۱۳۸۹ مهر ۸, پنجشنبه

منع معامله سهام عدالت در دفاتر اسناد رسمی

دشتی اردکانی در همین خصوص رئیس کانون سردفتران گفت: هیچ یک از سردفتران کشور حق نقل و انتقال سهام عدالت به دیگران را ندارند.
رئیس هیأت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران، در پاسخ به این سؤال که با توجه به خرید و فروش سهام عدالت توسط برخی از دارندگان این اوراق و اعلام غیرقانونی بودن معاملات آن از سوی مسئولان، آیا سردفتران می‌توانند اقدام به تهیه و تنظیم وکالت نامه کنند، اظهار داشت: اگر دولت و سازمان خصوصی سازی خرید و فروش سـهام عدالت را تا قبل از حضور شرکت‌های سرمایه گذاری استانی در بورس ممـنوع کـرده‌اند، هیچ دفترخانه‌ای حق تنظیم سند فرم نقل و انتقال را ندارد.
وی ادامه داد: این در حالی است که طبق قانون مدنی کشور سند وکالت می‌تواند صادر شود اما این وکالت‌نامه به معنای سند نقل و انتقال مالکیت نبوده و درحد همان وکالت است، بنابراین دارندگان سهام عدالت می‌توانند به منظور انجام امور جاری، وکیلی داشته باشند ولی سند نقل و انتقال و صلح نمی‌تواند از سوی سردفتران کشور نوشته شود.
دشتی اردکانی با اشاره به ماده 959 قانون مدنی کشور که طبق آن هیچ کس نمی‌تواند بطور کلی حق تمتع یا حق اجرای تمام یا بخشی از حقوق مدنی را از خود سلب کند، ادامه داد: طبعاً دولت و سازمان خصوصی‌سازی ممنوعیت عدم انجام معاملات سهام عدالت را در نظر گرفته و اعلام کرده‌اند و با توجه به این ممنوعیت سردفتران کشور نمی‌توانند نسبت به انتقال سهام عدالت اقدام کنند.
خرید و فروش سهام ممنوع است
وی همچنین درخصوص خرید و فروش سهام عدالت گفت: سازمان خصوصی‌سازی به تمام دفترخانه‌ها اعلام کرده که خرید و فروش سهام عدالت ممنوع است چرا که صاحبان سهام عدالت هنوز به دولت بدهی دارند و تا پایان اقساط خود حق خرید و فروش سهامشان را ندارند.
محمدرضا دشتی اردکانی با بیان این‌که سهام عدالت هنوز قابلیت خرید و فروش ندارد، گفت: تا پایان سال قابلیت خرید و فروش سهام عدالت در بورس یا فرابورس فراهم می‌شود و در آن زمان امکان معامله فراهم می‌آید.
به گفته وی تمام مزایای سهام عدالت به دارندگان اصلی تعلق خواهد گرفت و زمانی امکان معاملات قانونی آن فراهم خواهد شد که شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در فرابورس یا بورس پذیرفته شده و سپرده‌گذاری سهام در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انجام و ثبت شده باشد.

هیچ نظری موجود نیست: