۱۳۸۹ آذر ۷, یکشنبه

سند مالكيت خورشيد

بعد از ميلياردها سال سرانجام خورشيد صاحب پيدا كرد. يك زن اسپانيايي به صورت رسمي مدعي شد كه مالك اين گوي آتشين منظومه شمسي است!
به گزارش سرويس «حوادث» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «آنجلس دوران» 49 ساله كه اهل ناحيه «گاليشيا» در اسپانيا است، در مصاحبه‌اي با رسانه‌هاي دولتي اين كشور تصريح كرد: در ماه سپتامبر سال جاري مطلبي در يك روزنامه‌ خواندم كه در آن يك مرد آمريكايي خودش را صاحب و مالك ماه و تمام سيارات منظومه شمسي اعلام كرده بود.
اين زن 49 ساله در ادامه به روزنامه‌ «ال موندو» خاطر نشان كرد: من واقعا حقيقت را بيان كردم. اصلا شوخي ندارم. من با حضور در يك دفتر اسناد رسمي در ناحيه «گاليشيا» سند مالكيت خورشيد را بنام خود زدم.
به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري فرانسه، اين سند مالكيت نشان مي‌دهد كه «دوران» 49 ساله مي‌تواند از هر كسي كه از خورشيد بهره‌برداري مي‌كند، حق الزحمه دريافت كند و نيمي از آن را به دولت و صندوق بازنشستگان اين كشور بپردازد.
همچنين اين زن اسپانيايي مي‌تواند به ميزان 20 درصد از حق‌الزحمه بهره‌برداري از خورشيد را براي انجام تحقيقات، مبارزه با گرسنگي و 10 درصد هم براي خود كنار بگذارد.
به گزارش ايسنا، بر اساس يك معاهده بين‌المللي هيچ كشوري نمي‌تواند، مدعي مالكيت سيارات و ستارگان باشد، اما افراد مي‌توانند چنين ادعايي داشته باشند.

بخشنامه اداره کل ثبت تهران در خصوص مدارک لازم به منظور استرداد وجوه حق الثبت از طرف این اداره کل

به گزارش روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران، در بخشنامه اداره کل ثبت استان تهران از کلیه دفاتر اسناد رسمی درخواست شده است به هنگام ارسال تقاضای استرداد، تصاویر مصدق ثبت دفتر سردفتر- دفتر درآمد و بنچاق مربوطه به انضمام دو برگ فیش پرداختی ظهر نویسی شده ضمیمه و جهت اقدام ارسال کنند.

بخشنامه استعلام از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هنگام نقل و انتقال سهام شرکت مخابرات ایران



به گزارش روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران، اداره کل ثبت استان تهران طی بخشنامه ای اعلام کرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با عنایت به واگذاری سهام شرکت مخابرات ایران به بخش غیر دولتی، از کلیه دفاتر اسناد رسمی درخواست کرده است؛ از آن جا که ممکن است برخی از اسناد مالکیت رقبات هنوز به نام جمهوری اسلامی ایران و یا وزارت علوم باشد، لذا مقتضی است قبل از هرگونه نقل و انتقال اموال شرکت مذکور مراتب کتبا از دفتر حقوقی وزارتخانه مزبور استعلام شود.

دادسرای عمومی یا دادسرای نظام؟ کدامیک صالح به رسیدگی است؟

به گزارش روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران، نظر به بروز اتفاقات اخیر در مراکز تعویض پلاک استان یزد، روابط عمومی جامعه سردفتران و دفتریاران این استان متنی را منتشر کرد که به این شرح است:
 
مقصر کیست؟
 
دوهفته ای است وضعیت نقل و انتقال خودرو  در استان با تصمیمات فراقانونی وارد مرحله نابسامانی  شده که در آینده نزدیک آثار و تبعات ناشی از این تصمیم  میتواند ضرر و زیان غیرقابل جبرانی را به مردم وارد و اسناد مالکیت خودروها و روابط حقوقی متعاملین را  متزلزل نماید و علاوه بر تضییع حقوق دولتی و عمومی اعم از مالیات نقل و انتقال و عوارض و حق الثبت و غیره،  پرونده های متعدد  ناشی از اختلاف متعاملین در حوزه معاملات وسایط نقلیه موتوری دستگاه قضایی کشور را نیز تحت الشعاع  خود قرار دهد.
 
این پروژه خطرناک هنگامی کلید خورد  که مرکز تعویض پلاک در استان یزد و بعضا" مناطقی دیگر،  بدون هیچ اتفاق خاص حقوقی در کشور و صرفا" با دستور و تصمیم شفاهی، بدون مقدمه تصمیم گرفت تابلوی خود را به "مرکز تعویض پلاک و نقل و انتقال خودرو" تغییر داده و به مراجعه کنندگان تاکید نماید از این پس نیازی به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی برای ثبت معاملات و نقل و انتقال خودرو  نداشته و شناسنامه خودرو صادره از طرف نیروی انتظامی بعنوان سند خودرو دارای اعتبار است.
 این اقدام صرفنظر از اینکه موجب تشویش اذهان عمومی و ایجاد بحران در جامعه گردیده، برخلاف  صریح ماده20 آیین نامه راهنمایی و رانندگی مصوب11/04/84  هیات محترم دولت منتشره در روزنامه رسمی شماره 17575 مورخ11/04/84  می باشد که تا این لحظه  لغو و نسخ نگردیده است  و متولی اجرای آن نیز نیروی انتظامی و مراکز مجاز تعیین شده می باشد.
  ماده20: هنگام نقل و انتقال مالکیت وسایل نقلیه، متعاملین یا قائم مقام قانونی آنها ابتدا  درخواست خود را به راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی یا مراکز مجاز تعیین شده ارایه می‌نمایند تا پس از  احراز اصالت خودرو و تطبیق مدارک آنها، نسبت به فک پلاک منصوبه بر روی خودروی مورد معامله و اختصاص پلاک جدید و صدور شناسنامه جدید و ثبت تغییرات مزبور در نظام رایانه‌ای راهنمایی و رانندگی اقدام گردد. سپس مراتب به طور کتبی توسط راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی یا مراکز مجاز تعیین شده به دفتر اسناد رسمی جهت تنظیم سند رسمی انتقال، منعکس می‌گردد. کارت خودرو از سوی راهنمایی و رانندگی بعد از تأیید مراتب تنظیم سنـد در دفتـرخانه اسنـاد رسـمی که بوسیـله پسـت سـفارشی یا رایـانه‌ای به سیستم راهنمایی و رانندگی منعکس می‌شود، به خریدار تحویل می‌گردد. گواهی راهنمایی و رانندگی و شناسنامه صادره تا دو ماه اعتبار دارد و در خلال مدت مذکور متعاملین یا قائم‌مقام قانونی آنها موظفند برای ثبت معامله و درج آن در ذیل شناسنامه (محل مخصوص) به دفتر اسناد رسمی مراجعه نمایند.
  آثار  و تالی فاسد این اقدام  متعدد است ولی بطور خلاصه میتوان به اهم آن اشاره کرد:
 1- اولین اشکال این اقدام فراقانونی، ضربه زدن به اصل اعتبار اسناد رسمی و نادیده گرفتن صلاحیت ذاتی دفاتر اسناد رسمی و دخالت در وظایف حاکمیتی دفاتر که حسب تکلیف و وظایف قانونی مندرج در قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب 1354 بیش از 70 سال مسوول و متولی تنظیم و تنسیق اسناد مردم و ثبت معاملات و عقود در روابط اجتماعی و حقوقی شهروندان می باشند.
 2- تضییع حقوق عمومی و دولتی که در نقل و انتقال خودرو بموجب قوانین و مقررات وضع گردیده و تا زمان لغو و نسخ آن توسط مجلس شورای اسلامی برای آحاد مردم و اجزاء حکومتی محترم و لازم الرعایه است، بعنوان مثال براساس ماده42 قانون مالیات بر ارزش افزوده برای نقل و انتقال خودرو مالیات و طبق ماده43 قانون مذکور برای خودروها عوارض سالیانه و بموجب ماده 123 اصلاحی قانون ثبت  برای ثبت اسناد مربوطه حق الثبت تعلق خواهد گرفت که با عنایت به قانون بودجه و سیاست  دولت مبنی بر تکیه بر منابع مالی(مالیاتی) غیرنفتی، برخورد یک سویه مرکز تعویض پلاک و نیروی انتظامی بعنوان مجریان قانون موجی تضییع و کاهش درآمدهای دولت می گردد.
 3- تضییع حقوق متعاملین: از آنجا که اتومبیل در ایران یک کالای سرمایه ای و  برای بعضی از خانواده ها تمام هستی و سرمایه و تنها وسیله تامین معاش تلقی می شود، لذا نقل و انتقال این وسایل نیز باید بر موازین حقوقی استوار گردد و معاملات مردم در قالب عقود مقرر در قانون و شرع توسط دفاتر اسناد رسمی تبیین و تنظیم و با رعایت مقررات مختلف و حافظ حقوق مردم از قبیل  کنترل ممنوع المعامله ها، مقررات نظام وظیفه، بررسی اصالت اسناد و مدارک ارایه شده،  احراز هویتها ، وضعیت صغیر یا جنون و سفه متعاملین و ولایت و قیمومت و سایر شرایط اساسی عقد بیع و یا صلح و غیره، حقوق مردم حفظ و امنیت و آسایش  و اطمینان آنها نسبت به حمایت حاکمیت از اسناد رسمی  تامین گردد، لذا این اقدام راهور و مراکز وابسته  به لحاظ عدم تخصص لازم و عدم توجه این وظیفه حسب قانون به آنها نه تنها قادر به حفظ حقوق شهروندی در این خصوص نمی باشد که تبعات منفی و حقوقی و کیفری متعددی را نیز بوجود می آورد.
 4- از آنجا که  معاملات فی مابین متعاملین نوعا" نقدی و فی المجلس نیست و قسمتی از وجه و ثمن معامله همزمان با تنظیم سند و در بسیاری از موارد مدت دار  تادیه می گردد، لذا لزوما بایستی در دفاتر اسناد رسمی سند مربوطه تنظیم تا شرایط ضمن عقد و نحوه تادیه ثمن و عنداللزوم صدور قبوض اقساطی که دولت و اجرای ثبت ضامن وصول آن در شرایط صدور اجرا است در آن درج و به امضای طرفین معامله برسد، با این نحوه اقدام وضعیت بهای خودرو و پرداختها دچار اختلال و اختلافات بعدی  به فرض طرح دعوا در محاکم بعلت عدم وجود سند در دست ذینفع  برای شهروندان و قضات محترم ایجاد اشکالات عدیده خواهد کرد موارد زیر در این خصوص متصور است:
  الف: بعد از تعویض پلاک، توصیه مرکز به عدم لزوم به تنظیم سند رسمی موجب گردیده خریداران برای تنظیم سند و پرداخت الباقی ثمن معامله به فروشنده مراجعه ننمایند و فروشنده برای احقاق حقوق تضییع شده خود به دادگاه پناه ببرد.
 ب: در خودروهای غیر سواری اعم از وانت و کامیون و اتوبوس، از آن جهت که ملاک دارایی، سند رسمی است لذا مالیات مشاغل این خودروها به حساب فروشنده گذاشته می شود و علاوه بر اصل جرایم سنگین آن نیز متوجه فروشنده خواهد بود.
 ج: افرادی که هنوز خود را مقید به تنظیم سند می دانند چنانچه خودرو وفق تصمیم جدید مراکز فوق الاشعار چند مرتبه تعویض پلاک (بدون تنظیم سند) شده باشند، بلحاظ نبودن سلسله انتقالات اسناد ، قادر به تنظیم سند نبوده و به فرض فراهم شدن  امکان آن هزینه چند انتقال پیاپی بعهده خریدار خواهد بود.
 از آنجا که خودرو بر خلاف املاک، مال منقول است و افراد در حین گذر از شهرها هم مبادرت به انجام معامله می نمایند، لذا طرح دعاوی بعدی نیز از حیث صلاحیت مراجع  رسیدگی قضایی (صلاحیت محلی) با اشکال روبرو خواهد بود لذا بنظر می رسد این تصمیم از جانب هر فرد و یا مقامی اتخاذ شده باشد صرف نظر از  مغایرت قانونی، بدون توجه به تبعات بعدی آن بوده و چنانچه هرچه سریعتر متوقف نشود دامنه آن فراگیر و غیر قابل جبران خواهد بود.
 منشاء اختلاف کجاست؟
 
 تنظیم اسناد نقل و انتقال خودرو موضوعی نیست که جدیدا" بوجود آمده باشد و از سالیان پیش مردم برای انجام معاملات خود منجمله خودروها به دفاتر اسناد رسمی مراجعه و علی رغم  مقررات دست و پاگیر و هزینه های دولتی آن خود را مقید می دانسته و می دانند که معاملات و عقود و روابط حقوقی خود با یکدیگر را به موجب سند رسمی و نزد مامورین رسمی صلاحیتدار و قانونی برای اینکار، ثبت نمایند و از حمایت و پشتیبانی دولت و حاکمیت برخوردار شوند و علی رغم آنچه توسط مسوولین محترم نیروی انتظامی عنوان می گردد، ثبت معاملات خودرو اگرچه در مواد 46 تا 48 قانون ثبت در آن زمان تحت عنوان اموال منقول اختیاری قلمداد شده ولی در این مورد بخصوص مقررات متعددی ثبت آن را به نوعی اجباری نموده است. حتی در ماده 10 قانون سابق راهنمایی و رانندگی دفاتر را مکلف به تکلیفی در این خصوص نموده است: (ماده10- کلیه معاملات و نقل و انتقالات وسایل نقلیه موتوری از لحاظ شناسایی مالک آن نیز باید در دفاتر شهربانی کل ثبت شود. دفاتر اسناد رسمی مکلفند پس از تنظیم سند خلاصه آن را به شهربانی محل نصب پلاک اعلام نمایند)  و قابل ذکر است در شهریور 1366 که راهنمایی و رانندگی در مقام اجرای طرح فرم اعلام وضعیت وسایط نقلیه برآمد، دفاتر اسناد رسمی  را بعنوان عامل مهم در اجرای این طرح  قلمداد نمود و تا سال83 که طرح تعویض پلاک و اختصاص شماره انتظامی به افراد در دستور کار راهور قرار گرفت، دفاتر اسناد رسمی بعنوان تنها مرجع رسمی و صلاحیتدار در تنظیم اسناد خود رو از طرف راهنمایی و رانندگی شناخته می شد و در تمام امور مربوط به خودروها ملاک اقدام شماره گذاری، سند رسمی بود و مالکین بدون در دست داشتن سند رسمی انتقال تحت هیچ عنوان مورد شناسایی و قبول راهنمایی قرار نمی گرفتند و هیچگاه بحث امروز آقایان مبنی بر اختیاری بودن ثبت انتقالات خودرو  مطرح نبود و نقل و انتقال وسایط نقلیه  که دارای دو بعد متفاوت (امور انتظامی و امنیتی و پلاک- معاملات و نقل و انتقال مالکیت) بود، هر یک باز  مراجع ذیربط  با وظایف خاص قانونی خود به انجام امور شهروندان می نمودند و اختلافی بجز موارد جزیی و سلیقه ای مشاهده نمی شد.
 از زمان تاسیس شرکت رهگشا که یک نهاد خصوصی و با عضویت بازنشستگان نیرو و شاید با هدف اشتغال آنها، اقدامات راهوار در بدست گرفتن امور خودروها در هر دو بعد آغاز و با هدف خارج نمودن دفاتر اسناد رسمی از چرخه نقل و انتقالات  اتومبیل، امور تعویض  پلاک را در مراکز مذکور  شروع و در آن زمان نیز نقل و انتقالات خودرو را (مانند این چند هفته اخیر) بی نیاز از تنظیم سند رسمی دانستند که با توجه به تنش هایی که بین دفاتر بعنوان زیر مجموعه قوه قضاییه و نهاد حاکمیتی و مراکز تعویض پلاک  بعنوان واحدهای زیر مجموعه شرکت راهگشا در بخش خصوصی اما وابسته به نیروی انتظامی بروز و دامنه آن وسیع تر می شد که با تصویب آیین نامه راهنمایی و رانندگی متعاقب عقیم ماندن لایحه تخلفات در مجلس آن زمان، تکلیف طرفین در ماده 20  آیین نامه معین گردید و توافق و تفاهم بین کانون سردفتران و سازمان ثبت و راهور اقدامات قبلی را که می رفت منشا اختلافات و تراکم پرونده ها در مراجع قضایی گردد، به روال عادی و در مجرای صحیح آن هدایت نمود  ولی متاسفانه اراده راهوار همچنان و علی رغم  وجود ماده 20 که روش اجرایی در خصوص موارد انتظامی و امنیتی خودروها از یک طرف و تنظیم و تنسیق معاملات از طرف دیگر را روشن و تبیین نموده بود، بر حذف دفاتر و ورود نیرو در حیطه وظایف و صلاحیت سند رسمی در زمانهای مختلف بروز و ظهور یافت و در این یکساله اخیر و همزمان با طرح لایحه تخلفات رانندگی در مجلس شورای اسلامی  شدت و حدت بیشتری یافته و متاسفانه  دامنه این  مناقشات هرروز گسترده تر  و به رسانه ها و مطبوعات  نیز کشیده شده و هرازگاهی بدون استدلال حقوقی و مبنای کارشناسی و تحت عناوین مختلف  اعم از حفظ حقوق مردم، تکریم ارباب رجوع، جلوگیری از  مراجعه به دو مرجع مختلف، تحمیل هزینه های گزاف و غیره، عدم لزوم تنظیم سند رسمی  القاء می گردد و مع الاسف کلیه هزینه های تنظیم سند که  از بخشهای مختلف تشکیل و هر یک به موجب قانونی به دفاتر اسناد رسمی تحمیل و تکلیف گردیده را به حساب سران دفاتر محسوب و با استفاده از قدرت و امکانات و با تبلیغات سوء و سوق دادن اذهان به اینکه این هزینه ها درآمدی است که به جیب صنف خاص (دفاتر) واریز می گردد، سعی در تشویش اذهان عمومی و جلب نظر نمایندگان در حذف ماده 29 و تبصره پیشنهادی کمیسیون قضایی  می گردد.
 برای هریک از ادعاهای  مطروحه دلایل کافی و قانونی و شرعی و فقهی وجود دارد که در این مقال نمی گنجد و می طلبد طرفین بجای مصاحبه های انفرادی و هتک دیگری در جلسه و یا مناظره تلویزیونی نقطه نظرات خود را خطاب به مردم مطرح و قضاوت نهایی را به مردم واگذارند.
 به نظر ما هر دو مرجع نهادی از این نظام  بوده و هریک برای حفظ حقوق مردم و جلوگیری از اختلافات و دعاوی و جعل و تزویر در نقل و انتقالات خودروها در قوانین و مقررات وظایف و تکالیف و اختیاراتی هستند و هرگونه تداخل وظایف و یا حذف و خدای ناکرده هتک حرمت و حیثیت  یکدیگر، زیبنده نظام جمهوری اسلامی نمی باشد بخصوص آنکه مجری قانون که باید الگوی قانونمداری باشد براحتی قانون را زیر پا بگذارد.
 
 
روابط عمومی جامعه سردفتران و دفتریاران استان یزد

پاسخ یک مطلب

سلام همکار بزرگوار
خبر در ایلنا را یافتم در قسمت نظرات آن جوابی در اظهارات منتشره نوشتم گرچه تصور نمیکنم منتشر کنند متن جوابیه جهت استحضار حضرتعالی و احیانا"همکاران گرامی تقدیم میگردد
با سلام و درود
مستدعی است با عنایت به اینکه اظهار نظر سرکار خانم شهیندخت مولاوردی نوعی افترا به دفاتر اسناد رسمی است ، این توضیح در جواب ایشان درج تا موجب تنویر افکار عمومی و رفع شبهه از موضوع بشود..
سرکار خانم مولاوردی اگر بعنوان حقوقدان مبادرت به این اظهارنظر گردیده اند موجب تاسف و گلابیه است زیرا یک حقوقدان باید در اظهار نظر خود کلیه جوانب کار و مبانی حقوقی را ملحوظ نظر قرار دهد اینکه بطور مطلق و بدون توجه به مقرات در رسانه ها مطلب منتشر نماید برخلاف اخلاف حقوقی است ، اولا" درج شروط ضمن العقد در وهله اول بعهده دفاتر رسمی ازدواج است و اکثر شروط در نکاحیه موجود است و باید به امضای زوجین در صورت انتخاب و قبول آن برسد و اگر شروطی بیش از آنچه در نکاحیه ها چاپ شده مورد نظر زوجین باشد در سایر شرایط درج به امضا خواهدرسید لذا این موارد از وظایف و تکالیف دفاتر ازدواج بوده و تصور نمیکنم حضرات سردفتر ازدواج ابائی از درج آن داشته باشند لذا بی مقدمه آن را به سردفتران اسنادرسمی منتسب کردن صحیح نمیباشد ثانیا"اگز چنانچه بعد از عقد و ثبت رسمی آن، زوجین به شروطی دیگر توافق نمودند بصورت اقرارنامه یا توافق که از صلاحیت های ذاتی دفاتر اسناد رسمی است میتوانند در دفاتر اسناد رسمی تنظیم نمایندثالثا"معلوم نیست این حقوقدان بزرگوار چگونه کشف کرده اند که سران دفاتر بنا به دلایل شخصی از ثبت اینگونه اسناد و شروط سرباز میزنند؟ یک سردفتر همانگونه که اشاره فرمودندموظف است اسناد مردم را بشرطی که مخالف با قانون و اخلاق حسنه و نظم عمومی را تنظیم نماید و با عنایت به اینکه تنها ممر درآمد سردفتر حق التحریر ناشی از تنظیم اسناد است کسی به ضرر خود اقدام نمینماید و استدلال ایشان جنبه شخصی دارد نه حقوقی.
 ثانیا"اگز چنانچه بعد از عقد و ثبت رسمی آن، زوجین به شروطی دیگر توافق نمودند بصورت اقرارنامه یا توافق که از صلاحیت های ذاتی دفاتر اسناد رسمی است میتوانند در دفاتر اسناد رسمی تنظیم نمایندثالثا"معلوم نیست این حقوقدان بزرگوار چگونه کشف کرده اند که سران دفاتر بنا به دلایل شخصی از ثبت اینگونه اسناد و شروط سرباز میزنند؟ یک سردفتر همانگونه که اشاره فرمودندموظف است اسناد مردم را بشرطی که مخالف با قانون و اخلاق حسنه و نظم عمومی را تنظیم نماید و با عنایت به اینکه تنها ممر درآمد سردفتر حق التحریر ناشی از تنظیم اسناد است کسی به ضرر خود اقدام نمینماید و استدلال ایشان جنبه شخصی دارد نه حقوقی

و ثالثا"عدم تنظیم سند توسط یک سردفتر برخلاف آنچه فرمودند جرم نیست بلکه تخلف انتظامی است و بین تخلف و جرم و آثار آن تفاوت بسیار است و این اظار نظر مشارالیها موجب تعجب و تاثر و تاسف گردید و رابعا"گرفتن شاهد در اسناد به سند خاص ارتباط ندارد و ازآنجا که مسئولیت مستقیم احراز هویت بموجب قانون بعهده سردفتر است و راهکار و نحوه احراز هویت توسط قانون معین شده سردفتر باید وظیفه خود را در اجرای صحیح مقررات بنحو احسن انجام دهد و فردا روز نمیتوان در پاسخ به مقام قضائی و ثبتی با این استدلال که سرکار خانم مولاوردی بیان کرده اند از اسناد جعلی دفاع کرد مضافا"اینکه از ایشان بعید است که با توجه به شرایط شهود در قانون و شرع پدر و برادر را در عداد شهود شناسائی کنند .. لهذا اگر هم موردی بوده حضور آنها بعنوان معتمد وبرای اشخاص بیسواد و رعایت سایر احتیاطات لازمه در اعتبار هرچه بیشتر اسناد رسمی بوده است و درپایان اینکه برای اشخاص بیسوار یا کور یا کرو غیره نیز بر خلاف فرموده ایشان شاهد نیازی نیست مگر آنکه سردفتر در احراز هویت آنها دچار تردید شود واگرنه در اینگونه موارد لزوما"باید در معیت اینگونه اشخاص افراد معتمد با شرایط مندرج در قانون در هنگام امضای اسناد حضور داشته باشند
با احترام و انتظار بذل توجه و انتشار توضح مختصر فوق که حسب وظیفه شرعی و صنفی وبا احترام به مدیت محترم ایلنا و سرکارخانم مولاوردی تقدیم گردیدهاست
سیدعلیرضا طباطبائی بافقی
سردفتر اسناد رسمی و عضو جامعه سردفتران یزد

وام‌هاي 20 و 25 ميليون توماني به چه كساني مي‌رسد؟

در برخي پروژه‌هاي مسكن‌مهر، وام 25 ميليوني در حد 16 ميليون تومان پرداخت شده است
گروه مسكن- ليلا درخشان: وزيران عضو كارگروه مسكن در تاريخ 18/1/89 با تدوين ضوابط جديد پرداخت تسهيلات ساخت مسكن، مصوب و ابلاغ كردند: «براي روش‌هاي سنتي‌سازي 20 ميليون و براي صنعتي‌سازي 25 ميليون تومان وام به ازاي هر واحد به انبوه‌سازان تعلق بگيرد»، اما اين مصوبه هم‌اكنون به شكلي متفاوت اجرايي شده، به‌طوري‌كه در عمده پروژه‌هاي در حال ساخت، سازنده‌ها به ازاي هر واحد حدود 3 تا 5 ميليون تومان كمتر از ارقام مصوب را دريافت مي‌كنند.


بانك عامل در جريان پرداخت وام ساخت مسكن‌مهر، به قيمت مورد توافق وزارت مسكن- متري 300 هزار تومان- استناد مي‌كند و با محاسبه متراژ كل واحدها، معادل 80 درصد كل هزينه ساخت، تسهيلات به سازنده مي‌دهد، اين در حالي است كه طبق گفته همين سازنده‌ها، هزينه نهايي تكميل واحدهاي مسكوني متر مربعي حداقل 350 هزار تومان است كه با اين حساب، مابه‌التفاوت تسهيلات پرداختي تا قيمت نهايي را بايد متقاضيان از محل جيب خود- آورده نقدي- تامين و پرداخت كنند.گزارش خبرنگار دنياي‌اقتصاد، از اين نحوه حمايت بانكي از مسكن‌مهر حاكي است هم‌اكنون در يكي از پروژه‌هاي در حال ساخت در يكي از شهرهاي جديد اطراف تهران، سازنده‌ يك بلوك 72 واحدي كه به روش صنعتي‌سازي واحدهاي مسكوني را احداث كرده و آماده تحويل به متقاضيان است، به ازاي هر واحد 18 ميليون و 400 هزار تومان تسهيلات دريافت كرده است، اين در حالي است كه وام صنعتي‌سازي 25 ميليون تومان تعيين شده است. در اين پروژه كه اولين تجربه صنعتي‌سازي محسوب مي‌شود، قيمت كل واحد براي تحويل به متقاضي با احتساب هزينه ترهين سند، صدور پروانه، ماليات بر ارزش‌افزوده، حق انشعاب آب و برق و گاز و تلفن، نقاشي، پكيج و كابينت حدود 25 ميليون تومان تخمين زده مي‌شود كه با اين حساب، متقاضي بايد 6 ميليون و 600 هزار تومان آورده نقدي به همراه داشته باشد.همچنين سازنده يك بلوك 96 واحدي در همين پروژه، بابت تسهيلات بانكي يك ميليارد و 570 ميليون تومان وام دريافت كرده كه با توجه به متراژ 69 متري هر واحد، سهم هر واحد مسكوني از تسهيلات، رقمي معادل 16 ميليون و 350 هزار تومان بوده است. اين پروژه نيز در قالب صنعتي‌سازي احداث شده كه سقف وام براي آن بايد همان 25 ميليون تومان تعيين مي‌شد.
متقاضيان تاوان سازنده‌ها را مي‌دهند؟
به گزارش دنياي‌اقتصاد، علت عدم پرداخت كامل وام‌هاي 20 و 25ميليوني در دو موضوع خلاصه مي‌شود. اول شيوه‌اي است كه بانك در پي مصوبه دولت تعريف كرده به اين معني كه اين وام‌ها تا سقف 80 درصد هزينه ساخت پرداخت مي‌شود. موضوع دوم تمايل سازنده‌ها به ساخت واحدهاي با متراژ كوچك (50 تا 60 متر) است كه اين ميزان مساحت در كنار پرداخت 80درصد هزينه ساخت به‌صورت وام باعث شده در اغلب پروژه‌هاي مسكن‌مهر، كمتر از ميزان واقعي وام، تسهيلات تعلق بگيرد.به عبارت ساده‌تر، چنانچه واحدهاي در حال ساخت 90 متر مساحت داشته باشد و به شيوه سنتي‌سازي احداث شود، وامي كه به آن تعلق مي‌گيرد با احتساب 80 درصد هزينه ساخت با قيمت متري 300 هزار تومان، همان 20 ميليون تومان تعيين خواهد شد، اما زماني‌كه متراژ كوچك مي‌شود، ميزان وام نيز كمتر مي‌شود.
گفته‌هاي تاييدنشده درباره وام صنعتي‌سازي
به گزارش دنياي‌اقتصاد، كارگروه مسكن با اعمال تفاوت در سقف وام ساخت براي صنعتي‌سازي در مقايسه با سنتي‌سازي قصد داشته انگيزه ساخت مسكن با شيوه‌هاي جديد را افزايش دهد، اما نحوه پرداخت تسهيلات به اين پروژه‌ها در برخي موارد ميزان وام را از 20 ميليون تومان هم كمتر كرده است. اين در حالي است كه يك مسوول بانكي در يكي از شعب بانك مسكن به دنياي‌اقتصاد گفت: مقرر شده وام صنعتي‌سازي مسكن بر اساس متر مربعي 350 هزار تومان محاسبه شود تا ميزان تسهيلات قابل تعلق در حالت 80 درصد هزينه ساخت افزايش پيدا كند، اما سازنده‌هاي صنعتي‌ساز از اين قضيه ابراز بي‌خبري مي‌كنند و مي‌گويند بانك براي آنها، تسهيلات را براساس همان قيمت متري 300 هزار تومان محاسبه كرده است.در همين زمينه يكي از سازنده‌هاي مسكن‌مهر در اطراف تهران به دنياي‌اقتصاد گفت: تفسير مصوبات در طرح ملي مسكن‌مهر در نهايت باعث خواهد شد فشار مالي به متقاضيان افزايش پيدا كند، به‌طوري‌كه اگر به رغم تعيين سقف وام ساخت، اين تسهيلات كمتر پرداخت شود، مابقي آن را بايد مردم در زمان تحويل پرداخت كنند.مهندس‌داوود‌آقانژاد تاكيد كرد: نحوه پرداخت تسهيلات ساخت مسكن‌مهر با آنچه تاكنون بارها توسط مسوولان بخش مسكن مطرح شده، تفاوت دارد. مسوولان در مصاحبه‌هايشان، سقف وام را همان 20 و 25 ميليون تومان اعلام مي‌كنند؛ در حالي‌كه احتمال اختصاص اين رقم به سازنده‌ها بسيار كم است.این سازنده و مدیر شرکت آسا تدبیرسازان که پروژه‌اش در شهرک ابریشم و اسلام شهر پیشرو است، تاکید کرد: علاوه بر مشکلاتی که در این زمینه برای انبوه سازان ایجاد شده است مشکل مربوط به عدم تطبیق ارزیابی‌های بانک با صورت وضعیت‌های پروژه نیز از جمله مواردی است که برای سازندگان مسکن مهر ایجاد مشکل کرده است به عنوان مثال در حالی که صورت وضعیت پروژه ما یک میلیارد و 670 میلیون تومان است؛ اما برآورد کارشناسان بانک از این رقم 410میلیون تومان بوده است.در همین زمینه، مستاجران مدیر عامل شرکت سی بن سازه که در شهر جدید پرند در پروژه پایلوت صنعتی‌سازی مپسا 276 واحد در متراژهای 65،75 و 90 متری در دست ساخت دارد به دنیای اقتصاد گفت: با توجه به اینکه بانک مقرر کرده است که 80 درصد از هزینه ساخت را به سازنده پرداخت کند همین امر باعث می‌شود که سهم آورده متقاضیان مسکن مهر افزایش چشمگیری پیدا کند. این در شرایطی است که وقتی از اتحادیه مسکن مهر در خصوص سهم آورده اعضا سوال می‌شود معمولا پاسخ مشخصی در این زمینه دریافت نمی‌کنیم.

مشكل قابل حل است، چگونه؟
فريد قديري- بانك مسكن مطابق اصول بديهي پرداخت تسهيلات ساخت، از ارائه وام معادل 100 درصد هزينه ساخت خودداري مي‌كند به اين معني كه حداكثر تا 80 درصد هزينه‌هاي قابل انجام براي ساخت يك واحد مسكوني، وام به سازنده مي‌دهد علت اين اقدام نيز اين است كه اگر قيمت تمام‌شده واحدي 100 ميليون است و بانك عين 100 ميليون را وام بدهد، با كاهش 5/0درصدي قيمت مسكن، ارزش ملك 500 هزار تومان از ارزش وام كمتر مي‌شود و اين احتمال وجود دارد كه مالك از بازپرداخت وام خودداري كرده و بانك را با انبوه‌ مطالبات معوق روبه‌رو كند. پس بنابراين پرداخت وام تا سقف 80 درصد هزينه ساخت قابل قبول و طبيعي است. اما مشكل و نقص از جايي آغاز مي‌شود كه بانك به قيمت متري 300 هزار تومان استناد مي‌كند. هزينه واقعي ساخت مسكن‌مهر 340 تا 350 هزار تومان است و آنچه هم‌اكنون سازنده‌ها در اين طرح انجام مي‌دهند، تكميل نيست. اين واحدها اگرچه با قيمت توافقي متري 300 هزار تومان ساخته مي‌شود، اما متقاضي براي سكونت در آن بايد متري 40 هزار تومان ديگر هزينه كند. راهكار حل اين مشكل و جلوگيري از پرداخت ناقص تسهيلات اين است كه بانك همچنان با سازنده‌ها، قيمت را متري 300 هزار تومان محاسبه كند، اما زماني‌كه واحدها تحويل تعاوني‌ها مي‌شود و وام به آنها منتقل مي‌شود، مابه‌التفاوت تسهيلات تا سقف 80درصد متري 340 هزار تومان به اعضا پرداخت شود. با اين شيوه محاسبه از يك سو، بانك از پرداخت اضافي تسهيلات به سازنده خودداري مي‌كند و از سوي ديگر هزينه اضافي براي تكميل واحد توسط متقاضي را تامين مي‌كند.

کاتوزیان در گفت‌وگو با ایلنا:سلب اختیار دفاتر اسناد رسمی درثبت اسناد خودرو،آنها را به تعطیلی می‌کشاند

بی‌شک دفاتر اسناد رسمی در مورد انتقال اسناد خودرو حرفه‌ای‌تر عمل می‌کنند و ابقا این وظیفه برای دفاتر اسناد رسمی بسیار پسندیده‌تر است.
 به گزارش روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران به نقل از خبرگزاری ایلنا، رییس کمیسیون انرژی مجلس معتقد است؛ در صورت سلب اختیار دفاتر اسناد رسمی درثبت اسناد خودرو، این مراکز به تعطیلی کشیده می‌شوند.
 حمیدرضا کاتوزیان نماینده تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارتباط با ابقا نقل و انتقال اسناد خودرو در دفاتر اسناد رسمی طی لایحه رسیدگی به تخلفات رانندگی، اظهار داشت: بی‌شک دفاتر اسناد رسمی در مورد انتقال اسناد خودرو حرفه‌ای‌تر عمل می‌کند و ابقا این وظیفه برای دفاتر اسناد رسمی بسیار پسندیده‌تر است.
 به گفته وی، دفاتر اسناد رسمی دارای اطلاعات قوی‌تر و توانمندی‌های بیشتری هستند و یکی از بخش‌های بزرگ درآمدزا برای دفاتر نقل و‌ انتقال اسناد خودرو است.
 عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با تاکید بر اینکه بازار زمین و خانه دچار رکود شده است، یادآور شد: در نتیجه این موضوع دفاتر اسناد رسمی از این بعد دارای درآمدی نیستند و تنها منبع درآمد آنها انتقال اسناد خودرو است.
 کاتوزیان معتقد است؛ در صورت سلب این اختیار از دفاتر اسناد رسمی وضعیت این دفاتر، اسفناک خواهد شد.
 رییس کمیسیون انرژی با اشاره به اینکه لازم است اشتغال در سطح کشور تقویت شود اذعان داشت؛ نباید شرایط به گونه‌ای شود که دفاتر اسناد رسمی به تعطیلی کشانده شوند.

رييس هيات مديره کانون سردفتران و دفترياران:

جلسه سردفتران و دفترياران استان مازندران در سالن همايش‌هاي دادگستري شهر ساري برگزار شد.
به گزارش ايسنا، در ابتداي اين جلسه که "مسلم آقاصفري" رييس هيات مديره کانون سردفتران و دفترياران و "احمد علي سيروس" مشاور هيات مديره کانون سردفتران و دفترياران نيز حضور داشتند، مهدي عادلي رييس جامعه سردفتران و دفترياران استان مازندران، اظهار اميدواري كرد، تا اين قبيل جلسات منتج به حل مسائل و مشکلات حوزه سردفتري شود.
وي با انتقاد از قانون حاکم بر منصب سردفتري، خاطر نشان كرد: بسياري از مشکلات اين حوزه به دليل نقايص فراوان قانوني است.
وي بخش ديگري از مشکلات حرفه‌اي را به دليل کم توجهي برخي همکاران به اهميت و جايگاه سردفتري در جامعه دانست و افزود: اين کم توجهي باعث دوري سردفتران از يکديگر و متحد نبودن آنها شده است.
وي اظهار اميدواري كرد با اتحاد بيشتر سردفتران، پيشرفت بيشتري در اين حوزه مشاهده شود.
در ادامه اين ديدار، مسلم آقا صفري، رييس هيات مديره کانون سردفتران و دفترياران با ارايه گزارشي ازعملکرد هيات مديره کانون سردفتران و دفترياران در يک سال قبل در حوزه‌هاي مختلف، تاکيد كرد كه رفع مشکلات پيش روي حوزه سردفتري محتاج همت تمام همکاران است.
وي سفر به استان‌ها و ديدار با سردفتران و دفترياران و ديدار حضوري با همکاران را از سياست‌هاي جديد هيات مديره دانست و افزود: به حول و قوه الهي اجراي اين سياست را با حضور در استان مازندران آغاز كرديم که باعث خوشحالي است.
وي درمورد سرنوشت لايحه اخذ جرايم راهنمايي و رانندگي افزود: همت همکاران تا اين لحظه نگذارده است تا موضوعي به ضرر همکاران به تصويب برسد.
آقا صفري در ادامه افزود: توقع برخي همکاران بيش از انتقاد است. معتقدم تمام دوستان که انتقاداتي دارند بايد در کنار بيان انتقاد خود پا به ميدان عمل گذاشته و با ارايه طريق در راه حل مشکلات حرفه اي گام بردارند.
وي تفسير ناصواب وعمل نکردن به قانون را مهمترازضعف قانون در مشکلات سردفتري دانست و افزود: در اين چند سال اخير مشکلات ما بيشتر ناشي از عمل نکردن به قانون ويا تفسيرهاي ناصواب از قانون بوده است تا ضعف قانون.
در ادامه جلسه نيز "احمد علي سيروس" مشاور هيات مديره کانون سردفتران و دفترياران با ايراد سخنراني، گزارش کاملي از لايحه اخذ جرايم راهنمايي و رانندگي، اصلاح قانون دفاتر اسناد رسمي، ماده 188برنامه توسعه و ساير اقدامات انجام شده در يک سال قبل توسط هيات مديره کانون سردفتران و دفترياران اريه كرد

۱۳۸۹ آذر ۴, پنجشنبه

آخرین اخبار از اقدامات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور



رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه حدود 143 میلیون هکتار اراضی ملی و موات داریم، گفت: جمع اسناد مالکیتی که تا امروز صادر شده، حدود 126 میلیون هکتار بوده است.

در خصوص اجرای طرح کاداستر، زمین‌خواری،‌ صدور سند تک‎برگ، سرانجام طرح میثم، مالکیت معنوی، کارچاق‌کن‌ها و نقل و انتقال وام‌ها، سؤالاتی از تویسرکانی پرسیده شد که مشروح آن را در ذیل می‌خوانید:
* آخرین اقدامات سازمان ثبت اسناد در اجرای طرح کاداستر
یکی از وظایف اصلی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، تثبیت مالکیت در جامعه است و آثار آن نظم حقوقی و اجتماعی در جامعه است.
متأسفانه در گذشته هزینه‌های فراوانی را درباره بی‌نظمی حقوقی و اجتماعی پرداخت کردیم؛ به عنوان مثال هزینه‌های زیادی در زمینه تعدی به اراضی ملی و منابع طبیعی و حتی اختلافات ملکی بین مردم و همچنین هزینه‌های رسیدگی به این دعاوی داشتیم که حجم فزاینده پرونده‌ها در دستگاه قضایی محصول بی‌نظمی‌ها در حوزه مالکیت است.
یکی از سیاست‌‌های جدی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سامان دادن به این بی‌نظمی‌ها در حوزه مالکیت است که محور اصلی کار اجرای طرح کاداستر است.
موضوع کاداستر، در حقیقت سامان دادن یا نظم دادن به میزان تصرفات و مالکیت‌های مردم با استفاده از اطلاعات حقوقی و مختصات جغرافیایی است که در این حوزه شاهد تداخل و اختلاف در حوزه مالکیت بین افراد در جامعه و همچنین بین دولت و افراد نباشیم.
* کاداستر از چه زمانی در ایران شروع شد؟
امر کاداستر در کشور ما حدود 17 سال است که برای اجرا در قوانین آمده ولی متاسفانه اهمیت و حساسیتی که دستگاه‌ها باید داشته باشند تاکنون نبوده و نتوانسته ابزار و امکانات لازم را برای اجرای صحیح طرح در اختیار داشته باشد.
امروز متاسفانه سازمان ثبت اسناد این امکانات را به نحو مناسب در اختیار ندارد؛ هر میزان که در این زمینه هزینه کنیم چند برابر نتایج مثبت را خواهیم داشت و این کلان‌نگری را باید در برنامه‌ریزان ایجاد کنیم تا این طرح که آثار ملی دارد هزینه‌های ملی را کاهش دهد و نظم حقوقی در جامعه ایجاد شود.
در برنامه پنجم توسعه خوشبختانه به این موضوع توجه شده و این ضرورت‌ها در این برنامه قید شده است. اگر متعاقب برنامه پنجم در قوانین بودجه سنواتی امکانات و ابزار لازم در اختیار سازمان قرار بگیرد ساماندهی بسیار موثری را در حوزه مالکیت خواهیم داشت.
یکی از اشکالاتی که در جامعه داریم عدم مستندسازی نسبت به تصرفات دولت است. ما به طور جدی در جلسات پیگیر این موضوع هستیم که تمام دستگاه‌های دولتی همه تصرفات خود را مستند کنند و سند دریافت کنند. بخشی از مشکلاتی که در گذشته بوده ناشی از عدم مستندسازی اموال دولتی بوده است.
یکی از دغدغه‌های جدی ما از ابتدای انقلاب تاکنون بحث زمین‌خواری بوده و عمده آن مربوط به تعدی به اراضی ملی و منابع طبیعی بوده به این جهت که اقدام لازم از سوی دستگاههای متولی برای سنددار کردن اموالشان انجام نشده است.
در حوزه اراضی وقفی نیز امروز متاسفانه بسیاری از موقوفات توسط افراد غصب شده و بسیاری از موقوفات نیز مفقود شده و این موضوع به خاطر عدم پیگیری از سوی متولیان امر است. خوشبختانه در چند ماه اخیر تفاهم‌نامه‌هایی با دستگاه‌ها از جمله سازمان جنگل‌ها و مراتع، وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان اوقاف و امور خیریه، ستاد کل نیروی مسلح و سازمان حفاظت محیط زیست به منظور نظم دادن به حوزه مالکیت و مستندسازی اموالشان انجام گرفته است.
تفاهم‎نامه‌ای امضا کرده‌ایم تا مستندات خود را همراه با نقشه متصرفات خود به سازمان ثبت تحویل دهند تا اسناد صادر شوند و دیگر شاهد تصرف اموال دولتی به دلیل غفلت دستگاه‌ها نباشیم.
به شکل جدی پیگیر اصلاح فرآیندها هستیم و حتی بعد از جلسه با ستاد کل نیروهای مسلّح و شخص آقای فیروز‌آبادی آنها هم به میدان آمدند و تفاهم‎نامه‌ای امضا کردند.
نیروهای مسلح باید کل تصرفات خود از جمله پادگان، پاسگاه و دیگر محیط‌های نظامی را در حوزه املاک و مالکیت‌ها مشخص کنند و اگر این ساماندهی در حوزه املاک صورت گیرد شاهد دستیابی به منافع بسیار زیادی خواهیم بود.
در حوزه اراضی ملی ارزیابی ما این است که 143 میلیون هکتار اراضی ملی و موات داریم که جزء اموال عمومی است.
جمع اسناد مالکیتی که تا امروز صادر شده است حدود 126 میلیون هکتار بوده است. ظرف یک سال گذشته این اقدام سرعت گرفته و در شش ماه ابتدای امسال یک میلیون و 368 هزار هکتار سند مالکیت برای دولت صادر کرده‌ایم. یکی دیگر از کارهایی که انجام شده ایجاد بانک املاک دولتی در کشور است.
گرچه قبلا قانون این تکلیف را به‎عهده خزانه‌دار کل کشور (وزارت اقتصاد و امور دارایی) گذاشته بود اما متاسفانه آن بخش‌ها موفق نبوده‌اند که میزان دارایی‌های دولت در حوزه املاک را تجمیع کنند. تا سال گذشته آنها فقط توانستند 160 هزار سند برای املاک دولت سند تجمیع کنند اما این کار را ما در فرایند بانک دولتی انجام داده‌ایم که تا امروز حدود یک میلیون و 200 هزار پلاک دولتی در بانک اطلاعاتی ما تجمیع شده است. تفاهم‎نامه‌ای هم با حوزه معاونت حقوقی ریاست جمهوری انجام می‌‌دهیم تا این بانک اطلاعات را به روز انجام دهیم که دولت حوزه مالکیت خود را بشناسد و از آن مواظبت و حراست کند تا شاهد یک نظم مناسبی در حوزه مالکیت دولتی باشیم.
* آماری از حجم زمین‌خواری توسط افراد سودجو دارید؟
آمار دقیقی در این زمینه ندارم اما قطعا مستندسازی املاک، به شکل جدی جرم زمین‌خواری را کاهش می‌دهد و بحث زمین‌خواری در این چند سال اخیر به شدت کاهش پیدا کرده و عمده پرونده‌ها در این زمینه مربوط به سنوات گذشته است.
* سند تک‎برگ در حال حاضر در چند استان صادر می‌شود؟
سند تک‌برگ گویای این است که در حوزه‌ای که صادر می‌شود بانک اطلاعات ما کامل شده و کاداستر در حوزه نقشه شهری به یک بلوغ کامل و مناسب رسیده است. از مجموع 410 حوزه ثبتی ما حدود 360 حوزه در حال صدور سند تک‌برگ هستند.
در این سه ماهه که شروع به ارائه سند تک‌برگ کرده‌ایم 65 هزار سند تک‌برگ مالکیت صادر شده و امیدواریم این کار به سرعت توسعه پیدا کند. معنایش هم این است که کل اطلاعاتی که در اختیار مالک قرار می‌گیرد علاوه بر پرونده‌های ثبتی در بانک مجازی و اطلاعات هوشمند ما وجود دارد و دیگر امکان جعل و تقلب وجود ندارد.
* آیا می‌توان اسناد قدیم را هم به سند تک‎برگ تبدیل کرد؟
در فرآیند اول برای آمادگی، ابلاغ کرده‌ایم اسناد مالکیت جدید به شکل تک‌برگ و به صورت پرینت رایانه‌ای در اختیار مالک قرار گیرد و در قدم دوم تمامی نقل و انتقالات سند مالکیت قدیم را نیز از خریدار دریافت می‌کنیم و به جای آن سند جدید تک‎برگ ارائه می‌شود.
در فرآیند بعدی و احتمالا از سال آینده یک فراخوان عمومی اعلام می‌کنیم و طی آن کل اسناد را دریافت و با اسناد جدید معاوضه خواهیم کرد.
* اجرای طرح میثم (مدیریت یک‎پارچه ثبت ملک) به کجا رسید؟
طرح سابق که به نام «میثم» بود، چون در حوزه عمل و اجرا پاسخگوی نیازهایمان نبود، به کار گرفته نشد و در حوزه نرم‌افزاری جدیدی اسناد را صادر خواهیم کرد.
در این حوزه یک سیاست‎گذاری را برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا بتوانیم اطلاعات خود را بر اساس نیازهای جدید طراحی کنیم و نرم‌افزار سابق میثم دیگر در حوزه اجرا قرار ندارد.
* آخرین اقدامات سازمان ثبت اسناد و املاک در حوزه مالکیت معنوی را تشریح کنید.
در حوزه مالکیت معنوی چند راهبرد داریم و اولین مورد آن این است که ارتباطات خود را با مجامع بین‌المللی که می‌تواند پیگیر حقوق صاحبان حق باشد گسترش خواهیم داد و لازمه آن الحاق به کنوانسیون‌های مختلف است که به تعدادی از آنها مانند کنوانسیون پاریس، کنوانسیون موسس سازمان جهانی مالکیت معنوی «WIPO» ، الحاق به موافقت‌نامه و پروتکل مادرید در زمینه ثبت بین‌المللی علائم تجاری، الحاق به موافقت‌نامه لیسبون درباره حمایت از اسامی پیوسته‌ایم.
همچنین تصویب اجازه الحاق به معاهده همکاری ثبت اختراع (PCT) است که اجازه آن را گرفتیم و در حال فراهم کردن زیرساخت‌ها برای تودیع سند الحاق به معاهده هستیم.
همچنین به دنبال اقدامات دیگری برای الحاق به موافقت‌نامه وین، نیس، استراسبورگ و لوکارنو هستیم که هرکدام در حوزه ثبتی اختراع عناصر تصویری یا علائم و خدمات بین‌المللی است و با الحاق این کنوانسیون‌ها راه حمایت و دفاع از حقوق مالکیت معنوی فراهم می‌شود.
* برخی از مردم از حضور کارچاق‌کن‌ها در برخی از ادارات گله‌مند هستند، شما چه راهکاری برای مقابله دارید؟
معتقد هستیم که موثرترین راه برخورد با مفاسد، اصلاح شیوه‌ها و فرآیندها است و باید کار را طوری انجام داد که امکان بروز فساد فراهم نشود. در این زمینه سیاست‌گذاری‌های متعددی را انجام داده‌ایم؛ یکی اینکه با استفاده از فناوری حجم مراجعات را به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور کاهش دهیم.
حدود 30 میلیون خدمت در سال ارائه می‌دهیم و تخمین زده‌ایم که در سال حدود 200 میلیون مراجعه برای دریافت این خدمات به سازمان ثبت اسناد انجام می‌شود. سعی می‌کنیم فرآینده‌ها را اصلاح کنیم تا بتوانیم در فضای مجازی بسیاری از خدمات را ارایه کنیم. در حوزه اسناد، املاک و مالکیت معنوی فرآیندها را طوری اصلاح می‌کنیم تا مراجعه حضوری مردم کاهش پیدا کند.
دوم اینکه بتوانیم بانک‌های اطلاعاتی را سامان دهیم و شفاف‌سازی کنیم که اگر این شفاف‌سازی انجام شود قطعا امکان بروز فساد را هم کاهش خواهیم داد.
مرحله بعدی بحث دیجیتالی‌کردن پرونده‌ها است که شکل پرونده‌های ثبتی و نقل و انتقال و دخل و تصرف در پرونده‌ها مفسده‌ساز است. در حوزه‌های دیگر هم کارها را ساماندهی می‌کنیم؛ در حوزه فناوری، ساماندهی بانک‌های اطلاعاتی، کاهش مراجعات مردم و اصلاح قوانین و مقررات باید بتوانیم محیطی را فراهم کنیم تا امکان بروز تخلف از بین برود. با برداشتن همین قدم‌ها در این حوزه‌ها به شکل جدی توانستیم میزان تخلفات را کاهش دهیم.
به عنوان مثال در موضوع سند تک‎برگ، زمانی که بانک اطلاعات ما کامل باشد به مراتب امکان فساد کمتر است تا اینکه در یک دفترچه شرح مالکیت را بنویسیم و در اختیار مالک قرار دهیم.
یقین داریم اگر مجموعه دستگاه‌ها، دولت و مجلس امکان لازم را در اختیار ما بگذارند در مدت کوتاهی خدمت بزرگی به جامعه ارائه می‌کنیم. همیشه از هزینه سنگین ضایعات نان در جامعه صحبت می شود اما باید بدانیم همیشه هزینه‌ها مانند میزان ضایعات نان نیست بلکه هزینه‌هایی به مراتب بالاتر از ضایعات نان داریم که با اصلاح آن می‌توانیم چندین برابر منافع برای کشور ایجاد کنیم.
مثلا اگر با تجهیز امکانات بتوانیم 100 میلیون مراجعه مردم را کاهش دهیم با توجه به قیمت تمام‎شده آن شاهد خواهیم بود که چه مقدار صرفه‌جویی در هزینه خواهیم داشت.
* گستردگی خدمات‌رسانی سازمان ثبت اسناد در کشور در چه حد است؟
500 اداره کل و حدود 14 هزار نقطه خدمت‌رسانی داریم که کمتر دستگاهی به اندازه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، به این میزان گستردگی دارد. سعی داریم با راه‌اندازی پورتال جدید تعداد مراجعات مردم را کاهش دهیم.
* درباره راه‌اندازی پورتال جدید سازمان ثبت اسناد و آدرس آن توضیح دهید؟
پورتال جدید سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با آدرس WWW.SSAA.IR از هفته آینده و همزمان با عید غدیر خم و به منظور ارائه خدمات بهتر به مردم در حوزه فناوری، آغاز به کار خواهد کرد.
این پورتال در قدم اول بخشی از خدمات را ارائه خواهد داد و در مرحله دوم راه‌اندازی که احتمالا در دهه ‌فجر خواهد بود، در صدد هستیم که عمده فعالیت‌ها و خدمات سازمان را از طریق این پورتال ارائه بدهیم.
از هفته آینده مردم می‌توانند با مراجعه به این پورتال، ضمن آشنایی با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، هم اخبار حوزه‌های ثبتی را مشاهده کنند و هم از قوانین و بخش‌نامه‌ها در حوزه املاک و اسناد و هم راهنمایی‌های مختلف در زمینه ثبت شرکت، ثبت مالکیت صنعتی و اجرا استفاده کنند.
بنا داریم با ساماندهی این پورتال، اطلاعات و آمار عملکردی را برای بهره‌برداری مراجع ذی‎ربط و پژوهشگران قرار دهیم. اخذ پیشنهادات مردم، ثبت شکایات و بازرسی، پذیرش ثبت اختراعات و علایم و بخشی از ثبت شرکت‌ها را نیز در این پورتال خواهیم داشت.
ارائه خدمات الکترونیکی و ارائه شناسه ملی افراد حقوقی از دیگر خدمات این پورتال خواهد بود و در گام آخر قرار است تمام آگهی‌های ثبتی که در حال حاضر میلیون‌ها آگهی در جراید چاپ می‌شود ولی مردم نمی‌توانند همه آنها را مشاهده کنند، در این پورتال نمایش داده شود.
سعی داریم به سرعت این پورتال را توسعه دهیم تا حجم مراجعات حضوری را کاهش دهیم؛ کاهش مراجعان یکی از ابزار مهم در کاهش فساد و تخلفات در دستگاه‌ها است. آمار عملکرد تمام دفاتر در سراسر کشور، در این پورتال ثبت خواهد شد.
امیدواریم رسانه‌ها در زمینه فرهنگ‌سازی به سازمان ثبت اسناد کمک کنند؛ هرچه در کاهش مراجعان موفق باشیم، هم از نظر اقتصادی و هم اجتماعی و سیاسی،‌ از جهت ایجاد نظم حقوقی و کاهش پرونده‌های دعاوی شاهد نتایج مثبت خواهیم بود.
* بانک مرکزی خرید و فروش وام را ممنوع اعلام کرده است، سازمان ثبت برای رفع مشکلات نقل و انتقال وام چه اقدامی خواهد کرد؟
بر اساس مذاکراتی که در مجلس با مسئولان بانک مرکزی داشتیم، قرار شد در رابطه با ساماندهی مسائل بانکی و اقتصادی که در حقیقت بر اقدامات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تأثیرگذار است یک سری نشست‌هایی داشته باشیم.
مسئولان بانک مرکزی اشکالات را مطرح کردند و قرار شد ما جلساتی را داشته باشیم و ایرادات و اشکالات را رصد کنیم تا تصمیم بگیریم. قطعا نظر ما این است که اقداماتی در جهت تسهیل کار مردم صورت بگیرد تا در ادامه اشکالاتی را هم برای بانک و هم وام‎گیرندگان ایجاد نکند.
یک مقدار بانک‌ها نگرانی و دلواپسی این مسائل را دارند که ما معتقد هستیم در این حوزه ریسک‎پذیری هم لازم است و هم اینکه مردم بتوانند به راحتی از تسهیلات استفاده کنند و نقل و انتقال انجام دهند. باید ببینیم که ایرادات و اشکالاتی که برخی از بانک‌ها مطرح می‌کنند چقدر مبنای حقوقی دارد و سعی ما بر این است که ایجاد مانع نشود.
* آیا سعی دفاتر اسناد بر این است که نقل و انتقال وام به راحتی انجام شود؟
بله، همین‏طور است و سعی ما بر این است که کار تسهیل شود و مردم به راحتی بدون هیچ مشکلی نقل و انتقال وام را انجام دهند. 



پورتال جدید سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

پورتال جدید سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
با آدرس WWW.SSAA.IR

دفاتر اسناد رسمي موظف هستند بدون هيچ قيد و شرطي ، شروط ضمن عقد را ثبت كنند

راي ثبت شروط ضمن عقد، هيچ نيازي به شاهد نيست ولي برخي سردفترداران براي ثبت اين اسناد شاهد طلب مي كنند، اين در حالي است كه فقط افراد نابينا‏‌، ناشنوا و بي‌سواد براي ثبت اسناد نياز به شاهد دارند.
ایلنا: در حالي كه براي ثبت شروط ضمن عقد در دفاتر اسناد رسمي هيچ گونه محدوديت و ممنوعيتي وجود ندارد‏‌، برخي از سردفترداران از ثبت اين شروط سرباز مي‌زنند.اين سردفترداران بر اساس دلايل شخصي‏‌شروط ضمن عقد را ثبت نمي كنند و اين اقدام آنها خلاف قانون و جرم است.
شهيندخت مولاوردي در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا گفت: با وجود آنكه اخيراً دفترخانه‌هاي ثبت اسنادي كه شروط ضمن عقد را ثبت مي‌كنند، بيشتر شده است، اما هنوز دفترخانه‌هايي وجود دارند كه از ثبت شروط ضمن عقد سرباز مي‌زنند.
او ادامه داد: طبق ماده 30، قانون دفاتر اسناد رسمي، فقط در صورتي دفاتر رسمي مي‌توانند از تنظيم سندي سرباز بزنند، كه آن سند مخالف اخلاق حسنه و نظم عمومي جامعه باشد و از آنجايي كه ثبت شروط ضمن عقد، خلاف اخلاق حسنه و نظرعمومي جامعه نيست، دفاتر اسناد رسمي حق ندارند كه اين شروط را ثبت نكنند و اگر از ثبت آن سرباز بزنند، مرتكب تخلف شده‌اند.
اين حقوق‌دان تصريح كرد: برخي از سردفترداران به دلايل شخصي تمايلي به ثبت شروط ضمن عقد ندارند و اين اقدام آنها تخلف است.
مولاوردي گفت: در شرايطي كه زوج ها به دنبال آن هستند كه با ثبت شروط ضمن عقد بين حقوق زن و مرد تعديل ايجاد كند، هرچند كه با ثبت اين شروط هم حقوق زن و مرد برابر نمي‌شوند، دفترداران نبايد از ثبت اين شروط سرباز بزنند.
اين حقوق‌دان افزود: متاسفانه هنوز برخي سردفترداران نگاه مثبتي به شروط ضمن عقد ندارند و تلاش مي‌كنند به هرشكل ممكن از ثبت اين شروط سرباز بزنند و يا طرفين را از ثبت اين شروط منصرف كنند.
او ادامه داد: ما بايد تلاش كنيم كه نگاه مثبت به شروط ضمن عقد را در جامعه گسترش دهيم.
مولاوردي گفت: براي ثبت هرسندي از جمله اسناد مربوط به شروط ضمن عقد نياز به شاهد نيست ولي بسياري از سردفترداران براي ثبت اسناد مربوط به شروط ضمن عقد شاهد طلب مي‌كنند و معمولا مي‌خواهند پدر يا برادر دختر در هنگام ثبت اين شروط حاضر باشند درحالي كه اين خلاف قانون است.
او ادامه داد: براساس قانون فقط در صورتي كه فردي بي‌سواد باشد، يا از نعمت شنوايي و بينايي محروم باشد، براي ثبت اسناد مرتبط با آنها، نياز به حضور شاهد يا معتمد است در غير اين صورت هيچ نيازي نيست كه فردي براي ثبت اسناد شاهد داشته باشد.

بررسی مسائل مربوط به معاملات املاک در مجلس

رئیس جامعه سردفترداران کشور گفت: مسائل مربوط به معاملات املاک در مجلس در دست بررسی است.

مسلم صفری در نخستین همایش نقش اسناد رسمی در ایجاد امنیت قضایی در شهرستان ساری اظهار داشت: کانون سردفترداران در حال حاضر درگیر ساماندهی مسائل مربوط یه معاملات اتومبیل است.
صفری در ادامه خاطرنشان کرد: مسائل مربوط به معاملات املاک در مجلس در دست بررسی قرار دارد که در ماده 188 قانون املاک عنوان شد که واسطه‌های املاک در تنظیم اسناد دخالتی نداشته باشند. وی با بیان اینکه قانون در سی و چند سال گذشته تصویب شد، افزود: شاید قانون نتواند همه جهات را پوشش دهد و اشکال عمده‌ای که فعلا با آن مواجه هستیم برداشت نابجا از قانون توسط مجریان آن است.
رئیس جامعه سردفترداران کشور خاطرنشان کرد: در طول این سال‌ها بیشترین اختلاف را با ادارات سردفتر داران در برداشت ناثواب از قانون بوده است. وی تاکید کرد: قانون و مقررات را باید با دقت و وسواس مطالعه کرد و باید در اجرای قانون و مقررات سماجت داشته باشید.
صفری با اشاره به وجود بیش از 7هزار سردفتردار در کشور بیان داشت: کانون سردفترداران تصمیم گرفت توقعات خود را از حوزه شهرستان‌ها افزایش دهد زیرا که شهرستان‌ها فضای کافی برای ابراز قدرت نیافتند.
در این همایش تاکید شد که تمام سردفترداران و دفتر یاران با نمایندگان مجلس هر شهر و حوزه انتخابی شهرستان محل سکونت خودشان زمینه رشد و ارتقای فعالیت سردفترداران و دفتریاران را فراهم کنند.
 ---------------------------------------------------------------------
افزایش نقش دفاتر اسناد رسمی در نقل و انتقال املاک

رئیس کانون سردفترداران اسناد رسمی کشور از نمایندگان مجلس خواست تا نقش اسناد رسمی را در نقل و انتقال املاک و مستغلات در برنامه پنجم توسعه افزایش دهند.

مسلم آقاصفری در گردهمایی سراسری اعضای هیئت مدیره سردفترداران و سردفتریاران کشور در ساری افزود: نقش دفاتر ثبت و اسناد رسمی در نقل و انتقال املاک و مستغلات و انتقالات مربوط اتومبیل در برنامه پنجم توسعه باید افزایش یابد. وی خاطر نشان کرد: اسناد رسمی تنها محل ثبت رسمی اسناد است بنابراین باید تمام معاملات در دفاتر ثبت اسناد رسمی انجام شود.
رئیس کانون سردفترداران اسناد رسمی کشور افزود: 50 درصد دعواها در محاکم قضایی ناشی از انجام معاملات عادی است که مردم بدون اگاهی و اطلاع انجام می دهند. وی افزود: بر اساس برداشت غلط برخی افراد در جامعه، اشکالات اساسی در قوانین وجود دارد در حالی که عکس این موضوع صادق بوده چرا که بیشترین اختلاف با سازمان ها و ادارات در ناتوانی برداشت آنها از قانون بوده است.
آقاصفری یادآور شد: هدف از برگزاری این همایش به واسطه آشنایی بیشتر سردفترداران و سردفتریاران اسناد رسمی با کارکردها و تجربیات یکدیگر در فضای صمیمی است. وی اظهار امیدواری کرد: در این گردهمایی ها ضمن تبادل اطلاعات، فضای همدلی و تبادل افکار بین سردفترداران و سردفتریاران تقویت می شود. 



عید غدیر مبارک


قرآن به جز از وصف علی آیه ندارد               ایمان به جز از حب علی پایه ندارد
گفتم بروم سایه لطفش بنشینم                       گفتا که علی نور بود سایه ندارد

۱۳۸۹ آذر ۲, سه‌شنبه

قابل توجه همکاران محترم سراسر کشور

به گزارش روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران، با توجه به اینکه ساخت 100 دقیقه برنامه تلویزیونی در 10 قسمت در دستور کارگروه مشترک روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، از همکاران محترم تقاضا می شود موضوعات و مسایل پیشنهادی خود را به منظور تهیه محتوای برنامه ها در اسرع وقت از طریق سیستم پیام کوتاه کانون به شماره 30001316 و یا آدرس پست الکترونیک روابط عمومی این کانون به نشاني  public.relation@notary.ir اعلام فرمایند.
 

تفسیر مجلس شورای اسلامی از شرکت های سهامی عام مندرج در ماده 35 قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

به گزارش روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران، اداره کل ثبت استان تهران طی بخشنامه ای اعلام کرد: در اجرای ماده 35 قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و آیین نامه اجرایی توزیع سهام عدالت مصوب 29/1/88 شورای عالی سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی در خصوص تبدیل شرکت های سرمایه گذاری استانی و با توجه به ماده واحده قانون تفسیر نحوه اجرای ماده 35 قانون یاد شده مصوب 17/6/89 مجلس محترم شورای اسلامی که مقرر می دارد: "منظور از شرکت های سهامی عام مندرج در ماده 35 قانون مذکور همان شرکت های سهامی عام مندرج درماده 4 قانون اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 1347 می باشد"، بنابراین تبدیل شرکت های سرمایه گذاری استانی صرفا در قالب شرکت سهامی عام و پس از اخذ مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار و رعایت سایر الزامات اساسنامه ای صورت پذیرد.
 
 
 

۱۳۸۹ آذر ۱, دوشنبه

قيم و چگونگي اداره‌ اموال «مولي‌عليه»

يک وکيل پايه يک دادگستري، گفت: قيم بايد قبل از رهن و فروش اموال منقول مولي عليه، از دادستان اجازه بگيرد و اگر چنانچه بدون اجازه دادستان اموال منقول مولي عليه را بفروشد يا رهن بدهد و دادستان فروش و رهن راتنفيذ نکند معامله باطل است، اگرچه در فروش و رهن مصلحت مولي عليه رعايت شده باشد.
بهزاد اکبرآبادي در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در ادامه بحث اختيارات وظايف قيم، اظهار كرد: مطابق ماده 1241 قانون مدني قيم نمي تواند از اموال غير منقول مولي عليه بفروشد يا رهن گذارد يا معامله کند که در نتيجه آن خود، مديون مدعي عليه شود مگر با لحاظ غبطه مولي عليه (يعني عملي نکند که موجب فساد مال مولي عليه شود) و همچنين تصويب مدعي العموم.
وي افزود: علت اينکه قيم بايد از مدعي العموم اجازه بگيرد اين است که قيم به نيابت از مدعي العموم مسئوليت امور قيموميت را بدست مي گيرد و قيم با موافقت و درخواست مدعي العموم است که قيم مي شود، لذا امور مهم محجور بايد با اذن و اجازه دادستان باشد تا نافذ شود.
اکبرآبادي تصريح کرد: طبق ماده 85 امور حسبي ولي يا قيم مي تواند در صورتي که مقتضي بداند به محجور اجازه اشتغال به کار يا پيشه بدهد و در اين صورت اجازه نامبرده شامل لوازم آن کار يا پيشيه هم خواهد بود. بنابراين هرگاه اجازه کسب به آنها داده شود در اموالي که تحت اختيار دارند در حدود اجازه ولي يا قيم مي توانند تصرف كند.
وي خاطر نشان کرد: هر گاه محجور مميز در حدود اذن ولي و قيم خود، معاملاتي را انجام دهد آن معاملات نافذ است زيرا عقود و ايقاعات به وسيله اراده انسان منعقد مي شود و ماده 86 قانون امور حسبي در اين رابطه مقرر مي دارد محجور مميز مي تواند اموال و منافعي را که به سعي خود او حاصل شده است را با اذن ولي يا قيم اداره كند.
اكبرآبادي ادامه داد: قيم در صورتي که ازدواج براي محجور را از نظر تاثير در مداوا يا بهبود کسالت و يا اينکه محجور احتياج به کسي داشته باشد که به عنوان زن از او نگهداري کند لازم بداند ازدواج محجور را به عنوان پيشنهاد به دادستان مي دهد و دادستان امر را در صورت نياز به پزشک قانوني ارجاع مي دهد و چنانچه پزشک نظر قيم را تاييد كرد دادستان به قيم اجازه مي دهد براي محجور همسر اختيار کند و بر اساس ماده 88 امور حسبي هرگاه طلاق مجنون لازم باشد به پيشنهاد دادستان و تصويب دادگاه قيم طلاق مي دهد.
اکبرآبايد گفت: قيم نمي تواند اموال غير منقول يا منقول محجور يا مولي عليه خود را بخرد مگر اينکه با لحاظ و رعايت مصلحت و غبطه محجور و تصويب مدعي العموم.
وي عنوان کرد: مطابق ماده 90 قانون امور حسبي با توجه به اينکه قيم بايد در همه حال در اداره اموال مولي عليه رعايت غبطه و مصلحت آن را در نظر بگيرد از قيم نبايد وجود زائد از احتياج صغير را بدون سود بگذارد بلکه بايد در راهي که عايداتي براي محجور و مولي عليه داشته باشد، بکار گيرد.
اين وکيل پايه يک دادگستري گفت: طبق ماده 1246 قانون مدني قيم مي تواند براي انجام امر قيموميت مطالبه اجرت کند و ميزان اجرت مزبور با رعايت کار قيم و مقدار اشتغالي که از امر قيموميت براي او حاصل مي شود و محلي که قيم در آنجا اقامت دارد و ميزان عايدي مولي عليه تعيين مي‌شود.
اکبرآبادي در پايان افزود: حسب مواد 77 و 78 قانون امور حسبي قيم بايد اجرت کسي که براي حفظ اموال از طرف دادستان يا دادرس معين شده را از زمان محجور بپردازد و نيز قيم مي تواند هزينه تهيه صورت حساب و تسليم اموال را اگر از اموال محجور برنداشته است پس از زوال سمت خود از محجوري که رفع حجر او شده يا کسي که به جاي او به سمت قيموميت منصوب شده است، مطالبه كند.

پاسخ به اظهارنظر مرکز پژوهش‌هاي مجلس درباره‌ي نحوه نقل و انتقال خودرو

کانون سردفتران و دفترياران به اظهارنظر مرکز پژوهش‌هاي مجلس درباره‌ي نحوه نقل و انتقال خودرو ايراد گرفت و به آن پاسخ داد.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، متن پاسخ روابط عمومي کانون سردفتران و دفترياران به اظهار نظر مرکز پژوهش هاي مجلس با موضوع " اظهارنظر متناقض مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي درخصوص نحوه نقل و انتقال خودرو" به اين شرح است: لايحه نحوه رسيدگي به تخلفات و اخذ جريمه هاي مربوط به حمل و نقل به موجب نامه شماره ‌٢٠٧٠٩ مورخ ‌٨٣/٤/٢٣ رياست جمهوري به مجلس شوراي اسلامي تقديم که جلسه ‌٢٠٦ در تاريخ ‌٨٥/١/١٦ شور اول آن به تصويب مجلس رسيد اين لايحه در صورت تصويب نهايي، جايگزين قانون اخذ جرايم راهنمايي و رانندگي مصوب ‌١٣٥٠ و اصلاحيه هاي بعدي آن خواهد شد. ماده ‌٢٠ لايحه دولت مقرر مي دارد:« علاوه بر انجام معاملات وسايل نقليه موتوري در دفاتر اسناد رسمي انجام معاملات ياد شده مي تواند در دفاتر اسناد رسمي مستقر در ادارات راهنمايي و رانندگي محل نيز انجام گيرد . انجام معاملات ياد شده مستلزم ارايه گواهي عدم خلاف و معاينه فني از مراجع صلاحيتدار مي‌باشد» اين ماده جايگزين ماده ‌١٠ قانون قبلي خواهد شد.
ماده‌١٠- کليه معاملات و نقل و انتقالات وسايل نقليه موتوري از لحاظ شناسايي مالک آن نيز بايد در دفاتر شهرباني کل ثبت شود دفاتر اسناد رسمي مکلفند پس از تنظيم سند خلاصه آن را به شهرباني محل نصب پلاک اعلام كنند.
مرکز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي در اظهار نظر کارشناسي شماره ‌٧١٣٦ مورخ مهر ‌١٣٨٣ ضمن زايد دانستن عبارت استقرار دفاتر اسناد رسمي در ادارات راهنمايي و رانندگي ، متن زير را به عنوان ماده ‌٢٠ لايحه دولت پيشنهاد كرد: «معاملات مراجع به وسايل نقليه موتوري در دفاتر اسناد رسمي با ارائه گواهي عدم خلاف و کارت معاينه فني صورت خواهد گرفت.»
اين گزارش در بررسي مجدد مرکز پژوهش ها با شماره ‌١-2409125 مورخ ‌٨٧/٥/١٤ مورد تاييد قرار گرفت.
در تاريخ ‌٨٩/١/٢٨ مرکز پژوهش هاي مجلس با اظهار نظر ديگري با شماره مسلسل ‌٢- ‌٢٤٠٩١٢٥ ، اعلام نمود: "حذف ماده ‌٣٠ لايحه اصلاحي مصوب کميسيون قضايي مجلس قويا مورد پيشنهاد است" و به عنوان ادله توجيهي اين اظهار نظر ، اعلام داشت که "اين ماده در لايحه دولت نبوده و نقل و انتقال خودرو ارتباطي به قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي ندارد و از طرف ديگر چون مدتي است که براي نقل و انتقال خودرو شناسنامه ، مالکيت حاوي مشخصات مالک جديد و خودرو صادر مي شود و قبلاً هم الزامي براي مراجعه طرفين به دفاتر اسناد رسمي وجود نداشته لذا صدور سند رسمي در دفترخانه موجب صرف وقت و هزينه مردم شده و الزام آن وجهي ندارد."
مرکز پژوهش هاي مجلس در اين اظهار نظر، بر خلاف اظهار نظر قبلي خود اساساً منکر وجود هرگونه ماده يا الزامي براي تنظيم سند رسمي گرديده و به قوانين مالياتي خصوصاً ماده ‌٤٢ قانون ماليات بر ارزش افزوده که دفاتر اسناد رسمي را مکلف به اخذ ماليات نقل و انتقال هنگام تنظيم سند رسمي کرده توجهي ننموده و تنظييم سند رسمي را عملي لغو، بيهوده و پر هزينه تلقي نموده است. حال آنکه وفق ماده ‌١٠ قانون اخذ جرايم راهنمايي و رانندگي مصوب ‌١٣٥٠ ، الزام به تنظيم سند رسمي تکليف گرديده و در ماده ‌١٥ آيين نامه اجرايي راهنمايي و رانندگي مصوب ‌١٣٤٧، صدور کارت خودرو به نام خريدار جديد منوط به ارائه سند انتقال شده که با توجه به تصويب آئين نامه جديد راهنمايي و رانندگي در سال ‌١٣٨٤ ، اداره راهنمايي و رانندگي مکلف گرديد پس از ارائه سند رسمي نقل و انتقال خودرو، مبادرت به ارسال کارت خودرو براي خريدار نمايد. ماده ‌٣٠ لايحه نحوه رسيدگي به تخلفات و اخذ جريمه هاي مربوط به حمل و نقل که دفاتر اسناد رسمي را مکلف به نصب پلاک بر روي خودرو نموده بود با اخطار قانون اساسي يکي از نمايندگان در جلسه علني مورخ ‌٨٩/٣/٢٥ حذف گرديد و شوراي نگهبان در نظريه شماره ‌٩/٣٠/٣٨٩٢٩ مورخ ‌٨٩/٤/٢٣ به ‌١١ مورد ايراد در لايحه تصويب شده منجمله عدم صراحت به تنظيم سند رسمي و عدم وصول ماليات و حق الثبت و حقوق دولتي اشاره نمود و مجدداً لايحه مذکور به مجلس عودت داده شد. کميسيون قضايي مجلس با حضور اعضاي محترم شوراي نگهبان تبصره ماده ‌٢٩ را به اين شرح اصلاح نمود: « نقل و انتقال وسايل نقليه پس از اخذ ماليات و حقوق دولتي و ارائه مفاصا حساب تخلفات رانندگي بايد به موجب سند رسمي تنظيمي در دفتر اسناد رسمي صورت گيرد.
مفاصا حساب مذکور شامل مشخصات کامل مالک و خودرو بوده و دفاتر اسناد رسمي مکلفند پس از ثبت معامله يا تنظيم سند وکالت فروش وسايل نقليه مذکور ، خلاصه آن را جهت ثبت در سوابق براي راهنمايي و رانندگي محل ارسال نمايد. راهنمايي و رانندگي مکلف است ظرف مدت يک سال از لازم‌الاجرا شدن اين قانون نسبت به برقراري سامانه الکترونيکي براي صدور مفاصا حساب و درج خلاصه معامله در سوابق اقدام نمايد. آئين نامه اجرايي اين تبصره با پيشنهاد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به تصويب رئيس قوه‌قضائيه مي رسد.»
مرکز پژوهش‌هاي مجلس در اظهار نظر ديگري در تاريخ ‌٨٩/٨/١٩ ضمن ايراد به مصوبه مذکور کميسيون قضايي مجلس شوراي اسلامي مجدداً از نظريه هاي قبلي خود عدول نموده و ضمن مطرح نمودن اينکه چنانچه الزام به تعويض پلاک در مصوبه مجلس قيد نگردد موجب کاهش درآمد نيروي انتظامي و بر خلاف اصل ‌٧٥ قانون اساسي خواهد بود عبارت زير را به عنوان تبصره ماده ‌٢٩ به مجلس شوراي اسلامي پيشنهاد كرد: " تبصره- نقل و انتقال وسايل نقليه به موجب سند رسمي انجام مي شود و مالکان وسايل نقليه مکلفند قبل از هرگونه نقل و انتقال براي بررسي اصالت وسيله نقليه و بازداشت نبودن آن، هويت مالک، پرداخت جرائم و عوارض و تعويض پلاک به ادارت راهنمايي و رانندگي يا مراکز تعيين شده از سوي راهنمايي و رانندگي مراجعه کنند. هرگاه انتقال در قالب عقد بيع قطعي و به صورت نقد باشد نيروي انتظامي با تقاضاي طرفين قرارداد و پس از احراز اهليت و ممنوع المعامله نبودن ايشان و پس از دريافت کليه حقوق دولتي و عمومي که به موجب قانون براي وسيله نقليه مقرر شده است نسبت به تنظيم قرارداد و ثبت آن اقدام مي کند در ساير موارد و به اختيار طرفين و در صورتيکه انتقال به موجب بيع قطعي يا به صورت نقد نباشد در اينصورت انتقال به موجب سند تنظيمي در دفترخانه اسناد رسمي صورت خواهد گرفت سندي که به موجب اين قانون به وسيله نيروي انتظامي براي انتقال خودرو تنظيم مي شود در حکم سند رسمي لازم الاجرا مي باشد. نيروي انتظامي در مقابل تنظيم و ثبت قرارداد انتقال خودرو، مجاز به دريافت وجه نيست و دولت مکلف است بار مالي ناشي از اجراي آن تبصره را از محل رديفي خاص در قوانين بودجه ساليانه تأمين کند.»
به اين پيشنهاد مرکز پژوهشهاي مجلس که سومين نظريه مرکز مذکور در يک مودر خاص است و با دو گزارش قبلي در تناقض آشکار است علاوه بر ايرادات نگارشي و قانون نويسي، ايرادات زير وارد است:
‌١- در لايحه مورخ ‌٨٣/٤/٢٣ دولت اشاره اي به تعويض پلاک نگرديده و اين طرح از ‌٨٤/٧/١ به موجب ماده ‌٢٠ آئين نامه راهنمايي و رانندگي اجرا مي شود لذا دليلي بر تصريح آن در قانوني که مورد پيشنهاد دولت نيز نبوده است مشاهده نمي شود و کما في السابق درج آن در آئين نامه نيز امکان پذير است.
‌٢- در حال حاضر در ‌١٧٠ شهر مرکز تعويض پلاک داير شده و بقيه اهالي ‌١٠١٨ شهر ديگر مجبور به مراجعه به شهرهاي مجاور و يا مرکز استان مي باشند که علاوه بر ايجاد مشکلات ناشي از مسافرتهاي بين شهري و صرف سوخت و استهلاک خودرو، موجب اتلاف وقت متعاملين نيز گرديده و خطرات ناشي از اين مسافرتها را افزايش مي دهد لذا مشاهده مي شود که در سال ‌١٣٨٧ تعداد وکالتنامه هاي فروش خودرو نسبت به سال ‌١٣٨٤، ‌٩ برابر شده است.
‌٣- طرح تعويض پلاک خودرو به علت ايجاد هزينه و ناکارآمدي و مشکلات شناسائي خودروهاي مسروقه، در کشور آلمان که طرح فوق از آنجا اقتباس شده منسوخ گرديده و با اجراي طرح پلاک اروپا در حال حاضر کليه خودروها داراي پلاک ثابت بوده و فقط نام و مشخصات مالک در سوابق پليس درج مي‌شود و اصرار به قانوني نمودن طرحي که در کشورهاي اروپايي منسوخ گرديد، جاي تأمل دارد.
‌٤- در پيشنهاد اخير مرکز پژوهشهاي مجلس، احراز هويت، عدم بازداشت، بررسي اصالت خودرو، اهليت متعاملين و غيره به ادارات راهنمايي و رانندگي يا مراکز تعيين شده از سوي راهنمايي و رانندگي محول شده که اگر اين وظايف براي نيروي انتظامي در نظر گرفته شود نمي شود آن را به مراکز تعيين شده از سوي راهنمايي و رانندگي که در واقع خبري شبيه به پليس + ‌١٠ و يا تعميرگاه‌هاي معاينه فني و امثال آن بوده و فاقد تخصص و صلاحيت مي باشند.
‌٥- با توجه به سياستهاي کلي مندرج در اصل ‌٤٤ قانون اساسي، دريافت ماليات و حقوق دولتي که هم اکنون بدون هيچ گونه بار مالي توسط دفاتر اسناد رسمي انجام مي شود توسط نيروي انتظامي و يا دستگاههاي دولتي مغاير اصل مذکور و نيز برنامه چهارم توسعه مبني بر عدم ايجاد هزينه براي دولت مي باشد.
‌٦- در پيشنهاد مرکز پژوهش‌هاي مجلس، نيروي انتظامي مبادرت به تنظيم « قرارداد » مي نمايد و در جاي جاي پيشنهاد مذکور به کلمه « قرارداد » اشاره شده حال آنکه در صدر ماده « به نقل و انتقال وسايل نقليه به موجب سند رسمي » اشاره شده در واقع صدر ماده با متن آن مغاير است زيرا سند رسمي به موجب قانون مدني در دفاتر اسناد رسمي تنظيم مي شود و قرارداد تنظيمي در نيروي انتظامي و يا مراکز تعيين شده مذکور طبق تعريف انتهاي پاراگرف اول سند رسمي محسوب نمي گردد.
‌٧- هيات دولت در مصوبه مورخ ‌٨٩/٧/٢٢ درخصوص آيين نامه اجرائي فصل نهم قانون ماليات بر ارزش افزوده به نقش مستقيم دفاتر اسناد رسمي در اخذ ماليات نقل و انتقال تأکيد نموده و وفق تبصره ماده ‌٣ آئين نامه فوق، نيروي انتظامي و ادارات راهنمايي و رانندگي موظف به درج مشخصات کامل خودرو در شناسنامه خودرو به منظور سهولت و دقت در دريافت ماليات و عوارض گرديدند قابل ذکر است که وفق تبصره (‌١) ماده ‌٤٢ قانون ماليات بر ارزش افزوده دفاتر اسناد رسمي هنگام تنظيم سند بيع، هبه و وکالت براي فروش انواع خودرو، مکلف به محاسبه و اخذ ماليات نقل و انتقال گرديده اند.
‌٨- به موجب ماده ‌٧٢ قانون دفاتر اسناد رسمي، مراجع قضائي مکلف به اعلام اسامي محجورين و اشخاص ممنوع‌المعامله به دفاتر اسناد رسمي مي باشند لذا چون الزام قانون جهت اعلام اسامي ممنوع المعامله ها به ادارات ديگر خصوصاً بخش خصوصي و پليس +10 و غيره وجود ندارد لذا بررسي اسامي ممنوع العامله عملاً غيرممکن بوده و در اين رهگذر احتمالاً خسارت جبران ناپذيري به بيت المال وارد خواهد شد.
‌٩- با توجه به اينکه مراکز تعويض پلاک در حال حاضر توسط مؤسسه راهگشا داير و اداره مي شوند و طبق اظهارات سرهنگ غلامي رئيس مرکز شماره گذاري راهور ناجا تاکنون در ‌١٧٠ شهر از ‌١٠١٨ شهر، مرکز تعويض پلاک داير شده لذا محول نمودن اعمالي نظير شماره گذاري و نقل و انتقال خودرو به اشخاص عادي و شرکتهاي خصوصي مانند شرکت راهگشا و پليس +10 و غيره که مسئوليتي برخلاف دفاتر اسناد رسمي ندارند مغاير مصالح امنيتي و حاکميتي مي باشد فلذا مرکز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي بايد علت اين همه تغيير نظر و تناقضات را که در يک موضوع واحد ابراز داشته را اعلام دارد.

مشاوران املاك در ماه چقدر كاسب هستند؟

مبتدي‌ها 500 هزار و حرفه‌اي‌ها 3 ميليون و 500 هزار تومان
گروه مسکن – مهدیس فرقانی: این روزها اغلب بنگاه‌های مسکن در اکثر مناطق تهران از حالت سنتی كسب‌وكار خود خارج شده‌اند و به اصطلاح به آژانس‌های بزرگ املاك تبدیل شده‌اند.


منظور از بنگاه‌های مسکن سنتی، بنگاه‌هایی است که تنها یک یا حداکثر دو مشاور در آن فعالیت می‌کنند و این دسته از املاکی‌ها با آگهی خرید و فروش و همچنین اجاره املاک و مستغلات در روزنامه‌ها سروکار ندارند بلکه با تعداد كمي از متقاضیان حاضر در بازار که اغلب رهگذر هستند امرار معاش می‌کنند.
اما چند سالی است که بنگاهداران با افزایش تعداد کارمندان (مشاوران) به «آژانس املاک» تغییر چهره داده‌اند و از سوی دیگر برخی از اين مدیران املاک برای جذب مشتری بیشتر و جلب اعتماد و اطمینان متقاضیان در بازار، آژانس املاک خود را در مناطق مختلف با تاسيس شعب گسترش داده‌اند.
تعدادی از مدیران آژانس‌های املاک واقع در تهران به دنیای اقتصاد اظهار کردند: اگرچه استخدام مشاور بیش از حد معمول، هزینه‌های جانبی آژانس (حق بیمه، حقوق ثابت و غیره) را با رشد مواجه می‌کند، اما در کنار این مساله امکان موفقیت بیشتر و همچنین جذب مشتریان بیشتر نیز وجود دارد، اما در این بین مساله‌ای که وجود دارد دستمزد یا حقوق مشاوران املاک است.
یکی از مدیران آژانس املاک در محدوده خیابان ملاصدرا درباره دستمزد مشاوران خود گفت: در آژانس‌های مسکن مشاوران املاک به دو دسته تقسیم می‌شوند، مبتدی و حرفه‌ای.
مشاورانی که حرفه‌ای هستند چند سال سابقه کار دارند و کاملا با پیچ و خم این شغل آشنا هستند، اما از طرف دیگر افرادی که مبتدی هستند همان‌طور که از عنوان‌شان پیدا است تازه شروع به کار کرده‌اند و در حال آموزش هستند.
وی در ادامه افزود: اینکه یک مشاور مبتدی چه مدت زمانی طول می‌کشد که به مشاور حرفه‌ای تبدیل شود به استعداد، توانایی و علاقه فرد مربوط می‌شود؛ چراکه برخی از افرادی که مبتدی هستند بعد از یک ماه کاملا حرفه‌ای می‌شوند و از طرف دیگر افرادی هم هستند که بعد از چندماه همچنان در حد مبتدی باقي مي‌مانند.
همچنین این بنگاهدار در رابطه با حقوق مشاوران املاک تصریح کرد: اکثر آژانس‌های مسکن، مشاوران خود را به صورت پرداخت پورسانت (پرداخت مبلغي از حق‌كميسيون به مشاور) استخدام می‌کنند و دیگر حقوق ثابت برای آنها در نظر نمی‌گیرند. مشاوران مبتدی که میزان فعالیت آنها کم است تا سقف 500 هزار تومان در ماه، از 20 درصد حق‌كميسيون معاملاتي كه جوش مي‌دهند، نصيبشان مي‌شود به اين معني كه دستمزدي كه خريدار و فروشنده تحت عنوان حق‌كميسيون به بنگاه پرداخت مي‌كند 80 درصد آن به مدير بنگاه مي‌رسد و 20 درصد مابقي به مشاوري كه معامله توسط او تنظيم شده، مي‌رسد.
مشاوران با فعالیت بیشتر بین یک میلیون تا یک میلیون و 500 هزار تومان در ماه از محل 20 درصد حق‌كميسيون دريافت مي‌كنند و مشاورانی که فوق‌العاده حرفه‌ای هستند از 2 میلیون و 500 هزار تا 3 میلیون و 500 هزار تومان دریافت می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: معمولا مشاوران حدود 30 تا 40 درصد از هر معامله را به عنوان حق پورسانت دریافت می‌کنند البته این درصد به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد.
بنگاهدار دیگری حوالی شرق تهران در محدوده بلوار ابوذر در رابطه با این موضوع گفت: مشاورانی که بخواهند از حقوق ثابت بهره‌مند شوند باید به‌طور ثابت استخدام شوند و آنهایی که حقوق ماهانه را ترجیح می‌دهند دیگر پورسانت دریافت نخواهند کرد که هم‌اکنون مشاوران املاک ثابت در این بنگاه، ماهانه 200 هزار تومان به عنوان حقوق دریافت می‌کنند و آنهایی که از پورسانت برخوردار می‌شوند حدود 35 تا 40 درصد از حق‌الزحمه معامله را دریافت می‌کنند.
وی اذعان کرد: بیشتر مشاوران املاک ترجیح می‌دهند پورسانتی استخدام شوند تا اینکه از حقوق ماهانه برخوردار شوند؛ چراکه در اکثر مواقع ممکن است طی یک ماه، مشاور از پورسانت بیشتری نسبت به حقوق ماهانه نصیب خود کند البته باید به این نکته اشاره کرد که موقعیت قرارگیری آژانس از لحاظ تردد عابران و واقع بودن در بازار خرید و غیره امتیازی برای مشاوران پورسانتی محسوب
می‌شود.
از سوی دیگر در منطقه سعادت‌آباد مدیر آژانس املاکی به دنیای اقتصاد اظهار کرد: بنگاهداران معیارهای متفاوتی را برای انتخاب مشاور خود در نظر دارند که البته برخی از این معیارها سلیقه‌ای است، اما اکثر آژانس‌های املاک مشاوران خود را بر اساس تحصیلات، روابط عمومی بالا، قدرت بیان و میزان سابقه کاری تعیین می‌کنند.
وی در ادامه بیان کرد: اینکه اغلب مدیران ترجیح می‌دهند مشاوران‌شان از تحصیلات بالا برخوردار باشند این است که حتما در منطقه‌ای فعالیت می‌کنند که درصد بیشتر ساکنان آن منطقه از لحاظ سواد و تحصیلات بالا هستند و تمایل دارند حین مراجعه به بنگاه شخصی مانند خود با آنها روبه‌رو شود از طرف دیگر آژانس املاک یک بنگاه حرفه‌ای است که به همین خاطر فعالان آن هم باید از هر لحاظ حرفه‌ای باشند.
همچنین این بنگاهدار خاطرنشان کرد: معامله‌ای که به ثبت می‌رسد حق کمیسیون آن بین چندین نفر یعنی مدیر، مشاور، سرپرست مشاور و سازمان (پرداخت هزینه تلفن و آگهی) تقسیم می‌شود و همچنین پورسانت مشاوران املاک از 20 تا 50 درصد متغیر است.

۱۳۸۹ آبان ۳۰, یکشنبه

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درگفت‌وگو با فارس: پادگان‌ها و محیط‌های نظامی کشور سند‌دارمی‌شوند


رییس سازمان ثبت اسنادو املاک کشور گفت: طبق امضای تفاهم‌نامه با ستادکل نیروهای مسلح، پادگان‌ها ومحیط‌های نظامی کشور سند‌دار می‌شوند.
به گزارش روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران به نقل از خبرگزاری فارس، احمد تویسرکانی، رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفت‌وگوبا خبرنگار قضایی فارس با بیان اینکه به شکل جدی پیگیر اصلاح فرآیندها هستیم، اظهارداشت: طبق امضای تفاهم‌نامه با ستادکل نیروهای مسلح، آنها باید کل تصرفت خود را درحوزه املاک مشخص کنند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: بعد از جلسه با ستاد کل نیروهای صلح وشخص آقای فیروز‌آبادی آنها هم به میدان آمدند و تفاهمنامه‌ای امضا کردند.
معاون رییس قوه‌قضاییه ادامه داد: نیروهای مسلح باید کل تصرفاتخود از جمله پادگان، پاسگاه و دیگر محیط‌های نظامی را در حوزه املاک و مالکیت‌هامشخص کنند و اگر این ساماندهی در حوزه املاک صورت گیرد شاهد دستیابی به منافع بسیارزیادی خواهیم بود.
 

تعیین تعرفه های گواهی الکترونیک

حاصل نخستین جلسه کارگروه تجارت الکترونیکی به ریاست دکتر مهدی غضنفری،‌ وزیر بازرگانی 3 مصوبه در حوزه‌های مختلف تجارت الکترونیکی بود.
به گزارش روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی بازرگانی ایران (شابا)، تعیین تعرفه‌های گواهی الکترونیکی،کمیته ملی تسهیل الکترونیکی تجارت فرامرزی و تعیین تعرفه‌های سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) از جمله مصوبات این جلسه بود.
در این نشست که با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های صنایع و معادن،بانک مرکزی، وزارت راه و ترابری، وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، ‌باپیشنهاد شورای سیاستگذاری گواهی الکترونیکی مبنی بر تعیین نظام ارزش‌گذاری تعرفه گواهی براساس واحد اندازه‌گیری گواهی الکترونیکی (CMU) برای هر گواهی موافقت شد.
موافقت با پیشنهاد شورای سیاستگذاری گواهی الکترونیکی مبنی برتعیین تعرفه ریالی صدور انواع گواهی الکترونیکی بر اساس معادل ریالی هر واحداندازه‌گیری گواهی الکترونیکی (CMU) در سال 89 برابر با 80 هزار ریال و نرخ‌های پیشنهادی برای صدور گواهی امضا جهت فعالیت‌های دولتی وغیردولتی، افراد مستقل وشرکت‌ها از دیگر موضوعات مصوب این جلسه بود.
ایجاد کمیته ملی تسهیل الکترونیکی تجارت فرامرزی مصوبه دیگر این نشست بود. تشکیل کمیته ملی تسهیل الکترونیکی تجارت فرامرزی در راستای نیل به اهدافتسهیل الکترونیکی تجارت مرزی متشکل از نمایندگان سازمان‌ها و نهادهای مربوط است وبر این مبنا در کلیه مواردی که نیازمند ابلاغ دولت باشد از طریق دبیر کمیته مصوبات جهت طرح به دبیرخانه کارگروه ارائه می‌شود.
همچنین مقرر شد جلسات رسمی با حضور اکثریت اعضا (نصف به علاوه یک) تشکیل شود و آیین‌نامه داخلی و تشکیلات کمیته ملی تسهیل الکترونیکی تجارت فرامرزی تدوین و پس از تایید دبیر کارگروه لازم‌الاجرا شود.
اعضای کمیته 10 نفره به ترتیب معاون ذی‌ربط وزیر بازرگانی بهعنوان رییس کمیته، معاون تسهیل تجاری و توسعه کاربردهای مرکز توسعه تجارتالکترونیکی (دبیر کمیته)، رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، رییس کل گمرک جمهوریاسلامی ایران، معاون ذی‌ربط بانک مرکزی، معاون ذی‌ربط بیمه مرکزی، رییس سازمانبنادر و دریانوردی، نماینده اتاق بازرگانی (همطراز) و دو کارشناس خبره را تشکیلمی‌دهند.
کمیته ملی تسهیل الکترونیکی تجارت الکترونیکی وظایفی چون مهندسیمجدد فرآیندهای تجاری بین بخشی به منظورایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی درانجام امورتجارت فرامرزی و ساده‌سازی فرآیندها، ‌استانداردسازی و هماهنگ‌سازی اسنادتجاری و ارائه راهکارهای مدیریت تبادل الکترونیکی آنها، بررسی، ‌تصویب و ابلاغ ضوابط و دستورالعمل‌های ایجاد کمیته ملی داده‌های مشترک در فرآیندهای تجاری و ایجادهماهنگی لازم در زمینه تسهیل الکترونیکی تجارت فرامرزی میان دستگاه‌های اجراییذی‌ربط را عهده‌دار شد.
کارگروه تجارت الکترونیکی همچنین در نخستین جلسه خود، تعرفه‌های قیمتی سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) برای عضویت تامین‌کنندگان و انجام فعالیت فروش کالا و خدمات به دستگاه‌های اجرایی را تعیین کرد.
 
انتهای پیام
توافقات نخستینجلسه کارگروه تجارت الکترونیکی موضوع بند چهار اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با تفویض اختیار هیات وزیران به استناد اصل 138 قانون اساسی به وزیران عضو کارگروه صورت گرفته است.

رییس سازمان ثبت: سندتک برگی، نقل و انتقال وام مسکن



رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه حدود 143 میلیون هکتار اراضی ملی و موات داریم، گفت: جمع اسناد مالکیتی که تا امروزصادر شده، حدود 126 میلیون هکتار بوده است.

