۱۳۸۹ آبان ۲۴, دوشنبه

راه اندازی سامانه صدور گواهی الکترونیکی

محمدصادق مفتح می‌گوید که در همین راستا تعداد دفاتر صدور گواهی امضای دیجیتال (RA) در کشور توسعه چشمگیری پیدا خواهند کرد. امضای دیجیتال یک رشته اعداد و حروف است که به صورت کد و برمبنای الگوریتم ریاضی و به صورت اختصاصی برای شخصیت حقیقی یا حقوقی صادر می‌گردد و به عنوان مبنای احراز هویت او در فضای الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
چرا امضای دیجیتال؟
 به گزارش روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران به نقل از سایت تابناک، در یکی از دلایل بالا بودن قیمت تمام شده کالا و خدمات در ایران، بالا بودن هزینه مبادله است به طوری که هزینه مبادله کالا با هزینه تولید آن برابری می‌کند و کمتر کشوری را می‌توان یافت که مبادله در آن تا این اندازه پرهزینه باشد.
 برهمین اساس است که محمدصادق مفتح تأکید دارد: عدم توسعه‌یافتگی نظام توزیع و عدم استفاده از ابزارهای جدید، عامل بالا بودن هزینه مبادله است و بسیاری از کشورها از همین رو به استفاده از تجارت الکترونیک روی آورده‌اند. اما مهم‌ترین پیش‌نیاز تجارت الکترونیک، امضای دیجیتال است. دلیل استفاده از امضای دیجیتال در مبادلات و تعاملات الکترونیکی ناشی از این مسئله است که در فضای وب سوءاستفاده از آدرس‌های ایمیل برای مهاجمان و ویروس‌ها به امری متداول تبدیل شده است و به همین دلیل، در برخی موارد شناسایی هویت واقعی فرد ارسال کننده یک پیام، بسیار مشکل و گاهی غیرممکن است. احراز هویت واقعی ارسال کننده پیام در فضای وب، در فعالیت‌ها و مبادلات تجاری و بازرگانی دارای اهمیت زیادی است.
 یک نامه الکترونیکی همراه با یک امضای دیجیتال، نشان می‌دهد که محتوای پیام، از زمان ارسال تا زمانی که به دست گیرنده رسیده است، هیچ گونه تغییری نکرده و ارسال کننده پیام، خود صاحب امضای دیجیتال است.
  سه استراتژی در توسعه RA
 مفتح، معاون توسعه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک وزیر بازرگانی می‌گوید که توسعه دفاتر RA که کار صدور و گواهی امضای دیجیتال را انجام می‌دهند، براساس سه استراتژی در دستور کار وزارت بازرگانی قرار گرفته است: استراتژی اعتمادسازی، توسعه کمی و توسعه جغرافیایی.
 آن گونه که این مقام مسئول می‌گوید: الکترونیکی کردن مبادلات در مورد شرکت‌های تجاری به دلیل جابه‌جا شدن پول، از حساسیت برخوردار است و به همین دلیل در استراتژی اعتمادسازی، تلاش شود تا با تشویق بازیگران اصلی در بخش‌های مختلف، بقیه را هم به استفاده از امضای دیجیتال و الکترونیکی کردن مبادلات و تعاملات‌شان تشویق کرد.
حمیدرضا هادی پور که در مرکز تجارت الکترونیک وزارت بازرگانی، معاون زیرساخت کلید عمومی و امنیت اطلاعات تجاری است، در مورد این استراتژی توضیح بیشتری ارایه می‌کند: یکی از مصادیق این استراتژی، توسعه دفاتر RA در بورس است. در بورس شاید حدود 6 هزار شرکت حضور دارند که گردش مالی هر یک از آنها بیش از 100 میلیارد تومان است. ما با راه‌اندازی دفاتر RA در بورس، به صورت تدریجی این شرکت‌ها را به سمت استفاده از امضای دیجیتال سوق می‌دهیم و طبیعی است در این صورت شرکت‌های با گردش مالی کمتر نیز اعتماد کرده و به استفاده از این ابزار نوین مبادله تشویق می‌شوند.
