۱۳۸۹ آبان ۲۲, شنبه

يارانه‌ همه خانوارها واريز شد؛ اصلاح قيمت‌ها كليد مي‌خورد؟

نوبت گام دوم هدفمندي
دنياي اقتصاد- با واریز یارانه نقدی تهرانی‌ها در واپسین دقایق شامگاه پنج‌شنبه، گام اول اجرایی شدن قانون یارانه‌ها به پایان رسید و انتظار برای اجرای گام دوم و مهم‌تر این قانون؛ یعنی آزادسازی قیمت‌ها شروع شد؛ اگرچه دولت رسما زمان شروع مرحله اصلی قانون یارانه‌ها را اعلام نکرده است،. اما روز چهارشنبه هفته گذشته در مجلس یک جلسه غیرعلنی با حضور وزیر اقتصاد و چند مقام دولتی دیگر درباره قانون یارانه‌ها برگزار شد که در پایان جلسه، غلامرضا مصباحی‌مقدم، رییس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس به خبرنگاران گفت که آزادسازی قیمت‌ها از آذر ماه اجرا خواهد شد. يك عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم خبر دقیق‌تری داد و گفت که آزادسازی قیمت‌ها مشخصا از نیمه آذرماه شروع می‌شود. همزمان با این تحولات، درخواست‌های متعدد از دولت برای کنترل بازار آغاز شده است که از جمله احمد جنتی در خطبه‌های دیروز نماز جمعه خواستار برخورد با گرانی‌ها شد تا به گفته او مردم گرانی‌ها را به حساب قانون یارانه‌ها نگذارند.

با واریز یارانه نقدی به حساب تهراني‌ها، هدفمند کردن یارانه‌ها به نقطه عطف رسید
انتظار براي آزادسازی قیمت‌ها