در این گفت‌وگو، خبرنگار فارس در خصوص اجرای طرح کاداستر، زمین‌خواری،‌ صدور سند تک برگ، سرانجام طرح میثم، مالکیت معنوی، کارچاق‌کن‌ها و نقلو انتقال وام‌ها، سؤالاتی از تویسرکانی پرسید که مشروح آن را در ذیل می‌خوانید:
* آخرین اقدامات سازمان ثبت اسناد در اجرای طرح کاداستر
یکی از وظایف اصلی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، تثبیت مالکیت در جامعه است و آثار آن نظم حقوقی و اجتماعی در جامعه است.
متأسفانه در گذشته هزینه‌های فراوانی را درباره بی‌نظمی حقوقی و اجتماعی پرداخت کردیم؛ به عنوان مثال هزینه‌های زیادی در زمینه تعدی به اراضی ملی و منابع طبیعی و حتی اختلافات ملکی بین مردم و همچنین هزینه‌های رسیدگی به این دعاوی داشتیم که حجم فزاینده پرونده‌ها دردستگاه قضایی محصول بی‌نظمی‌ها در حوزه مالکیت است.
یکی از سیاست‌‌های جدیسازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سامان دادن این بی‌نظمی‌ها در حوزه مالکیت است که محور اصلی کار اجرای طرح کاداستر است.
موضوع کاداستر، در حقیقت سامان دادن یا نظم دادن به میزان تصرفات و مالکیت‌های مردم با استفاده از اطلاعات حقوقی و مختصات جغرافیایی است که در این حوزه شاهد تداخل و اختلاف در حوزه مالکیت بین افراد در جامعه و همچنین بین دولت وافراد نباشیم.
* کاداستر از چه زمانی در ایران شروع شد؟
امر کاداستر در کشور ما حدود 17 سال است که برای اجرا در قوانین آمده ولی متاسفانه اهمیت و حساسیتی که دستگاه‌ها باید داشته باشند تاکنون نبوده و نتوانسته ابزار و امکانات لازم را برای اجرای صحیح طرح در اختیار داشته باشد.
امروز متاسفانه سازمان ثبت اسناد این امکانات را به نحو مناسب در اختیار ندارد؛هر میزان که در این زمینه هزینه کنیم چند برابر نتایج مثبت را خواهیم داشت و این کلان‌نگری را باید در برنامه‌ریزان ایجاد کنیم تا این طرح که آثار ملی داردهزینه‌های ملی را کاهش دهد و نظم حقوقی در جامعه ایجاد شود.
در برنامه پنجم توسعه خوشبختانه به این موضوع توجه شده و این ضرورت‌ها در این برنامه قید شده است. اگر متعاقب برنامه پنجم در قوانین بودجه سنواتی امکانات و ابزار لازم در اختیار سازمان قرار بگیرد ساماندهی بسیار موثری رادر حوزه مالکیت خواهیم داشت.
یکی از اشکالاتی که در جامعه داریم عدم مستندسازی نسبت به تصرفات دولت است. ما به طور جدی در جلسات پیگیر این موضوع هستیم که تمام دستگاه‌های دولتی همه تصرفات خود را مستند کنند و سند دریافت کنند. بخشی از مشکلاتی که در گذشته بوده ناشی از عدم مستند‌ساز اموال دولتی بوده است.
یکی از دغدغه‌های جدی ما ازابتدای انقلاب تاکنون بحث زمین‌خواری بوده و عمده آن مربوط به تعدی به اراضی ملی و منابع طبیعی بوده به این جهت که اقدام لازم از سوی دستگاههای متولی برای سنددارکردن اموالشان انجام نشده است.
در حوزه اراضی وقفی نیز امروز متاسفانه بسیاری از موقوفات توسط افراد غصب شده و بسیاری از موقوفات نیز مفقود شده و این موضوع به خاطر عدم پیگیری از سوی متولیان امر است. خوشبختانه در چند ماه اخیر تفاهمنامه‌هایی با دستگاه‌ها ازجمله سازمان جنگل‌ها و مراتع، وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان اوقاف و امور خیریه،ستاد کل نیروی مسلح و سازمان حفاظت محیط زیست به منظور نظم دادن به حوزه مالکیت ومستندسازی اموالشان انجام گرفته است.
تفاهمنامه‌ای امضا کرده‌ایم تا مستندات خود را همراه با نقشهمتصرفات خود به سازمان ثبت تحویل دهند تا اسناد صادر شوند و دیگر شاهد تصرف اموالدولتی به دلیل غفلت دستگاه‌ها نباشیم.
به شکل جدی پیگیر اصلاح فرآیندها هستیم وحتی بعد از جلسه با ستاد کل نیروهای صلح و شخص آقای فیروز‌آبادی آنها هم به میدانآمدند و تفاهمنامه‌ای امضا کردند.
نیروهای مسلح باید کل تصرفات خود از جمله پادگان، پاسگاه و دیگرمحیط‌های نظامی را در حوزه املاک و مالکیت‌ها مشخص کنند و اگر این ساماندهی در حوزهاملاک صورت گیرد شاهد دستیابی به منافع بسیار زیادی خواهیم بود.
در حوزه اراضیملی ارزیابی ما این است که 143 میلیون هکتار اراضی ملی و موات داریم که جزء اموالعمومی است.
جمع اسناد مالکیتی که تا امروز صادر شده است حدود 126 میلیونهکتار بوده است. ظرف یک سال گذشته این اقدام سرعت گرفته و در شش ماه ابتدای امسالیک میلیون 368 هزار هکتار سند مالکیت برای دولت صادر کرده‌ایم. یکی دیگر از کارهاییکه انجام شده ایجاد بانک املاک دولتی در کشور است.
گرچه قبلا قانون این تکلیفرا برعهده خزانه‌دار کل کشور (وزارت اقتصاد و امور دارایی) گذاشته بود اما متاسفانهآن بخش‌ها موفق نبوده‌اند که میزان دارایی‌های دولت در حوزه املاک را تجمیع کنند. تا سال گذشته آنها فقط توانسند 160 هزار سند برای املاک دولت سند تجمیع کنند امااین کار را ما در فرایند بانک دولتی انجام داده‌ایم که تا امروز حدود یک میلیون و 200 هزار پلاک دولتی در بانک اطلاعاتی ما تجمیع شده است. تفاهمنامه‌ای هم با حوزهمعاونت حقوقی ریاست جمهوری انجام می‌‌دهیم تا این بانک اطلاعات را به روز انجامدهیم که دولت حوزه مالکیت خود را بشناسد و از آن مواظبت و حراست کند تا شاهد یک نظممناسبی در حوزه مالکیت دولتی باشیم.
* آماری از حجم زمین‌خواری توسط افراد سودجوداردید؟
آمار دقیقی در این زمینه ندارم اما قطعا مستندسازی املاک، به شکلجدی جرم زمین‌خورای را کاهش می‌دهد و بحث زمین‌خواری در این چند سال اخیر به شدتکاهش پیدا کرده و عمده پرونده‌ها در این زمینه مربوط به سنوات گذشته است.
* سند تک برگ در حال حاضر در چند استان صادرمی‌شود؟
سند تک‌برگ گویای این است که در حوزه‌ای که صادر می‌شود بانکاطلاعات ما کامل شده و کاداستر در حوزه نقشه شهری به یک بلوغ کامل و مناسب رسیدهاست. از مجموع 410 حوزه ثبتی ما حدود 360 حوزه در حال صدور سند تک‌برگ هستند.
در این سه ماهه که شروع به ارائه سند تک‌برگ کرده‌ایم 65 هزار سند تک‌برگمالکیت صادر شده و امیدواریم این کار به سرعت توسعه پیدا کند. معنایش هم این است کهکل اطلاعاتی که در اختیار مالک قرار می‌گیرد علاوه بر پرونده‌های ثبتی در بانکمجازی و اطلاعات هوشمند ما وجود دارد و دیگر امکان جعل و تقلب وجود ندارد.
* آیا می‌توان اسناد قدیم را هم به سند تکبرگ تبدیل کرد؟
در فرآیند اول برای آمادگی، ابلاغ کرده‌ایم اسناد مالکیت جدید بهشکل تک‌برگ و به صورت پرینت رایانه‌ای در اختیار مالک قرار گیرد و در قدم دوم تمامینقل و انتقالات نیز سند مالکیت قدیم را از خریدار دریافت می‌کنیم و به جای آن سندجدید تک برگ ارائه می‌شود.
در فرآیند بعدی و احتمالا از سال آینده یک فراخوانعمومی اعلام می‌کنیم و طی آن کل اسناد را دریافت و با اسناد جدید معاوضه خواهیمکرد.
* اجرای طرح میثم (مدیریت یکپارچه ثبت ملک) به کجا رسید؟
طرح سابق که به نام «میثم» بود، چون در حوزه عمل و اجرا پاسهگوینیازهایمان نبود، به کار گرفته نشد و در حوزه نرم‌افزاری جدیدی اسناد را صادرخواهیم کرد.
در این حوزه یک سیاستگذاری را برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا بتوانیماطلاعات خود را بر اساس نیازهای جدید طراحی کنیم و نرم‌افزار سابق میثم دیگر درحوزه اجرا قرار ندارد.
* آخرین اقدامات سازمان ثبت اسناد و املاک درحوزه مالکیت معنوی را تشریح کنید.
در حوزه مالکیت معنوی چند راهبرد داریم و اولین مورد آن این استکه ارتباطات خود را با مجامع بین‌المللی که می‌تواند پیگیر حقوق صاحبان حق باشدگسترش خواهیم داد و لازمه آن الحاق به کنوانسیون‌های مختلف استکه به تعدادی ازآنها مانند کنوانسیون پاریس، کنوانسیون موسس سازمان جهانی مالکیت معنوی «WIPO» الحاق به موافقت‌نامه و پروتکل مادرید در زمینه ثبت بین‌المللی علائم تجاری، الحاقبه موافقت‌نامه لیسبون درباره حمایت از اسامی پیوسته‌ایم.
همچنین تصویب اجازهالحاق به معاهده همکاری ثبت اختراع (PCT) است که اجازه آن را گرفتیم و در حال فراهمکردن زیرساخت‌ها برای تودیع سند الحاق به معاهده هستیم.
همچنین به دنبالاقدامات دیگری برای الحاق به موافقت‌نامه وین، نیس، استراسبورگ و لوکارنو هستیم کههر کدام در حوزه ثبتی اختراع عناصر تصویری یا علائم و خدمات بین‌المللی است و باالحاق این کنوانسیون‌ها راه حمایت و دفاع از حقوق مالکیت معنوی فراهم می‌شود.
* برخی از مردم از حضور کار چاق‌کن‌ها دربرخی از ادارات گله‌مند هستند، شما چه راهکاری برای مقابله دارید؟
معتقد هستیم که موثرترین راه برخورد با مفاسد، اصلاح شیوه‌ها وفرآیندها است و باید کار را طوری انجام داد که امکان بروز فساد فراهم نشود. در اینزمینه سیاست‌گذاری‌های متعددی را انجام داده‌ایم؛ یکی اینکه با استفاده از فناوریحجم مراجعات را به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور کاهش دهیم.
حدود 30 میلیونخدمت در سال ارائه می‌دهیم و تخمین زده‌ایم که در سال حدود 200 میلیون مراجعه برایدریافت این خدمات به سازمان ثبت اسناد انجام می‌شود. سعی می‌کنیم فرآینده‌ها رااصلاح کنیم تا بتوانیم در فضای مجازی بسیاری از خدمات را ارایه کنیم. در حوزهاسناد، املاک و مالکیت معنوی فرآیندها را طوری اصلاح می‌کنیم تا مراجعه حضوری مردمکاهش پیدا کند.
دوم اینکه بتوانیم بانک‌های اطلاعاتی را سامان دهیم و شفاف‌سازیکنیم که اگر این شفاف‌سازی انجام شود قطعا امکان بروز فساد را هم کاهش خواهیم داد.
مرحله بعدی بحث دیجیتالی‌کردن پرونده‌ها است که شکل پرونده‌هایثبتی و نقل و انتقال و دخل و تصرف در پرونده‌ها مفسده‌ساز است. در حوزه‌های دیگر همکارها را ساماندهی می‌کنیم؛ در حوزه فناوری، ساماندهی بانک‌های اطلاعاتی، کاهشمراجعات مردم و اصلاح قوانین و مقررات باید بتوانیم محیطی را فراهم کنیم تا امکانبروز تخلف از بین برود. با برداشتن همین قدم‌ها در این حوزه‌ها به شکل جدی توانستیممیزان تخلفات را کاهش دهیم.
به عنوان مثال در موضوع سند تک برگ، زمانی که بانک اطلاعات ماکامل باشد به مراتب امکان فساد کمتر است تا اینکه در یک دفترچه شرح مالکیت رابنویسیم و در اختیار مالک قرار دهیم.
یقین داریم اگر مجموعه دستگاه‌ها، دولت ومجلس امکان لازم را در اختیار ما بگذارند در مدت کوتاهی خدمت بزرگی به جامعه ارائهمی‌کنیم. همیشه از هزینه سنگین ضایعات نان در جامعه صحبت می شود اما باید بدانیمهمیشه هزینه‌ها مانند میزان ضایعات نان نیست بلکه هزینه‌هایی به مراتب بالاتر ازضایعات نان داریم که با اصلاح آن می‌توانیم چندین برابر منافع برای کشور ایجادکنیم.
مثلا اگر با تجهیز امکانات بتوانیم 100 میلیون مراجعه مردم را کاهش دهیمبا توجه به قیمت تمام شده آن شاهد خواهیم بود که چه مقدار صرفه‌جویی در هزینهخواهیم داشت.
* گستردگی خدمات‌رسانی سازمان ثبت اسناد درکشور در چه حد است؟
500 اداره کل و حدود 14 هزار نقطه خدمت‌رسانی داریم که کمتردستگاهی به اندازه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، به این میزان گستردگی دارد. سعیداریم با راه‌اندازی پورتال جدید تعداد مراجعات مردم را کاهش دهیم.
* درباره راه‌اندازی پورتال جدید سازمان ثبتاسناد و آدرس آن توضیح دهید؟
پورتال جدید سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با آدرسWWW.SSAA.IR از هفته آینده و همزمان با عید غدیرخم وبه منظور ارائه خدمات بهتر به مردم در حوزه فناوری، آغاز به کار خواهد کرد.
اینپورتال در قدم اول بخشی از خدمات را ارائه خواهد داد و در مرحله دوم راه‌اندازی کهاحتمالا در دهه‌فجر خواهد بود، در صدد هستیم که عمده فعالیت‌ها و خدمات سازمان رااز طریق این پورتال ارائه بدهیم.
از هفته آینده مردم می‌توانند با مراجعه بهاین پورتال، ضمن آشنایی با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، هم اخبار حوزه‌های ثبتیرا مشاهده کنند و هم از قوانین و بخش‌نامه‌ها در حوزه املاک و اسناد و همراهنمایی‌های مختلف در زمینه ثبت شرکت، ثبت مالکیت صنعتی و اجرا استفاده کنند.
بنا داریم با ساماندهی این پورتال، اطلاعات و آمار عملکردی رابرای بهره‌برداری مراجع ذیربط و پژوهشگران قرار دهیم. اخذ پیشنهادات مردم، ثبتشکایات و بازرسی، پذیرش ثبت اختراعات و علایم و بخشی از ثبت شرکت‌ها را نیز در اینپورتال خواهیم داشت.
ارائه خدمات الکترونیکی و ارائه شناسه ملی افراد حقوقی ازدیگر خدمات این پورتال خواهد بود و در گام آخر قرار است تمام آگهی‌های ثبتی که درحال حاضر میلیون‌ها آگهی در جراید چاپ می‌شود ولی مردم نمی‌توانند همه آنها رامشاهده کنند، در این پورتال نمایش داده شود.
سعی داریم به سرعت این پورتال را توسعه دهیم تا حجم مراجعات حضوریرا کاهش دهیم؛ کاهش مراجعان یکی از ابزار مهم در کاهش فساد و تخلفات در دستگاه‌هااست. آمار عملکرد تمام دفاتر در سراسر کشور، در این پورتال ثبت خواهد شد.
امیدواریم رسانه‌ها در زمینه فرهنگ‌سازی به سازمان ثبت اسناد کمک کنند؛ هرچه درکاهش مراجعان موفق باشیم، هم از نظر اقتصادی و هم اجتماعی و سیاسی،‌ از جهت ایجادنظم حقوقی و کاهش پرونده‌های دعاوی شاهد نتایج مثبت خواهیم بود.
* بانک مرکزی خرید و فروش وام را ممنوع اعلامکرده است، سازمان ثبت برای رفع مشکلات نقل و انتقال وام چه اقدامی خواهد کرد؟
بر اساس مذاکراتی که روز یکشنبه گذشته در مجلس با مسئولان بانکمرکزی داشتیم، قرار شد در رابطه با ساماندهی مسائل بانکی و اقتصادی که در حقیقت براقدامات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تأثیرگذار است یک سری نشست‌هایی داشتهباشیم.
مسئولان بانک مرکزی اشکالات را مطرح کردند و قرار شد ما جلساتی راداشته باشیم و ایرادات و اشکالات را رصد کنیم تا تصمیم بگیریم. قطعا نظر ما این استکه اقداماتی در جهت تسهیل کار مردم صورت بگیرد تا در ادامه اشکالاتی را هم برایبانک و هم وامگیرندگان ایجاد نکند.
یک مقدار بانک‌ها نگرانی و دلواپسی این مسائل را دارند که مامعتقد هستیم در این حوزه ریسکپذیری هم لازم است و هم اینکه مردم بتوانند به راحتیاز تسهیلات استفاده کنند و نقل و انتقال انجام دهند. باید ببینیم که ایرادات واشکالاتی که برخی از بانک‌ها مطرح می‌کنند چقدر مبنای حقوقی دارد و سعی ما بر ایناست که ایجاد مانع نشود.
* آیا سعی دفاتر اسناد بر این است که نقل وانتقال وام به راحتی انجام شود؟
بله، همین‏طور است و سعی ما بر این است که کار تسهیل شود و مردمبه راحتی بدون هیچ مشکلی نقل و انتقال وام را انجام دهند.
 
انتهای پیام
به گزارش روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران به نقل از خبرگزاری فارس، احمدتویسرکانی با حضور در خبرگزاری فارس، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف خبرگزاری، باخبرنگار فارس به گفت‌گو نشست.