۱۳۸۹ دی ۱۲, یکشنبه

معاون وزیر بازرگانی:دفاتراسنادرسمی؛ مناسب ترین بستر برای گسترش امضای الکترونیک



گواهی امضای الکترونیک بهانه ای برای یک گفت و شنود رسانه ای با معاون توسعه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک وزارت بازرگانی بود.' محمدصادق مفتح ' با زبانی ساده درمورد این فناوردی جدید اطلاع رسانی کرد و به بسیاری از ابهامات در این حوزه پاسخداد.
به گزارش روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران به نقل از خبرگزاری ایرنا، متن این مصاحبه به این شرح است:
چه چیز باعث شد ضرورت امضای الکترونیک را احساس کنید و دست به اجرای این طرح بزنید؟
یک بحث مفهومی و مبنایی وجود دارد که تجارت الکترونیک مبتنی بر دولت الکترونیک است. یعنی شما نمی توانید در تجارت الکترونیک توسعه خوب و چشمگیری داشته باشید مگر این که دراستقرار دولت الکترونیک توفیق بالایی داشته باشید.
دولت الکترونیک بستری است که تجارت الکترونیک بر روی آن حرکت می کند و درصورت وجود نداشتن این بستر، ضریب نفوذ بسیارکمی خواهد داشت. همچنین شما دولت الکترونیک نخواهید داشت مگر این که شهروند الکترونیک داشته باشید. یعنی اولین قدم برای تحقق دولت الکترونیک، تربیت شهروند الکترونیک است. به عنوان مثال تصور کنید در جامعه ای شناسنامه وجود نداشته باشد. در این جامعه، اداره گذرنامه، نظام بانکی، دانشگاه و... چه جایگاهی دارد؟ مگر می توان قبل از خلق سندی برای احراز هویت نظامات دولتی را متصور شد؟

یعنی همان اقدامات محیطی؟
بله. ما به این می گوییم اقدامات محیطی. شما هرکاری که می خواهید انجام دهید یک سری اقدامات محیطی را انجام می دهید که بستر را آماده می کند برای انجام کار. مثل این که زمینی لم یزرع را بخواهید زراعت کنید. قبل از این که به آنچه می خواهیم بکاریم فکر کنیم، باید زمین را برای زراعت آماده کنیم.

تربیت شهروند الکترونیک و ایجاد هویت الکترونیک برای افراد مثل آماده کردن زمین زراعی است. زمانی می توانیم بگوییم اقدامات محیطی را انجام داده ایم که هرشهروند بتواند به راحتی و با کمترین دردسر امضای الکترونیک بگیرد.

تربیت شهروند الکترونیک و ایجاد هویت الکترونیک برای افراد همان اقدام محیطی است که مثل آماده کردن زمین زراعی است. زمانی می توانیم بگوییم اقدامات محیطی را انجام داده ایم که هر شهروند بتواند به راحتی و با کم ترین دردسر امضای الکترونیک بگیرد.

باتوجه به این موضوع چه پیش خوان هایی باید درکشور ایجادشود که مردم بتوانند به راحتی امضای الکترونیک بگیرند؟
در مطالعه ای که انجام دادیم بستری را مناسب تر از دفاتر اسنادرسمی ندیدیم.

چرا؟
هرکدام از آحاد جامعه در هرجایی که باشند برای مراجعه به دفتر اسنادرسمی نیاز به استفاده از وسیله نقلیه نداشته و می توانند خودرا پیاده به این دفاتر برسانند.

اول این که گستردگی بسیارخوبی درکشور دارند. یعنی هرکدام از آحاد جامعه در هرجایی که باشند برای مراجعه به دفتر اسنادرسمی نیاز به استفاده از وسیله نقلیه نداشته و می توانند خودرا پیاده به این دفاتر برسانند. درواقع بدون صرف یک ریال هزینه، دسترسی به این دفاتر ممکن است. دوم اینکه افرادی که مسوولیت این دفاتر را برعهده دارند،تحصیلات دانشگاهی بالاو مرتبط دارند. ما چه شبکه ای را اینچنین در کشور داریم که مطمئن باشیم تمام افراد آن دارای تحصیلات بالاوحقوقی هستند.
افرادی که مسوولیت دفاتر اسنادرسمی را برعهده دارند،تحصیلات دانشگاهی بالاو مرتبط دارند. ما چه شبکه ای را اینچنین در کشور داریم که مطمئن باشیم تمام افراد آن دارای تحصیلات بالاوحقوقی هستند.تمامی سردفتران از فیلترهای احراز صلاحیت دقیق عبور کرده اند.

سومین وی‍ژگی اینکه تمامی سردفتران از فیلترهای احراز صلاحیت دقیق عبور کرده اند.چهارم اینکه نظام نظارتی شدیدی بر آنها حاکم است. پنجمین دلیل هم این است که یک سابق? طولانی هشت دهه ای درمورد مهمترین پارامتری که در هرکشوری مطرح است، پشتوانه آنهاست. این پارامتر مهم، مالکیت است که دفاتر اسنادرسمی بیش از هشت دهه این کار را بدون مشکل قابل ملاحظه ای انجام داده اند.

یک سابقه طولانی هشت دهه ای درمورد مهمترین پارامتری که در هرکشوری مطرح است، پشتوانه دفاتر اسنادرسمی است. این پارامتر مهم، مالکیت است که دفاتر اسنادرسمی بیش از هشت دهه این کار را بدون مشکل قابل ملاحظه ای انجام داده اند.

چه زمانی تمامی دفاتر اسنادرسمی می توانند امضای الکترونیک ارایه دهند؟
انشاءالله به زودی به این هدف می رسیم. باهمکاری مسوولان کانون برنامه فشرده ای برای انجام این کارداریم و جادارد این جا از یکایک همکاران کانون به خاطر همت جدی تشکر کنم. این ادعای کذبی نیست که درابتدای سال90 هرشهروندی که نیازمند امضای الکترونیک باشد بتواند با پای پیاده به دفاتر اسنادرسمی مراجعه کندو امضای الکترونیک خود را بگیرد.

مگرکارت های ملی هوشمندی که قرار است توسط ثبت احوال دراختیار همه قرار گیرد کار امضای الکترونیک را نمی کند؟
خیر! کار امضای الکترونیک را انجام نمی دهد. در این کارت ها یک چیپ وجود دارد که می شود در آن اطلاعاتی قرار دارد و ما با ثبت احوال به تفاهم رسیده ایم که در این کارت ها امضای الکترونیک به طورثابت قرار گیرد. امضای الکترونیک یک برنامه است که ما گفته ایم در آن چیپِ کارت ملی گذاشته شود ولی می دانید که امضاهای الکترونیک یک اعتبار یک ساله دارد. افراد در استفاده از این امکان دو دسته می شوند. عده ای که نیاز به آن دارند و عده ای هم که ضرورتی برای استفاده از امضای الکترونیک احساس نمی کنند. درست مثل کارت ملی که برخی افراد سال به سال هم کاری با آن ندارند ولی عده زیادی هم برای انجام کارهای مختلف نیاز روزانه شان به حساب می آید.

پس توکن (ابزار ثبت امضاء الکترونیک) حذف می شود؟
این کار بناست ظرف 5 سال انجام شود تا آن موقع ما نمی توانیم بایستیم. اگر برنامه در بهترین شرایط پیش رود ظرف 5 سال همه مردم ایران کارت ملی هوشمند خواهند داشت.

پس آن زمان توکن حذف می شود؟
بهتر هم همین است. بهتر این است که شما با همان یک کارتی که دارید همه کارهایتان را انجام دهید اما ضروری است نقش دفاتر اسنادرسمی به قوت خود باقی بماند، چون افراد برای تمدید امضای الکترونیک باید به دفاتر اسنادرسمی مراجعه کنند.

امضای الکترونیک که این روزها دراختیار افراد قرارمی گیرد یا قرار است با کارت ملی هوشمند به هر ایرانی داده شود، مختص افراد حقیقی است. افراد حقوقی چطور می توانند امضا الکترونیک داشته باشند؟
ما به موازات این کار با اداره ثبت شرکت ها هم جلساتی برگزار کردیم. ان شاءالله درآینده نه چندان دور در اداره ثبت شرکت ها R.A (مرکز میانی) ایجاد می کنیم که شرکت ها زمانی که متولد می شوند درهمان زمان امضای الکترونیک هم بگیرند، چون شرکت ها هم نیاز به احرازهویت خود در فضای سایبری دارند.

شرکت هایی که الان درحال فعالیت هستند چطور؟
امضای الکترونیک رده بندی مختلف دارد. شما الان مثلا کارتی جیب تان دارید که نشان می دهد شما امیرگودرزی هستید. کارت دیگری هم دارید که نشان دهنده این است که خبرنگارید . کارت دیگری که دراختیار شماست تایید کننده این است که صلاحیت رانندگی دارید و همه این کارت ها باهم فرق می کند. همین اتفاق در فضای سایبری هم می افتد.

امضای الکترونیک سطح اول شما، تنها تاییدکننده هویت شماست. گاهی لازم است ثابت کنید که خبرنگار هستید. ممکن است فضا هایی وجود داشته باشد که تنها خبرنگاران مجاز به ورود آن باشند و در این شرایط باید امضای دیگری هویت حقوقی شما را ثابت کند و آن سطح دوم است.

هر توکن قابلیت چند امضا را دارد؟
شش امضا. درواقع شش سطح را می توانید با یک ابزار داشته باشید.
 
سطح بندی دیگری درمورد امضاهای الکترونیک هم وجود دارد که شامل پلاتین، طلا، نقره و برنز است.این ها چه تفاوتی باهم دارند؟
این ها به اعتبار افراد بستگی دارد. بیشتر در نظام بانکی استفاده می شود و الان درگیر آن نیستیم. الان ما چندمرحله قبل از اجرای این سطح بندی هستیم.

الان چه سطحی به مردم ارائه می شود؟
الان سطح یک را می دهیم که تنها نمایانگر هویت افراد است.

با امضای الکترونیک می شود استفاده غیرتجاری کرد؟ به عنوان مثال من می خواهم در ارسال یک رایانه نامه هویتم را اثبات کنم.
بله! هویت شماست مانند شناسنامه.

با امضای الکترونیک اموال غیرمنقول را هم می توان معامله کرد؟
بله
پس درواقع این امکان وجود دارد که مشاوران املاک جایشان را به سایت هایی بدهند که اطلاعات املاک توسط فروشنده ها روی آن قرار گیرد و...
 
بله. حرف اصلی ما و اولین اتفاقی که در تجارت الکترونیک می افتد ، حذف واسطه هاست. خریدار می تواند آسانتر و ارزان تر کالای خودش را بخرد. در خرید، فروش و اجاره ملک اصلا نیازی به حضور مشاوران املاک نیست و این اتفاق با امضای الکترونیک به طور طبیعی شکل می گیرد. خریدار، اطلاعات ملک خودش را در سایت قرار می دهد.

قراردادهایی که در فضای سایبری و با امضای الکترونیک بسته می شود، اعتبار سندرسمی را دارد؟
این کار با قانونی که در سال 82 تصویب شده است، زیرساخت های قانونی کافی را دارد. چنین قراردادهایی اعتبار سندرسمی را هم دارد طوری که با آن در دادگاه می شود اقامه دعوا کرد.

هیچ نظری موجود نیست: