یافته‌ای است، اما متاسفانه برخی علاقه به تغيير ندارند و اصرار دارند که همه امور به شیوه‌ای کاملا سنتی و دستی پیش برود. ريیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران همچنین با اشاره به فعالیت حدود 90 هزار مشاور املاک در سطح کشور گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تمامی مشاوران املاک به سمت مکانیزه شدن در ابعاد گسترده حرکت خواهند کرد و براین اساس نقاط ضعف اجرای این طرح در حال بررسی است. وی تصریح کرد: پرینتی شدن معاملات املاک فقط با تغییر در ابعاد برگه و تغییر در شیوه نوشتن همراه است و معلوم نیست به چه دلیل با واكنش روبه‌رو شده است، اما به هر حال با توجه به اینکه اتحادیه مشاوران املاک هدفش امنيت‌بخشی به معاملات املاک است، در نتیجه تمام تلاش خود را در جهت حل مشکلات مربوطه در این راستا دارد و امیدوار است که همه دستگاه‌هاي مربوطه بر اجرای این طرح که در حال حاضر با اقبال گسترده ای در بین مشاوران املاک مواجه شده است، صحه بگذارند.
مکانیزه شدن مبايعه‌نامه، مصوبه دولت است
در همین حال مهندس محمود اعلایی –مدیرعامل شرکت راهبر (وابسته به وزارت بازرگانی) –به «دنیای‌اقتصاد» گفت: با توجه به اینکه براساس مصوبه صریح مجلس مقرر شده است که خدمات الکترونیک سالانه 20 درصد در سطح کل کشور افزایش پیدا کند و آیین‌نامه‌های دولتی متعددی نیز در این راستا تصویب شده است؛ لذا مکانیزه کردن سامانه ثبت معاملات املاک، حرکتی در راستای سیاست‌های دولت است. علاوه بر این با توجه به نامتعارف بودن ابعاد برگه‌های مبایعه نامه سنتی که هیچ پرینتری نمی‌تواند از آنها پرینت بگیرد، بايد تغییر شکلی در برگه‌های سنتی مبایعه‌نامه ايجاد شود.
اعلایی کاهش دخالت انسان در تنظیم معاملات با پرینتی شدن را مولفه‌ای می‌داند که باعث کاهش ضریب خطا در تنظیم معاملات می‌شود و به اعتقاد وي با توجه به اینکه در شرایط سنتی تنظیم معاملات، دستگاه ثالثی بر امر نگارش مبایعه‌نامه‌ها ناظر نبوده است؛ لذا آمار خطاهای انسانی به شدت افزایش پیدا مي‌کرد. این در حالی است که با پرینتی و مکانیزه شدن تنظیم مبایعه‌نامه‌ها، قطعا امنیت بیشتری به معاملات بخشیده خواهد شد؛ چرا که جزئیات ثبت مبایعه‌نامه‌های الکترونیکی از سوی شرکت راهبر رصد مي‌شود. مدیرعامل شرکت راهبر همچنین اعتقاد دارد با توجه به اینکه مکانیزه شدن ثبت مبایعه‌نامه‌ها باعث مي‌شود که اعتماد بخشی به ارباب رجوعان افزایش فزاینده‌ای یابد؛ در نتیجه طبیعی است که ضرورت اجرای این مساله بیش از پیش مشخص شود.
مبایعه‌نامه‌ها، بدون هولوگرام هم معتبرند
وی با اشاره به ایرادات حقوقی وارده از سوی کانون سردفتران که نصب هولوگرام را بدون اجازه سازمان ثبت اسناد ارزیابی کرده است، گفت: مبایعه‌نامه‌های جدید به دلیل اینکه نوع کاغذ آنها به گونه‌ای است که قابل کپی‌برداری نیست، در نتیجه حتی بدون هولوگرام هم دارای ارزش قانونی هستند؛ نصب هولوگرام در واقع فقط برای اعتماد دو چندان بوده است. اعلایی گفت: تعامل با سازمان ثبت اسناد در این راستا صورت گرفته است

هیچ نظری موجود نیست: