۱۳۸۹ بهمن ۲, شنبه

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران اعلام کرد:صدور سند مالکیت با یک مراجعه

شهروندان تهرانی با ساز و کار نوین اداره ثبت اسناد و املاک استان تهران تنها با یک بار مراجعه به ادارات ثبت می‌توانند سند مالکیت خود را دریافت کنند.مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران در این باره می‌گوید: «همه تلاش مان را به کار گرفته‌ایم تا از مراجعات ارباب رجوع به ادارات ثبت کم کنیم. از این رو با نصب دستگاهای pos (دستگاه‌های الکترونیکی انتقال وجه نقد) در تمامی دفاتر اسناد رسمی و ادارات ثبت اسناد حوزه تهران پرداخت‌ها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.»  
به گزارش روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران به نقل از روزنامه ایران(شنبه 2بهمن)، میرصادق سعادتیان اظهار می دارد: «شهروندان دیگر برای پرداخت حقوق دولتی نیاز به مراجعه به بانک ندارند و از طریق دستگاهای پز این کار به سرعت و سادگی انجام می‌شود.» 
به گفته او، از اول سال جاری برای اجرای این طرح برنامه ریزی شده بود که پس از گذشت 9 ماه از سال تمامی دفاتر اسناد رسمی و ادارات ثبت به دستگاه پز مجهز شدند. 
سعادتیان آثار این طرح را کاهش ترافیک شهر و صرفه‌جویی در هزینه‌های اداره ثبت اسناد می‌داند و در مورد آن چنین توضیح می‌دهد: «در گذشته فیش چهار نسخه‌ای به ارباب رجوع می‌دادیم که با حذف فرایند مراجعه به بانک، فیش‌ها دو برگی شد و در این زمینه پنجاه درصد صرفه‌جویی کردیم.» 
او به دستاورد دیگر این طرح هم اشاره می‌کند: «هنگامی که پول به صورت دستی و سنتی دریافت نمی‌شود، ارتقای سلامت اداری را به دنبال دارد.» 
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران در مورد طرحی دیگر و تأثیر آن در کاهش مراجعات هم توضیح می‌دهد: «در گذشته هر ارباب رجوع که بنچاق اش را از دفتر اسناد رسمی به اداره ثبت می‌آورد تا به سند منگوله‌دار تبدیل کند، دست کم 10 بار باید به اداره ثبت مراجعه می‌کرد.برای انجام این کار فرایند‌های مختلفی باید طی می‌شد که گاهی با 10 بار مراجعه ارباب رجوع هم کار به پایان نمی‌رسید.» 
او ادامه می‌دهد: «برای حل این مشکل با اداره پست قرار داد بستیم و باجه‌های پستی در تمامی ادارات ثبت استقرار یافت. در این باجه‌ها کارشناسان مجرب ثبت حاضر شدند و به محض مراجعه متقاضی، همه مدارک او بررسی و اقدامات اولیه انجام می‌شود.» 
سعادتیان تأکید می‌کند تبدیل بنچاق به سند منگوله‌دار تنها با یک بار مراجعه انجام می‌شود: «نیروهای اداره پست به عنوان نماینده مالک گردش پرونده را در اداره ثبت پیگیری می‌کند و پس از پایان کار، سند را در پاکت مخصوص قرار داده و در محل سکونت مالک به وی تحویل می‌دهند.» 
«سند تک برگی» یکی دیگر از کار‌هایی است که در استان تهران انجام شده است. سعادتیان در مورد آثار آن توضیح می‌دهد: «اجرای این طرح دراستان تهران شروع شد که بالا بودن ضریب امنیتی و حذف برخی فرایند‌های تکراری ثبتی، از فواید آن است.» 
به گفته او در حال حاضر در تمامی 36 اداره ثبت استان تهران و البرز نرم‌افزاری نصب شده است که توسط آن از ابتدای سال جاری تمامی اسناد مالکیت، تک برگی صادر شده است.  
سعادتیان می‌گوید: «در اسناد تک برگی، کد جغرافیایی جهانی ملک درج می‌شود و تاکنون 51 هزار سند تک برگی صادر شده است.» 
مدیر ثبت اسناد و املاک استان تهران یادآوری می‌کند، اسناد در گذشته حداقل 14 و حداکثر در 32 برگ تنظیم شده است.نظارت بر دفاتر اسناد رسمی، یکی دیگر از مسئولیت‌های اداره ثبت اسناد و املاک است. 
سعادتیان در این باره هم توضیح می‌دهد: «نظارت بر دفاتر اسناد رسمی در دو بخش پیگیری شکایات مردمی و بازرسی نامحسوس انجام می‌شود.» 
او می‌گوید:در 9 ماه گذشته از 75 درصد دفاتر اسناد رسمی بازرسی انجام شده است. 
وی می‌افزاید: «بیشتر تخلفات دفاتر اسناد رسمی انتظامی است و رفتار مجرمانه‌ای از سوی آنها رخ نداده است. ما اطمینان صددرصد به سردفتران داریم ولی وظیفه ما ایجاب می‌کند دراین حوزه به نظارت خود ادامه دهیم.»
 

هیچ نظری موجود نیست: