۱۳۸۹ بهمن ۱۸, دوشنبه

شورای حل اختلاف ویژه دفاتر اسناد رسمی در کانون سردفتران و دفتریاران افتتاح شد


مجتمع شماره 31 شورای حل اختلاف ویژه دفاتر اسناد رسمی عصر امروز (دوشنبه) در محل کانون سردفتران و دفتریاران افتتاح شد. 
به گزاش روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران، این مراسم که با حضور اعضایی از شورای حل اختلاف استان و کشور، هیات مدیره کانون وکلا، دکتر کاتوزیان،مدیرکل ثبت استان تهران، اعضای هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران و جمعی از سران دفاتر اسناد رسمی در محل این کانون برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین اخوان، مدیر برنامه ریزی شوراهای حل اختلاف کشور طی سخنانی با گرامیداشت دهه مبارک فجر، بر لزوم توجه، یادآوری و ذکر در قرآن کریم پرداخت و به پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: سیاستی که در رژیم سابق وجود داشت مبنی بر ایجاد تفرقه، اختلاف و حکومت کردن بود در حالی که یکی از ثمرات انقلاب اسلامی ایجاد الفت و همدلی بوده است. 
وی شوراهای حل اختلاف را ثمره همین تفکر دانست و به سخن امام علی(ع) در این رابطه اشاره کرد که اصلاح بین افراد در امور از افضل اعمال است و ادامه داد: شاید در هیچ کجای دنیا رویه کاری که در شوراهای حل اختلاف وجود دارد نباشد، به این معنی که افراد بیشترین تلاش خود را در زمینه امور مردم و حل اختلافات به کار گیرند و هدف رضای خداوند باشد. 
مدیر برنامه ریزی شوراهای حل اختلاف کشور سنخیت مجموعه ای مرتبط با دفاتر اسناد رسمی را با نهادی مانند شورای حل اختلاف بسیار دانست و اعلام کرد: با توجه به ارتباط بسیاری که هر دو مجموعه دفاتر اسناد رسمی و شوراهای حل اختلاف با مردم دارند، تبادل تجربیات بسیار مفید و کارساز خواهد بود. 
دشتی اردکانی، رییس کانون سردفتران و دفتریاران و رییس مجتمع شورای حل اختلاف ویژه دفاتر اسناد رسمی هم در این جلسه ضمن گرامیداشت یاد امام راحل و شهدای انقلاب اسلامی، تقارن افتتاح مجتمع شماره 31 شورای حل اختلاف ویژه دفاتر اسناد رسمی را هم زمان با سی و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به فال نیک گرفت و ابراز امیدواری کرد که شورای حل اختلاف ویژه دفاتر اسناد رسمی مستقر در کانون سردفتران بازویی توانمند و قوی در دستگاه قضایی کشور باشد و این امر با یاری خدا و با توجه به سابقه 80 ساله دفاتر اسناد رسمی و ظرفیت های بالای این نهاد محقق خواهد شد. 
وی با بیان اینکه دفاتر اسناد رسمی می توانند به عنوان پیشخوان در قوه قضاییه فعال باشند اعلام کرد: امیدواریم در آینده از ظرفیت های دفاتر اسناد رسمی بیش از پیش در جهت بهبود و تسهیل امور استفاده شود. 
در ادامه این مراسم دریانی، رییس ستاد شوراهای حل اختلاف استان تهران هم با گرامیداشت دهه مبارک فجر، شوراهای حل اختلاف را نهادی مردمی خواند و به سابقه 8 ساله این نهاد اشاره کرد و گفت: در این مدت شاهد آثار و برکات گرانقدری از تلاش همکاران در شوراهای حل اختلاف در زمینه های مختلف بوده ایم  و با 35 حوزه تخصصی و عمومی در جایگاه خوبی در خدمت رسانی به مردم قرار داریم. 
وی با اشاره به اینکه تا کنون نزدیک به 600 هزار فقره پرونده در شوراهای حل اختلاف رسیدگی شده است و از ورود آنان به دستگاه قضایی جلوگیری به عمل آمده، گفت: 67 هزار پرونده نیز با صلح و سازش بین طرفین حل و فصل شده است. 
دریانی با اشاره به اینکه بر اساس این آمار حدود 140 هزار نفر با حل اختلافات در شوراهای حل اختلاف نسبت به نظام قضایی و نظام حکومتی خوش بین تر از قبل شده اند، گفت: شوراهای حل اختلاف نهادهای مردمی هستند که تشکیلات مخصوص به خود را دارند هزینه در این شوراها نسبت به دستگاه قضایی پایین تر است و امیدواریم شورای حل اختلاف ویژه دفاتر اسناد رسمی هم با توجه به اعضای حقوقدانی که در آن حضور دارند موفق عمل کنند. 
همچنین در این مراسم دکتر ناصر کاتوزیان، استاد دانشگاه و حقوقدان برجسته کشور، با بیان اینکه دفاتر اسناد رسمی روزانه ارتباط بسیاری با مردم دارند گفت: یک وکیل دادگستری ممکن است تنها چند پرونده را در سال مورد بررسی قرار داده و دادخواست بنویسد اما یک سردفتر هر روز در دفتر خود با موارد متعدد روبرو می شود که باید آنها را مورد بررسی قرار دهد و نتیجه گیری کند و اینکه چگونه سندی را تنظیم کند تا از بروز نزاع در آینده جلوگیری کند. 
وی دفاتر اسناد رسمی را یکی از ارکان مهم قوه قضاییه نام برد و اعلام کرد: بسیاری از ندانستن ها باعث افزایش پرونده در دستگاه قضایی می شود و اگر توجه بیشتری به دفاتر اسناد رسمی مبذول شود بخش بسیاری از پرونده ها از بین خواهند رفت.
دکتر کاتوزیان با بیان اینکه حدود 40 درصد از پرونده ها در رابطه با نقل و انتقال املاک با اسناد عادی در محاکم قضایی مطرح می شود، گفت: تعجب می کنم که برخی علی رغم وجود ماده 22 قانون ثبت اسناد و املاک کشور معامله با سند عادی را هم معتبر می دانند و من بر این عقیده ام که دولت می تواند انتقال املاک را بوسیله سند رسمی اجباری کند و اسناد عادی را نپذیرد.
 وی یکی از دشواری های قوه قضاییه را اختلاف در تفسیر قراردادهایی دانست که با دوستی بسته می شود و با دشمنی خاتمه می یابد و خاطر نشان کرد: اعتبار سند رسمی در این راستا کارساز خواهد بود.
 در ادامه این جلسه حسین هاشمی فر، رضا جامچی، محمد عظیمیان، مسعود ماهوتچیان، مسعود طالب پور اردکانی و صابر ناظمی پور بعنوان اعضای مجتمع شماره 31  شورای حل اختلاف ویژه دفاتر اسناد رسمی معرفی شدند و سوگند نامه ی شورای حل اختلاف را قرائت کردند. همچنین ابلاغ دشتی اردکانی، رییس کانون سردفتران و دفتریاران بعنوان رییس شورای حل اختلاف ویژه دفاتر اسناد رسمی نیز به وی اعطا شد. 
واحد حل اختلاف کانون سردفتران و دفتریاران با حضور مقامات حاضر در این جلسه رسما افتتاح شد و آغاز به کار کرد.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