 به گفته هادی‌پور، در قالب این استراتژی، دفاتر RA در بورس راه‌اندازی و فعال شده‌اند و در اداره کل ثبت شرکت‌ها و روزنامه رسمی کشور نیز بزودی راه‌اندازی خواهند شد. «براساس موافقتنامه‌ای که آبان ماه با روزنامه رسمی کشور به امضا رساندیم، تا یک سال آینده تمام خدمات این روزنامه با استفاده از امضای دیجیتال و به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد. به این صورت که برای درج آگهی در روزنامه رسمی، نیازی به مراجعه حضوری متقاضیان نخواهد بود و متقاضیان می‌توانند درخواست‌های خود را با استفاده از امضای دیجیتال به صورت الکترونیکی ارائه دهند.».
بازتولید نرم‌افزارها بر مبنای امضای دیجیتال
 امروزه در تمام تعاملات درون سازمانی یا بین سازمان‌ها با یکدیگر، از برنامه‌های نرم‌افزاری استفاده می‌شود و اگر قرار باشد امضای دیجیتال به عنوان ابزار احراز هویت در این تعاملات مورد استفاده قرار بگیرد، طبیعی است که در نرم‌افزارهای مذکور هم باید قابلیت استفاده از امضای دیجیتال فراهم شود.
 هادی‌پور توضیح می‌دهد: در استراتژی توسعه کمی دفاتر RA، علاوه بر گمرکات و شهرداری‌ها، شرکت‌های نرم‌افزاری را مدنظر قرار داده‌ایم؛ به این صورت که شرکت‌های نرم‌افزاری در چند شاخه اصلی و مهم از جمله تولید نرم‌افزارهای دبیرخانه، اتوماسیون اداری و حسابداری در حال فعالیت هستند و طبیعتاً تمام شرکت‌ها و سازمان‌های فعال در کشور، نرم‌افزارهای مورد نیاز خود را از این شرکت‌ها خریداری می‌کنند. ما در هر یک از بخش‌های اصلی مثلاً نرم‌افزارهای حسابداری، به سراغ تولیدکنندگان بزرگ و اصلی که بیش از 50 درصد بازار را در اختیار دارند، رفته‌ایم و از طریق ارایه برخی کمک‌ها، از آنها خواسته‌ایم تا در تولیداتشان فیلد مربوط به امضای دیجیتال را اضافه کنند.
 این مقام مسوول می‌گوید: وقتی شرکت‌ها و سازمان‌ها در نرم‌افزارهای جدیدی که خریداری می‌کنند فیلد مربوط به امضای دیجیتال را مشاهده کنند، تشویق می‌شوند امضای دیجیتال دریافت و تعاملات خود را تسهیل کنند. «راه‌اندازی دفتر RA در سازمان توسعه تجارت نیز برمبنای همین استراتژی در دستور کار قرار دارد و علاوه بر این که هم اکنون ثبت سفارش با استفاده از امضای دیجیتال به صورت الکترونیکی مقدور است و در 4 استان کشور نیز کلیه ثبت سفارش‌ها فقط به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، تلاش داریم با همکاری سازمان توسعه تجارت، ثبت سفارش به صورت الکترونیکی را در 26 استان دیگر طی 6 ماه آینده الزامی کنیم.»
امضای دیجیتال در دفترخانه‌ها
 آن گونه که معاون مرکز تجارت الکترونیک می‌گوید، در استراتژی توسعه جغرافیایی دفاتر RA، از طریق مشارکت با کانون سردفتران، صدور و گواهی امضای دیجیتال در دفاتر اسناد رسمی در دستور کار قرار گرفته و در همین راستا از دو ماه قبل 15 دفتر اسناد رسمی در تهران و تا پایان آبان ‌ماه 30 دفترخانه در مراکز استان‌ها، گواهی امضای دیجیتال ارایه می‌کنند. براساس برنامه‌ریزی انجام شده، تا پایان امسال در تمام شهرستان‌های کشور یک یا چند دفترخانه و در تهران نیمی از یک‌هزار دفترخانه، امکان ارایه گواهی امضای دیجیتال را پیدا می‌کنند.

هیچ نظری موجود نیست: