۱۳۸۹ دی ۶, دوشنبه

واگذاری اختیارات دفاتر اسناد رسمی کشور به نیروی انتظامی در ثبت نقل و انتقال خودرو برخلاف اصل 44 است که بر کاهش تصدی‌گری دولت تاکید می‌کند.



نایب رییس کمیسیون قضايی مجلس گفت: واگذاری اختیارات دفاتر اسناد رسمی کشور به نیروی انتظامی در ثبت نقل و انتقال خودرو برخلاف اصل 44 است که بر کاهش تصدی‌گری دولت تاکید می‌کند. 
به گزارش روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران به نقل از خبرگزاری ایلنا، علی اسلامی پناه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با ماده مناقشه برانگیز لایحه جرایم رانندگی که در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس مورد بررسی قرار گرفته است گفت: این ماده از لایحه در رابطه با اختلاف نیروی انتظامی و همچنین دفاتر اسناد رسمی در ثبت نقل و انتقال اسناد خودرو است که براساس استدلال اعضای کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس دفاتر اسناد رسمی کشور محق برخورداری از آن هستند. 
وی افزود: در کشور ما زمانی که صحبت از نقل و انتقال کالایی می‌شود مردم آزاد برای خرید و فروش کالاهای خود هستند اما برخی از کالاها همچون خانه، زمین و یا خودرو نیازمند ثبت در دفاتر اسناد رسمی هستند. 
نایب رییس کمیسیون قضایی مجلس تاکید کرد: مشکلاتی که به دلیل عدم ثبت برخی از کالاهای منقول چون خانه به وجود آمده است ما را ناچار به ثبت نقل و انتقال این کالاها در دفاتر اسناد رسمی می‌کند. 
وی متذکر شد: کالاهایی دیگری نیز چون زمین و خودرو اگر چه منقول نیستند اما باید در دفاتر اسناد رسمی ثبت شوند. 
به گفته اسلامی‌پناه انتقال مالکیت خودرو باید در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود چرا که این دفاتر علاوه بر برخورداری از سیستمی منطقی در قوانین خود به صورت مکانیزه در امور مالیاتی نقش دارند. 
وی تاکید کرد: از سوی دیگر در صورتی که طرفین مورد معامله به تعهدات خود عمل نکنند دفاتر اسناد رسمی از امکان صدور اجراییه برخوردارند که این اقدام در حیطه اختیارات نیروی انتظامی نیست.
 
نایب رییس کمیسیون حقوق قضایی مجلس تاکید کرد: در صورتی که نیروی انتظامی بخواهد اقدام به ثبت اسناد ناشی از نقل و انتقال خودرو در این نیرو کند از وظیفه اصلی خود که برقراری نظم و امنیت در جامعه است باز می‌ماند. 
وی متذکر شد: حتی اگر نیروی انتظامی بخواهد از بازنشستگان خود برای این موضوع استفاده کند نیز آن را به گونه‌ای به بخش خصوصی واگذار کرده است این در حالی است که در حال حاضر نیز ثبت اسناد نقل و انتقال خودرو در بخش خصوصی صورت می‌گیرد و نیازی به دوباره کاری نیست. 
به گفته اسلامی‌پناه دفاتر اسناد رسمی صالح‌ترین مرجع برای ثبت نقل و انتقال خودرو هستند

هیچ نظری موجود نیست: