۱۳۸۹ آذر ۱۰, چهارشنبه

جنایت و مکافات

شهلا جاهد در آستانه اعدام قرار دارد. می‌گویند او چهارشنبه به دار آویخته می‌شود تا آخرین مکافاتش را ببیند. مکافاتی که حاصل جنایت 8 سال پیش او است. البته "شهلا" در این 8سال نیز کم مکافات ندید. بی شک پرونده او مشهورترین و پیچیده‌ترین پرونده جنایی دهه 80 ایران است.
 17مهرماه سال 81 هنگامی که پسران ناصر محمدخانی فوتبالیست مشهور در خیابان گل نبی در میدان کتابی از سرویس مدرسه پیاده شدند تا به خانه بروند تصور نمی‌کردند با صحنه‌ای غم انگیز و البته جنجالی روبه‌رو شوند. آن‌ها پس از ورود به خانه با جنازه غرق خون مادرشان یعنی لاله سحر خیزان روبه رو شدند. سرو صدا کردند. با این سروصدا همسایه‌ها نیز خبردارشدند. با خبر دار شدن همسایه‌ها پلیس خبردار شد و... فردای آن روز این خبر در ایران پیچید.
"همسر ناصر محمد خانی به قتل رسید"، ناصر محمد خانی که به همراه "پرسپولیس" در آلمان به سر می‌برد به ایران بازگشت، پلیس تحقیقات خود را آغاز کرد. محمدخانی پس از بازگشت بازجویی شد.

چند روز گذشت؛ خبر همه جا منتشر شده بود. شایعه پشت شایعه از نقش فوتبالیست مشهور در قتل همسرش حکایت می‌کرد. ناگهان یک راننده تاکسی به پلیس مراجعه کرد و از مسافری سخن گفت که صبح روز حادثه قصد رفتن به خانه محمدخانی داشته، اما به شکل مشکوکی منصرف شده است. با کمک راننده از آن فرد چهره نگاری شد. پدر "لاله" تشخیص داد که آن فرد یکی از بستگانشان است. به این ترتیب اولین متهم به قتل بازداشت شد.
پس از مدتی تحقیقات از فرد بازداشت شده معلوم گردید که وی قاتل نیست. تا این که پس از یک ماه سرنخ دوم کشف شد، زنی با نام "خدیجه جاهد" در روز حادثه مبلغ یک میلیون تومان از حساب فوتبالیست مشهور برداشت کرده است. به این ترتیب داستان "خدیجه جاهد" مشهور به "شهلا" آغاز شد. او همسر صیغه‌ای محمدخانی بود. فوتبالیست نیزجهت ارائه توضیح احضار گردید.
شهلا قریب به یک سال اتهام قتل را انکار می‌کرد. پلیس نیز در تکاپو برای کشف معما بود. تا این‌که مهر ماه 82 فرا رسید، هنوز 17 مهر یعنی اولین سالگرد "لاله" نشده بود که شهلا اعتراف کرد. روز سوم آبان ماه شهلا صحنه قتل را با تمام جزییات بازسازی کرد. او در حین بازسازی بارها با گریه گفت: «لاله مرا ببخش».
20ماه پس از قتل "لاله سحرخیزان" اولین دادگاه تنها متهم به قتل برگزار شد. شهلا که پیش از آن به قتل اعتراف کرده بود در دادگاه چیز دیگری گفت. او همه چیز را انکار کرد و محمدخانی را بیش از پیش درگیر ماجرا نمود. شهلا گفت: «چند روز قبل از این‌که به قتل اعتراف کنم ناصر به سراغ من آمد و گفت اگر به قتل لاله اعتراف نکنم باز برای او دردسر درست می‌شود و من هم برای اینکه عاشق ناصر بودم خواسته او را پذیرفتم و به دروغ قتل لاله را گردن گرفتم.»
چهار بار جلسه دادگاه برگزار شد و با وجود این که "شهلا" در آن جلسات اتهام قتل را نپذیرفت. یک هفته پس از پایان دادگاه با توجه به تقاضای اولیای دم، شهلا به قصاص محکوم شد. پرونده به دیوان عالی کشور رفت. آنجا نیز حکم اعدام تائید شد و برای استیذان به دست رییس قوه قضائیه یعنی آیت‌الله هاشمی شاهرودی رسید.
سه سال از صدور حکم اعدام گذشت اما رییس قوه قضائیه حکم را تائید نکرد. بهمن ماه سال 86 برق امید در چشمان "شهلا" افتاد. قاضی القضات پس از مدت‌ها حکم صادر شده را به دلیل آنچه که ایرادهای شکلی و ماهوی در پرونده اعلام شد، نقض کرد. وی دستور داد تحقیقات درباره این قتل از ابتدا و توسط یک قاضی دادگاه بدوی آغاز شود.
هاشمی شاهرودی در شرایطی طبق قانون از اختیارات خود استفاده کرد که پیش از آن پرونده سه بار در دیوان عالی کشور و سه بار در شعبه تشخیص مورد رسیدگی قرار گرفته و از مجموع 27 قاضی رسیدگی کننده به پرونده 20 تن از آنان شهلا را گناهکار دانسته و هفت نفر به برائت شهلا رای داده بودند. با این تصمیم پرونده 3500 صفحه‌ای همسر صیغه‌ای ناصر محمدخانی بار دیگر به جریان افتاد.

پس از نقض حکم قصاص توسط قاضی‌القضات پرونده باز هم در اسفند 87 به جریان افتاد. شهلا بار دیگر به دادگاه رفت. در دادگاه بعثت نیز وکیل قهار او نتوانست حکم اولیه را تغییر دهد. خانواده لاله و حتی ناصر محمدخانی بر قصاص پافشاری کردند و بازهم حکم مرگ برای همسر صیغه‌ای فوتبالیست مشهور صادر شد.
تنها یک راه برای نجات شهلا باقی ماند و آن هم متقاعد کردن خانواده لاله. هنرمندان و برخی چهره‌های شناخته شده وارد گود شدند. خرمشاهی وکیل نامدار از خانواده لاله خواست که از قصاص بگذرند. اما مادر لاله در جلسات صلح و سازش گفت که هرگز از مجازات قاتل فرزند بی‌گناهش گذشت نمی‌کند و از قانون تنها قصاص شهلا را می‌خواهد.
به این ترتیب، پرونده پیچیده‌ترین جنایت دهه 80 باز هم روی میز قاضی‌القضات قرار گرفت. این بار قاضی القضات هاشمی شاهرودی نبود بلکه آملی لاریجانی بود. او نیز حکم قصاص را امضا کرد تا شهلا به مکافات جنایت خود برسد. جنایتی که شهلا در این 8 سال نیز بخشی از مکافات آن را پرداخت کرد. اکنون گفته می‌شود چهارشنبه، "شهلا" خلاص می‌شود. اما عبدالصمد خرمشاهی وکیل او هم‌چنان امیدوار است که بتواند رضایت خانواده اولیا دم را جلب کند، در غیر اینصورت "خدیجه جاهد" مشهور به "شهلا" اعدام می‌شود.

۱ نظر:

امینی گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.