دفاتر اسناد رسمي به دفاتر پيشخوان قوه قضاييه تبديل مي شوند
محمدرضا دشتي اردكاني ' روز دوشنبه در حاشيه افتتاح نخستين دفتر تخصصي–حقوقي شوراي حل اختلاف ويژه سردفتران و دفترياران به خبرنگار اجتماعي ايرنا گفت: رييس سازمان ثبت و اسناد املاك كشور به رييس قوه قضاييه پيشنهاد كرده است كه برخي از كارهاي اين قوه را كه مي شود برون سپاري كرد به دفاتر اسناد رسمي داده شود . 
وي با اشاره به اين كه دفاتر اسناد رسمي آمادگي لازم را براي اجرايي شدن اين پيشنهاد دارند،افزود: اين دفاتر توسط افرادي كه تحصيلات دانشگاهي و حقوقي دارند با امكانات لازم اداره مي شود و به همين دليل مي توانند به بهترين شيوه اين پيشنهاد را عملي سازند. 
رييس كانون سردفتران دفترياران با بيان اين كه برخي امور قضايي مانند تركه ،تعين وراثت ،حصر وراثت ،ثبت شركت ها و ....قابل انجام در دفاتر اسناد رسمي كشور است ،ادامه داد : با انجام اين امور در دفاتر اسناد رسمي رضايت مردم حاصل خواهد شد . 
دشتي اردكاني،اشتغال زايي ،جلوگيري از رفت و آمدهاي غيرضروري ،دسترسي آسان به اين خدمات ،كاهش هزينه هاي ثانوي و افزايش راندمان را از مهمترين مزيت هاي ايجاد دفاتر پيشخوان قوه قضايي ذكر كرد . 
وي تعداد دفاتر اسناد رسمي در كشور را هشت هزار دفتر عنوان كرد و تاكيد كرد : اين دفاتر با سابقه 80 ساله ظرفيت هاي بسياري دارد كه معطل مانده است كه با تبديل شدن به عنوان دفاتر پيشخوان قوه قضاييه اين ظرفيت هاي معطل مانده شكوفا خواهد شد . 
رييس كانون دفترياران و سردفتران قوه قضاييه ايجاد 31مجتمع شوراي حل اختلاف استان تهران را گامي مثبت در برطرف شدن اختلافات حقوقي اعلام كرد و افزود : اين مجتمع به عنوان نخستين مجتمع تخصصي – حقوقي شوراي حل اختلاف ويژه سردفتران و دفترياران وابسته به شوراهاي حل اختلاف وظيفه حل اختلاف ميان مراجعان به دفاتر اسناد رسمي با مديران اين دفاتر را انجام خواهد داد . 
در اين مراسم محمد رضا دشتي اردكاني كه رياست كانون سردفتران و دفترياران قوه قضاييه را برعهده دارد به عنوان رييس اين مجتمع قضايي معرفي شد . 

۱ نظر:

عمو گفت...

سلام خداوند عمرطولانی به استاد کاتوزیان عطا فرماید تا همگان از دانش و انسان دوستی ایشان بهره مند گردند ودست شما هم درد نکند که زحمت زیاد کشیده اید