 20ميليون خانوار كه ثبت‌نام يارانه‌اي كرده بودند، يارانه نقدي خود را بر مبناي هر نفر81 هزار تومان دريافت كردند
دنیای‌اقتصاد- با واریز یارانه نقدی شهروندان تهرانی در پنج شنبه هفته گذشته، فاز نخست اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به پایان رسید و نوبت به مهم‌ترین بخش این اجرای آن؛ یعنی آزادسازی قیمت‌ها رسید. آزادسازی‌ای که بر اساس آخرین خبرها، با اعلام ناگهانی قیمت‌های جدید 7 حامل انرژی آغاز مي‌شود.
بر اساس اطلاعاتی که چهارشنبه گذشته در جلسه غیرعلنی مجلس به اطلاع نمایندگان رسیده است، مرحله اصلی هدفمند کردن یارانه‌ها یعنی آزادسازی قیمت‌ها، احتمالا تا اول آذر ماه یا نهایتا نیمه این ماه آغاز مي‌شود. بر اساس همین اطلاعات که حسین سبحانی نیا، نماینده نیشابور به نقل از غلامرضا مصباحی‌مقدم، رییس کمیسیون ویژه مجلس نقل کرده است، دولت قصد دارد قیمت 7 حامل انرژی را همزمان تغییر دهد. بنزین، گازوئیل، نفت سفید، نفت کوره، گاز مایع، گاز طبیعی و برق هفت حامل انرژی هستند که قیمت‌های آنها به صورت همزمان تغییر خواهند یافت.
بنزین «حتما - شاید 400 تومانی» (به قول وزیر اقتصاد)، افزایش کمتر از چهار هزار تومانی قبوض برق برای 70 درصد مشترکان (به قول وزیر نیرو) و افزایش بیش از دو برابری قیمت سی ان جی (به قول رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت) اخبار مختلفی بوده که تاکنون درباره وضعیت جدید قیمت حامل‌ها ی انرژی در شرایط هدفمندی یارانه‌ها اعلام شده است. درعین حال، قرار است تنها چند ساعت مانده به آغاز رسمی اصلاح قیمت‌ها، دستور برداشت یارانه نقدی از حساب‌ها صادر شود؛ یارانه‌ای که برای هر نفر 40500 تومان در ماه در نظر گرفته شده است.
قیمت برق و گاز و بنزین
در حالی که چهارشنبه گذشته سخنگوي کارگروه تحول اقتصادی دولت خبر داد كه این كارگروه با همكاري وزارتخانه‌هاي نيرو و نفت، اطلاعات و جزئيات تغييرات قيمتي برق و گاز را در روزهاي آينده اطلاع رساني خواهد كرد، محتمل‌ترین رقم اعلام شده درباره قیمت بنزین، همچنان همان رقم 400 تومان است. رقمی که اوايل مهر ماه يك عضو كميسيون اقتصادي مجلس خبر تعیین آن را داد.
حسن خسته‌بند در خصوص قيمت نهايي بنزين هنگام آزادسازي يارانه‌ها به خبرگزاری فارس گفته بود: بر اساس صحبت‌هاي انجام شده بنا بر اين شده كه دولت قيمت بنزين را بر مبناي فوب خليج‌فارس محاسبه كند. اگر فوب خليج‌فارس بالاي 400 تومان بود، دولت مابه‌التفاوت آن را به صورت يارانه پرداخت مي‌كند و اگر پايين‌تر بود، مابه‌التفاوت آن با قيمت 400 تومان به عنوان درآمد دولت تلقي خواهد شد.
این خبر به حدي جريان ساز شد كه سخنگوي اقتصادي دولت در اولين نشست خبري خود پس از انتشار اين خبر در واكنش به اينكه «آيا گفته عضو كميسيون اقتصادي مجلس مبني بر فروش بنزين 400 توماني از آبان ماه را تاييد مي‌كنيد؟»، از عبارت «حتما شايد» استفاده كرد. شمس‌الدين حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي، با تاكيد بر اينكه قيمت واقعي هنگام اصلاح قيمت حامل‌هاي انرژي مشخص مي‌شود از لفظ «حتما شايد» استفاده كرد كه برداشت خبرنگاران اين بود كه اين رقم اعمال خواهد شد.موضوع درباره برق اما اندكي متفاوت‌تر بود. هنگامی که در ماه گذشته دو قيمت 40 و 43 تومانی براي برق اعلام شد، وزير نيرو با تكذيب قيمت‌هاي 40 و 43 توماني برق گفت: به‌زودي قيمت واقعي برق در طرح هدفمندي يارانه‌ها اعلام خواهد شد. مجيد نامجو تصريح كرده بود: قيمت‌هاي نهايي برق تعيين شده اما قرار شده كه اين قيمت‌ها فعلا اعلام نشود و هنوز رييس‌جمهور اجازه اعلام قيمت‌ها را نداده است. حتما رييس‌جمهور مصلحتي دانسته است كه گفته است اين را اعلام نكنيد.
افزايش قيمت آب با تاخیر
درباره هدفمندي قيمت آب نیز اخبار متفاوتي اعلام شده است، ولي در يكي از دقيق ترين اخبار معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا گفت: افزايش قيمت آب احتمالا همزمان با اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها يا با كمي تاخير اجرا خواهد شد. محمدرضا عطارزاده افزود: بسته ‌تعيين قيمت آب به كارگروه تخصصي طرح تحول اقتصادي داده شده است و اين كارگروه در حال مطالعه اين بسته بوده و اميد است كه در دو هفته آينده اين بررسي‌ها به اتمام برسد و در نهايت تصويب شود. وي ادامه داد: طبق برنامه قيمت آب به صورت پلكاني در 5 سال افزايش خواهد يافت و ممكن است همزمان با طرح هدفمندي يارانه‌ها يا با كمي تاخير اجرا شود.
وضعیت گندم پس از يارانه‌ها
درباره هدفمندي قيمت نان هم بعضا اخبار ضدو نقيضي اعلام شد، ولي آخرين خبرها حاكي از اجراي قطعي هدفمندي قيمت نان است. در اين رابطه مدير عامل شركت بازرگاني دولتي ايران با بيان اينكه قيمت گندم پس از هدفمند كردن يارانه‌ها 240 تا 300 تومان خواهد بود، گفت: به همه مردم اين بشارت را مي‌دهيم كه وضعيت نان بهبود پيدا مي‌كند. ممكن است در يك چارچوب عقلايي قيمت آن افزايش پيدا كند، اما با توافقات صورت گرفته بيشتر از يك حدي نخواهد بود.
همچنين رييس اتحاديه قنادان و نان آزادپز تهران با رد هرگونه افزايش قيمت نان آزادپز و اعلام نرخ‌هاي مصوب نان آزادپز در تهران گفت: با اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها نان آزادپز ارزان مي‌شود، اما به نظر نمي‌رسد قيمت شيريني كاهش پيدا كند.
20 ميليون خانوار ايراني يارانه گرفتند
در همین حال رييس مركز آمار ايران روز پنج‌شنبه گفت: يارانه‌اي كه به‌حساب سرپرست خانوارها واريز شد، بر مبناي 20 ميليون خانواري است كه اطلاعات آن توسط مركز آمار ايران در اختيار سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها قرار گرفت. به گزارش خبرگزاري فارس، عادل آذر كه به بوشهر سفر كرده بود، اظهار داشت: بر اساس آخرين آمار ارائه شده به وزارت رفاه و سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها 20 ميليون خانوار ايراني فرم اطلاعات اقتصادي خانوارها را پر كرده‌اند. وي تصريح كرد: اين تعداد خانوار ايراني شامل 67 ميليون و 640 هزار نفر مي‌شود كه فرم مربوط به اطلاعات اقتصادي را پر كرده‌اند.وي افزود: يارانه‌اي كه به‌حساب سرپرست خانوارها واريز مي‌شود بر مبناي 20 ميليون خانواري است كه اطلاعات آن توسط مركز آمار ايران در اختيار سازمان هدفمندسازي يارانه‌ها قرار مي‌گيرد.
ثبت‌نام دوباره اطلاعات خانوار؛ آذرماه
همچنین به گزارش واحد مرکزی خبر، ريیس مرکز آمار ایران در بوشهر گفت: آن دسته از کسانی که اطلاعات اقتصادی خانوارشان تغییر پیدا کرده است، مي‌توانند ماه آینده از طـریق سامـانه الکترونیکی آن را اصلاح کنند. عادل آذر افزود: کسانی هم که فرم اطلاعات اقتصادی خانوار را هم پر نکرده‌اند، مي‌توانند از طریق همین سامانه، فرم را تکمیل کنند.

هیچ نظری موجود نیست: